OBRATITE PAŽNJU

Mijenjate sami točkove na svom automobilu? Evo pet najčešćih grešaka koje pravite

Postoji dobar dio vozača koji imaju dva seta felgi; jedan za zimski set guma, a drugi za ljetni set guma. Dio takvih vlasnika, osobito starijih vozila, svoje će zimske gume ili, bolje rečeno, setove točkova (gume montirane na felgama) promijeniti na svojim vozila sami – kod kuće. Razlozi tome su i više nego jasni, jer ovime se štedi novac i potrebno vrijeme kako bi se otišlo do ovlaštene vulkanizerske radionice.

Treba skrenuti pažnju onima koji to rade na najčešće greške pri sezonskoj promjeni setova kotača na njihovim vozilima u vlastitoj režiji. Ali čak i ako su koraci promjene setova jednostavni, a dovoljno je samo pažljivo proučiti upute za rukovanje vozilom i ponešto tehničke spretnosti, prema njemačkom Autobildu postoji nekoliko zamki! Ove jednostavne savjete malo smo doradili, ali poanta je manje-više ista. U najgorem slučaju nepoštivanje određenih pravila dovodi do štete koja je u konačnici znatno skuplja te se ugrožava sigurnost sudionika u prometu.

Evo pet grešaka koje mnogi podcjenjuju:

Za montiranje točkova na vozilo potreban je moment ključ

Prilikom montiranja guma vijci se moraju zategnuti do određenog okretnog momenta. Ako ih previše zategnete, navoji vijaka ili matica točkova mogu se slomiti. Pored toga, vijci su pod velikim naprezanjem i mogu se slomiti pod opterećenjem (npr. oštrim kočenjem, nezgodom). S druge strane, ako su previše labavi, točkovi se mogu otpustiti tijekom vožnje. Zato neizostavno treba upotrebljavati moment ključ, a ispravan moment pritezanja nalazi se u priručniku vozila. Njegova cijena varira, ovisno o tipu i proizvođaču. Neki će upotrijebiti priloženi ključ za skidanje kotača koji se nalazi u njihovom vozilu kao serijska oprema, a neki će imati popularni križni ključ ili malo veći nasadni ključ (popularno nazvan gedore, prema istoimenom proizvođaču alata), no to je samo privremeno rješenje – do prve ovlaštene vulkanizerske radionice ili automehaničarske radionice. Bez obzira, čak i s preporučenim moment ključem treba ponovno zategnuti vijke nakon otprilike 50 kilometara. Isto tako, prilikom skidanja ili stavljanja kotača na vozilo svakako treba povući ručnu kočnicu (ili osigurati nekim fizičkim komadom podmetnutim pod neki od točkova da se vozilo ne otkotrlja) i ubaciti u prvu ili brzinu za unatrag. No i prije samog dizanja vozila na dizalicu treba otpustiti ili nakon promjene ponovno dotegnuti vijke ili matice točka dok je vozilo u čvrstom kontaktu s podlogom.

Nepravilno postavljanje dizalice

Zvuči pomalo nevjerojatno, ali mnogi vlasnici automobila ne znaju da na njihovom vozilu postoje određene točke na karoseriji (ili šasiji) na koje se može pravilno pričvrstiti dizalica. Gdje se te točke nalaze, ovisi o određenom tipu automobila. Stoga uvijek provjerite upute za uporabu vozila! Pored toga, te točke su često označene na vozilu otisnutim trokutom ili krugom. Svatko tko koristi pogrešno mjesto riskira savijene i udubljene pragove svog vozila. Također obratite pažnju na površinu na koju ste postavili dizalicu. Ona bi trebala biti čvrsta, glatka, ravna i nikako skliska. Tucanik, šljunak, pijesak, zemlja ili travnata podloga moraju se u svakom slučaju izbjegavati. Osim toga, bilo bi preporučljivo imati komad prešane gume kao podlogu. U protivnom bi dizalica mogla skliznuti i uzrokovati ozbiljnu štetu na samom vozilu ili u slučaju pada cijelog vozila na podlogu moglo bi doći i do ozljede onoga koji mijenja točak. Najgora moguća situacija je ona u trenutku kada je točak s vozila već skinut.

