Atlas

Nevjerovatan podvig: 152. rođendan kanala tokom čije je gradnje nastradalo čak 125 hiljada ljudi

Sueski kanal umjetno je izgrađena granica između afričkog i azijskog kontinenta koja spaja Sredozemno i Crveno more. Ima zapanjujuću stratešku važnost za svijet jer skraćuje put između Atlantskog i Indijskog oceana za 7000 kilometara. Ne samo da je najbliža pomorska veza između zapadne i istočne Zemljine hemisfere već je i najvažniji plovni put za tankere koji s Bliskog istoka dopremaju naftu u Europu.

Kanal se gradio desetak godina, a za njegov završetak zaslužno je francusko društvo Campagnie Universelle du Canal de Suez. Ime je dobio po egipatskom gradu Suezu, koji se nalazi na južnom dijelu kanala.

Računa se da je u njegovu gradnju bilo uključeno milion i po ljudi iz različitih zemalja svijeta. Isprva su ga gradili samo Egipćani – i to uglavnom pod prisilom lokalnih vlasti, no s vremenom su im se pridružili i radnici iz brojnih drugih država. Prema nekim statistikama, u izgradnju je bilo uključeno i oko tri hiljade Hrvata.

Sueski kanal gradio se u vrlo teškim uvjetima. Svi su se materijali za gradnju dopremali iz Europe uz pomoć nekoliko hiljada deva, što je usporavalo cijeli proces. Povrh svega, nestašica pitke vode bila je svakodnevna pojava. Pretpostavlja se da je tokom gradnje umrlo oko 125 hiljada osoba od posljedica kolere i drugih zaraznih bolesti.

Kada je izgrađen u novembru 1869. godine, kanal je bio dug 164 kilometra i dubok oko osam metara. U novije vrijeme napravljene su dodatne preinake, pa je sada dugačak oko 193 kilometra, dubok 24 metra i širok 205 metara. 

Prepoznatljivi dio tog prostora je i 3,9 kilometara dug most prijateljstva između Egipćana i Japanaca, koji se izdiže sedamdesetak metara iznad Sueskog kanala. Naziva se još i most Mubarak Peace, Al Salam te El-Qantara. Gradila ga je korporacija Kajima uz potporu japanske vlade, a otvoren je u novembru 2001. godine.

Kanal je otvoren za javnost 17. nvembra 1869., a ove se godine slave 152 godine njegova postojanja. Koliko je kanal važan za cijeli svijet, svi smo se mogli uvjeriti u martu ove godine, kada se divovski teretni brod Ever Given nasukao i na šest dana blokirao prolaz ostalim brodovima te tako uzdrmao svjetsku ekonomiju...