NASA će iduće godine početi s testnim letovima aviona X59, aviona koji bi mogao započeti novu eru supersoničnih putničkih letova, piše Daily Telegraph.
Riječ je o eksperimentalnom avionu koji je zamišljen kao "tihi" nasljednik legendarnog Concordea, francusko-britanskog putničkog aviona kojem je za prekooceanske letove iznad Atlantika trebalo tek tri sata.
Concorde, čiji je zadnji let bio još 2003. godine, je stotinjak putnika prevozio brzinom nešto većom od dva Macha (dva puta brže od brzine zvuka), što je bilo dovoljno da za nekih tri sata "odradi" put između Londona i New Yorka ili Pariza i New Yorka.
No, Concorde je imao jedan veliki problem - buku. Zbog gromovitog probijanja zvučnog zida bilo mu je zabranjeno slijetati na većinu aerodroma pa je u konačnici i bio ograničen na praktički samo dvije redovno linije, ako ne računamo charter letove.
Znatno tiši od Concordea?
Stoga je NASA-in cilj da novi nadzvučni putnički avion bude znatno tiši i samim time prihvatljiviji aerodroma i ljudima koji žive u njihovoj blizini. NASA tvrdi da će probijanje zvučnog zida X59 odraditi znatno tiše, tj. da prasak koji čujemo kada avion postigne brzinu veću od brzine zvuka neće biti toliko glasan.
To bi postigli, između ostalog, posebnim dizajnom aviona koji ima vrlo dug i tanak trup, "zašiljeni" nos i druge elemente koji će biti postavljeni na gornji, a ne donji dio trupa aviona. Ljudi koji su projektirali avion tvrde da zapravo dosta podsjeća na papirnate avione koje izrađuju djeca.
NASA-ini inženjeri nadaju se da kada X59 bude probijao zvučni zid to neće zvučati kao eksplozija, nego kao "nježni udarac" koji neće biti glasniji od normalnog razgovora dvije osobe. A da bi se zaista uvjerili u "tihi" nadzvučni let, X59 će testirati i iznad naseljenih područja u SAD-u i potom ispitati lokalno stanovništvo da bi saznali njihove reakcije. Pritom će svojim uređajima i sami mjeriti buku koju X59 proizvodi tokom leta.
Posebno je važno da je i američka Savezna uprava za civilno zrakoplovstvo, koja je još 1973. godine zabranila nadzvučne putničke letove iznad kontinentalnog dijela SAD-a, izrazila spremnost da revidira tu odluku ako se buka tokom probijanja zvučnog zida i nadzvučnog leta dovoljno smanji.
"Predviđamo da ćemo prvi let imati na proljeće ili u rano ljeto 2022. godine", rekao je voditelj projekta razvoja nadzvučnog aviona u NASA-i, Craig Nickol.
Prema prvim informacijama, X59 trebao bi letjeti brzinom od 1,4 Macha - ipak sporije od Concordea, ali dvostruko brže od trenutnih putničkih aviona.
Više igrača u utrci
NASA, napominje Daily Telegraph, nije jedina koja nastoji razviti supersonični putnički avion. Tako je kompanija Boom Supersonic lani najavila da radi na projektu Overture, putničkom avionu s kapacitetom za 88 putnika koji bi letio brzinom od 2,2 Macha. Nadaju se da bi avion mogao letjeti 2026. godine, a pritom ističu i da ne bi proizvodio štetne emisije za okoliš.
Kompanija Spike Aerospace pak radi na manjem supersoničnom avionu, namijenjenom bogatim menadžerima i poslovnoj eliti. Njihov Spike S-512 letio bi brzinom od 1,6 Macha i imao kapacitet za 18 putnika. Također bi bio, nadaju se, relativno tih.
S druge strane, američka kompanija Aerion, koja je u razvoj supersoničnog putničkog aviona ulupala više od milijardu dolara, odustala je od tog projekta. Naime, niti su proizveli bilo kakav prototip, niti su privukli nove investitore, a novac koji su imali je - presušio. Iz kompanije su šturo poručili da poduzimaju "odgovarajuće korake u izazovnom finansijskom okruženju".
Utrku u razvoju supersoničnog putničkog aviona pak sa strane pažljivo prati i američka vojska koja već ima nekoliko ideja o vojnoj upotrebi aviona, poput brzog prijevoza vojnih zapovjednika, diplomata ili čak nuklearnog oružja u vremenu rata, zaključuje Daily Telegraph.