Zaboravili ste vizualno pregledati gumu (i točak u cjelini) prije montiranja

Prilikom postavljanja novih točkova nije potrebno provjeriti samo dubinu gaznog sloja (idealno je najmanje 2 mm za ljetne i 4 mm za zimske gume, čak i ako zakon dopušta do 1,6 mm). Gume treba pregledati sveobuhvatnim vizualnim pregledom i ustanoviti ima li mehaničkih oštećenja. Izgleda li guma porozna, ispucana? Također je važno troši li se guma ravnomjerno. Neravnomjerno trošenje gazne površine sugerira da vozilo ima problem s geometrijom (špur, nagib ili zatur). Ako je guma više potrošena u sredini gazne površine ili su njezini rubovi više potrošeni, pritisak u njoj možda je previsok ili prenizak.

Vozite s pogrešnim pritiskom zraka u gumama

Mnogi vozači podcjenjuju utjecaj pritiska zraka u gumama, a to brzo dovodi do nepravilnog ponašanja gume u vožnji i njezinog povećanog trošenja ako je pritisak previsok ili prenizak. Kada se gume skladište u dijelu sezone u kojem to nije adekvatno, često gube zrak. Zato je važno prilagoditi pritisak odmah nakon montiranja na vozilo. Ispravna vrijednost pritiska zraka odgovarajuće gume obično je na naljepnici u poklopcu goriva ili na unutarnjoj strani okvira vozačkih vrata (na B-stupu).

Ne obraćate pažnju na smjer rotacije gume

Ne sa svim gumama, ali na mnogim je smjer vožnje određen njihovim profilom gazne površine. Obično se smjer rotacije označava strelicom i natpisom 'Direction', 'Outside' ili 'Rotation' (smjer, vanjska strana ili rotacija) na bočnoj strani gume. Pored toga, profil je obično u obliku slova V ili U. Uvijek je dizajniran tako da se tekućina ispod gazne površine gume optimalno istiskuje kako bi se spriječio akvaplaning. Ako je točak postavljen pogrešno, guma neće imati dobar 'grip' na cesti. To dovodi do većeg habanja i slabijeg prijenosa snage. Buka u vožnji također je veća. Osim toga, ako su gume nepravilno postavljene, nećete proći tehnički pregled, a može vas i kazniti prometna policija ako im taj detalj zapne za oko.

Pored ovih pet najčešćih grešaka, vodite računa o sljedećem:

Ako imate direktan sistem kontrole pritiska u gumama (TPMS), ne možete sami mijenjati točkove. Senzori se moraju prilagoditi svaki put kad se promijene. U slučaju neizravnog TPMS-a sistem se mora resetirati nakon ugradnje guma. Kako to učiniti, nalazi se u priručniku vozila.

Pravilno skladištenje guma: gume se moraju čuvati na tamnom, suhom i hladnom mjestu. Kompletne točkove najbolje je držati postavljene na posebnim nosačima naplataka ili naslagane jedan na drugog, a gume bez naplataka spremaju se uspravno i redovito se okreću da se ne bi deformirale na mjestu kontakta s podlogom.

Vodite računa o hrđi: hrđava glavčina i zahrđali vijci točka nedvojbeno osiguravaju to da pri sljedećoj promjeni njihovo zatezanje ili otpuštanje postane prilično teško. Stoga bi se hrđe na glavčini točka trebalo riješiti žičanom četkom, dok bi zahrđale vijke ili matice trebalo zamijeniti novima.

Ne vozite s točkovima koji nisu balansirani: ako se gume nepravilno kotrljaju, šum vožnje je glasniji, volan podrhtava, a gume se neravnomjerno troše. U ovom slučaju trebali biste otići na balansiranje točkova kod profesionalaca. U protivnom se ovjes i upravljački sistem mogu oštetiti nakon nekog vremena.