Ako tražite nešto za igrati s članovima porodice ili prijateljima, zašto ne drevnu društvenu igru pronađenu u Shahr-i Sokhta u jugoistočnom Iranu? Gotovo 50 godina nakon što je iskopan 1977., stručnjaci su razradili pravila igre.
Ono za što se pretpostavlja da je kompletan set, uključujući ploču, 27 dijelova, 20 kružnih prostora za držanje tih dijelova i 4 kockice s kružnim oblicima ugrađenim u njih, pronađeno je u grobu starom oko 4500 godina. Iako je bila slična drugoj igri iz vremena nazvanoj Royal Game of Ur, bilo je dovoljno razlika koje su otežavale poznavanje tačnih pravila.
Računalni naučnik Sam Jelveh sa Univerziteta Essex u Velikoj Britaniji, zajedno s neovisnim arheologom Hosseinom Moradijem, upotrijebio je kombinaciju fizičkih dokaza i modeliranja kako bi došao do razumnog skupa vjerovatnih pravila.
"Otkrivajući značenje određenih dijelova igre, ova studija ima potencijal preoblikovati naše razumijevanje društvenih igara na Bliskom istoku", pišu istraživači u svom radu.
"Namjera je da predložena pravila budu historijski tačna i da daju značaj svakoj komponenti ploče za igru."
Koristeći druge društvene igre iz tog razdoblja kao polazište, uključujući Royal Game of Ur and Jiroft, istraživači su upotrijebili modele vjerovatnosti za određivanje uloga za pronađene figure: dva seta od 10 figura 'trkača' – po jedan set za svaku od dvije igrača – kao i zvjezdaste figure koje djeluju kao 'sigurne kuće' i stošne figure koje su se mogle koristiti kao 'blokatori'.
Ploča podsjeća na zmiju, s glavnim dijelom u koji se stavljaju figure, dijelom mosta koji služi kao put za preživljavanje, a zatim trećim dijelom za glavu i rep zmije. Igrači bi bacali kockice kako bi unaprijedili svoje figure i kretali se pločom brže od protivnika.
Naravno, ne možemo sa sigurnošću znati kako se ova igra igrala – ali nova pravila odgovaraju ploči, figurama i kockicama i dobro su rangirana u smislu originalnosti i mogućnosti ponavljanja kada su testirana s 50 modernih igrača.
"Predložena drevna pravila ne uvode izvorna pravila korištena na [Shahr-i Sokhta] ploči, već predlažu kako se igra mogla igrati, na temelju našeg razumijevanja hipotetskih pravila igre Ur i analize Shahr-i Sokhta dijelova igre", pišu istraživači.
Dosegavši svoj vrhunac u trećem milenijumu prije Krista, Shahr-i Sokhta je bio jedan od najznačajnijih gradova svog vremena na istočnoj iranskoj visoravni, a društvena igra koja je ovdje pronađena datirana je oko 2600. do 2400. godine prije Krista.
U ovom dijelu svijeta pronađeno je više od stotinu sličnih igara iz otprilike istog razdoblja, koje se razlikuju po materijalima od kojih su izrađene i izgledu ploče – što je dokaz popularnosti provođenja vremena u ovom način.
"Arheolozi ovu vrstu igre nazivaju 'igra dvadeset polja' ili 'igra dvadeset'", pišu istraživači. "Još uvijek ne znamo tačan naziv igre, budući da je svaka kultura može drugačije nazivati."