Kriza u Crvenom moru znatno je smanjila tranzit komercijalnih brodova, ali tankeri s ruskom naftom uglavnom nesmetano prolaze kroz regiju, s manje rizika nego konkurencija, prema zvaničnicima prijevozničkih kompanija, analitičarima i podacima o trgovinskim tokovima.
Od novembra jemenski pokret Ansar Allah napada u Crvenom moru brodove povezane s Izraelom, tražeći obustavu izraelskih vojnih operacija u okupiranom palestinskom Pojasu Gaze i dostavu humanitarne pomoći Palestincima.
Preusmjeravaju brodove oko Rta dobre nade, što je skuplje i dalje
SAD i Britanija odgovorili su sredinom januara napadima na ciljeve u Jemenu uz obrazloženje da žele osigurati plovidbu. Jemenska grupa proširila je pak popis meta i na brodove povezane sa SAD-om i Britanijom. Brojne logističke kompanije preusmjerile su u međuvremenu brodove oko Rta dobre nade, što produžava putovanje i povećava troškove.
Od početka ruske invazije na Ukrajinu ruski izvoznici isporučuju robu uglavnom kroz Crveno more zbog evropskih sankcija. Većina ruske nafte sada odlazi u Kinu i Indiju, a prije rata glavni kupac bila je Evropa.
Yemeni Armed Forces 🔥🇾🇪
— Ivan Pain 🇵🇸 (@EagleMMAPain) February 1, 2024
Targeted a British commercial ship in the Red Sea. 🔥🚀
That makes it a total of 3 ships in 24 hours.
Until ceasefire is archived, the operation will continue. 🔥🇾🇪🇵🇸🔥
Red Sea is Red line 🔻 pic.twitter.com/WdM17SHBhk
U protekle dvije sedmice plovidba naftnih tankera kroz Crveno more bilježila je značajnije prekide. Isporuke dizela i mlaznog goriva s Bliskog istoka i Azije u Evropu gotovo su obustavljene u danima nakon prvog vala američkih i britanskih napada na Jemen, pokazuju podaci analitičke kompanije Vortex.
Broj ruskih brodova u prolazu kroz Crveno more istovremeno je od decembra tek blago smanjen, prema Vortexu, i prošle sedmice bio je još uvijek oko 20 posto veći od prosjeka u 2023. godini.
Brodovi koji prevoze rusku naftu uglavnom nemaju veze s Izraelom, SAD-om i Britanijom. Unajmljuju ih i osiguravaju firme registrirane u zemljama koje nisu uvele sankcije Rusiji. Članice skupine G7 zaprijetile su sankcijama osiguravateljima i prijevoznicima koji servisiraju ruske barele skuplje od 60 dolara.
Budući da njihove veze sa zapadnim kompanijama nisu vidljive, manje je vjerovatno da će ti brodovi biti meta napada. Mete su brodovi povezani s određenim zemljama, naglašava trgovac naftom Adi Imsirovic.
Mnogi brodovi s ruskim teretom signaliziraju da nisu povezani s Izraelom sustavom za automatsku identifikaciju (AIS), koji emitira niz informacija, uključujući poziciju i odredište broda, rekla je analitičarka Vortexa Mary Melton.
Malo je vjerovatno da će prošlosedmični napad jemenskog pokreta na tanker s gorivom utovarenim u Rusiji utjecati na transport ruske robe budući da je taj brod postao meta zbog veza s britanskim i američkim kompanijama, rekla je Melton.
"Tanker je bio povezan s korporacijama sa sjedištem u SAD-u i Velikoj Britaniji pa se drugi brodovi s ruskim teretom, koji nisu povezani s takvim firmama, ne suočavaju sa sličnim rizikom", rekla je.
Naknade za posadu dvostruko veće
Isporuke ruske nafte bit će nastavljene, pod uvjetom da se posao isplati i da se može pribaviti osiguranje, s obzirom na razinu potražnje iz Indije i Kine, rekao je za Reuters Ian Wilkinson, potpredsjednik prodaje u Inchcape Shipping Servicesu.
❗🚨⚡Footage from Egyptian social media shows an empty Suez Canal, with no cargo ships in sight. Commercial shipping in the Red Sea has dropped by 37%. leading to rising inflation in Europe.
— MonitorX (@MonitorX99800) February 1, 2024
The publisher says, "This is the first time he has seen the Suez Canal in this way." pic.twitter.com/jsMI6H5qWy
Zapadni će pak tankeri vjerovatno izbjegavati rutu kroz Crveno more i ploviti oko Rta dobre nade, rekao je Shefali Shokeen, vodeći analitičar za brodski prijevoz pri brodovlasniku sa sjedištem u Dubaiju.
Logističke kompanije očekuju u svakom slučaju veće troškove. Za rute kroz Crveno more brodari naplaćuju više vozarine i naknade za posadu, a skočile su i premije osiguranja od ratnih rizika.
Naknade za posadu danas su dvostruko veće, a premije za ratni rizik sada iznose oko jedan posto vrijednosti broda, dvostruko više nego prije otprilike 10 dana, isključujući popuste, kažu izvori iz industrije.