UNUTRAŠNJE SAGORIJEVANJE

Nije benzin, nije dizel, nije LPG, nije vodik, a nije ni struja! Nikad ne biste pogodili o kojem gorivu se radi?

Kad se govori o gorivu koje pokreće automobile u historiji se koristilo puno različitih vrsta goriva, od automobila na drva, na pedale, na opruge, na komprimirani zrak, a ne radi se ni o automobilima čiji motori kao gorivo korite benzin, dizel, LPG, vodik, a ne radi se ni o struji. Sigurno se pitate, pa o kojem gorivu se radi?

Kratko i jasno – govori se o amonijaku kao gorivu, da o amonijaku!

Do novog goriva došli su stručnjaci iz Japana koji su razvili motor koji kao gorivo koristi amonijak. Zbog potignutih rezultata koji su pozitivni, već mnogi najavljuju kako će to gorivo označiti kraj električnih automobila, ali realno teško je to očekivati, jer i pored velikih pomaka u korištenu amonijaka kao gorivo, još uvjek ima velikih prepreka za sigurno masovno korištenje u praksi. Stručnjaci Toyote misle kako bi motor s unutrašnjim sagorijevanjem koje kao gorivo koriti amonijak mogao biti rješenje koje će promijeniti svijet automobila.Toyota radi na implementaciji tehnologije motora s unutrašnjim sagorijevanjem na amonijak u serijsku proizvodnju već dugi niz godina. Toyota je do sada uložila 6 milijardi dolara u partnerstvo s kineskim koncernom Guangzhou Automobile Group (GAC Group).

Toyota i GAC predstavili su 2023. radni prototip takvog motora. Postojeći modeli automobila mogu se prilagoditi novom gorivu jer se njihov dizajn neće bitno promijeniti. Motore je potrebno samo prilagoditi za sagorijevanje amonijaka, što zahtijeva suočavanje s nekoliko izazova. Prije svega, sagorijevanje amonijaka zahtijeva visok stepen kompresije smjese goriva i zraka, inače sagorijeva presporo. Osim toga, ovaj hemijski proces povezan je s visokim emisijama NOx) i NO2.

Zbog toga je amonijak povučen iz pomorskog i teškog transporta, a u SAD je uporaba takvog goriva zabranjena. Navodno obje firme znaju kako prevladati te probleme, te smanjiti emisiju ugljičnog dioksida za 90%. u usporedbi s benzinskim motorom. Prototip motora na amonijak ima obujam dvije litre i razvija snagu 163 KS, a predstavljen je krajem 2023. Ovaj prvi motor na amonijak namijenjen osobnim automobilima. Ovaj četverocilindrični motor postiže najveću snagu 163 KS, ali ne zahtijeva prisilno punjenje zraka. Toyot smatra kako bi amonijak mogao postati eko-gorivo budućnosti za motore osobnih automobila.

Amonijak je hemijski spoj dušika i vodika (NH3) koji je osnova za umjetna gnojiva, a ima mnoge druge primjene. Amonijak se čak koristi za izbjeljivanje papira tokom procesa proizvodnje.Mnogi istiću probleme, jer proizvodnja amonijaka u tekućem stanju i u obliku u kojem se može koristiti umjesto benzina zahtijeva veliku količinu energije,što ga čini neučinkovitim. Pri tom amonijak je vrlo otrovna i korozivna tvar, što će rad motora koji koriste takvo gorivo zasigurno učiniti skupim i problematičnim. Zastrašujuće je pomisliti koliko bi štetnih spojeva moglo biti ispušteno u atmosferu u slučaju kvara motora. Ako Toyota i GAC počnu proizvoditi automobile s pogonom na amonijak, mogli bi postati razumna alternativa električnom pogonu u dijelovima svijeta sa slabo razvijenom infrastrukturom za punjenje. Pri tom treba se znati kako za razliku od vozila na vodik i gorivne ćelije, koja su u biti električna, automobili na amonijak bili bi konstruirani slično automobilima s unutrašnjim sagorijevanjem.