Još jedna tehnologija inercijske navigacije testira se u Ujedinjenom Kraljevstvu. Uz onu, koja je lani iskušana na brodu, sada je potvrđeno da je prvi puta kvantni sistem inercijske navigacije britanske proizvodnje uspješno testiran i u avionu. Prvi je to službeno potvrđeni test jednog takvog sistema u letu dosad, barem prema službeno dostupnim podacima.
Za njega su zaslužne britanske kompanije Infleqtion, BAE Systems i QinetiQ, koje su niz pokusnih letova zaključile 9. maja na testnom poligonu Boscombe Down u Wiltshireu. Na posljednjem u nizu takvih letova bio je i ministar nauke Andrew Griffith, koji je i na taj način pružio podršku projektu razvoja novog sistema inercijske navigacije, kako preciznoga, tako i otpornoga na ometanje. Projekt je, inače, iz nacionalnog proračuna dobio gotovo 8 miliona funti za istraživanje i razvoj.
Atomski sat i hladni atomi
U nizu pokusnih su letova iskušane dvije revolucionarne nove tehnologije. Prva od njih je kompaktni atomski sat Tiqker, a druga također kompaktni mobilni kvantni sistem s ultrahladnim atomima. Ta dva dijela u budućnosti bi trebala biti pridodana postojećim navigacijskim sistemima, koji se oslanjaju na GPS signal i inerciju. No, preciznim mjerenjem vremena u atomskom satu te korištenjem kvantnih efekata u atomima na temperaturama blizu apsolutne nule, mogu se stvoriti vrlo precizni mehanizmi koji će zamijeniti klasične akcelerometre i žiroskope. Time bi se dobio sistem kvantne inercijske navigacije, dovoljno kompaktan za ugradnju u kopnena vozila, plovila, a kako sada vidimo, i avione.
"Ova su ispitivanja važan korak naprijed u razvoju kvantne tehnologije, koja bi nam u konačnici mogla dati značajnu vojnu prednost. Pouzdano i precizno znati kada i gdje se nalazi bilo koje vojno sredstvo ili sistem senzora, daje dodatne opcije za dizajn platformi i njihovih mogućnosti. To će igrati veliku ulogu u razvoju sljedeće generacije borbenih zračnih sistema", jedna je od poruka sudionika na ovom projektu.
Zahvaljujući uspješnim pokusnim letovima ispunjen je jedan od ciljeva Nacionalne kvantne strategije Ujedinjenog Kraljevstva. Ona kaže da bi do 2030. godine kvantni navigacijski sistemi trebali biti postavljeni na aktivne avione i omogućiti im preciznost geolociranja neovisno o prijemu satelitskih signala. Demo navigacija uklopljena u modificirani avion RJ100 Airborne Technology Demonstrator označena je već sada kao revolucionarna u tom smislu.