Načekat ćemo se još da robotaksiji i slična prijevozna vozila bez vozača postanu uobičajena pojava na našim cestama. Hype oko autonomnih vozila traje već godinama, a vrhunac je doživio prije pet godina.
Danas, nakon što se bolje sagledala kompleksnost sistema autonomne vožnje, ali i samih afiniteta vozača, optimizam je splasnuo, a planovi o implementaciji tzv. autopilot sistema se odgađaju.
Ništa prije 2035. godine
Ovakvu tezu potvrđuje i najnovije istraživanje konzultantske kuće S&P Global, koje u svom specijalnom izvještaju pomiče termin i opseg implementacije tehnologije autonomnog upravljanja. Oni prognoziraju kako će tehnologija biti prihvaćena u svakodnevnom životu najranije 2035. godine, i to u ograničenom opsegu.
Iako je Google lansirao prvi prototip samovozećeg vozila još 2015. godine, S&P zaključuje kako autonomna vozila nisu i neće biti dostupna još neko vrijeme. Stoga zaboravite da ćete pokrenuti auto, upisati 300-tinjak kilometara udaljenu lokaciju provoda godišnjeg odmora i potom prileći dok ne stignete na odredište.
Razina 5 autonomije je najviša razina koju bi sistem trebao ponuditi, a bit će ograničeno dostupna na tržištu najranije tek 2035. godine.
"Vozilo koje može ići bilo gdje i raditi sve što može i ljudski vozač neće biti javno dostupno prije 2035., a vjerovatno i neko vrijeme nakon toga", izjavio je Jeremy Carlson, pomoćnik direktora za praksu autonomije u S&P Global Mobilityju.
Do tada ćemo se voziti isključivo budni i s rukama na volanu, a pritom studija optimistično gleda na neke niže razine sistema autonomnog upravljanja.
"Izgledi za implementacije istih temeljnih tehnologija u Razini 2+ i Razini 3, pa i za neke oblike Razine 4, daleko su veći i sigurno će se dogoditi u mnogo kraćem vremenskom roku", poručuju iz konzultantske kompanije.
Prema njihovim prognozama čak trećina novih vozila će do 2035. godine biti opremljena nižim razinama autonomnog upravljanja. "Automatizirano, a ne autonomno" je nakon sagledavanja svih okolnosti očito novi fokus autoindustrije.
Robotaksiji ispred privatnih vozila
S&P predviđa kako će 2035. godine šest posto vozila doseći Razinu 4 autonomnosti. Nositelji će biti kompanije koje planiraju koristiti samovozeće automobile za taksi usluge ili za uslugu dijeljenja prijevoza. Studija kaže da će 2035. godine biti prodano maksimalno 800.000 takvih vozila.
Takva autonomna vozila koristit će robotaksiji u strogo mapiranim područjima gdje će uz mogućnost aktivnog rada intenzitetom od 20 sati dnevno donositi dodatni prihod kompanijama.