Počevši od jula, svi novi automobili koji se prodaju u EU moraju biti opremljeni snimačem podataka o događajima (EDR). Cilj je olakšati istraživanje nesreća. Kako rade crne kutije automobila i gdje ih možemo pronaći?
Jeste li znali da od 6. jula ove godine Evropska unija zahtijeva da novi automobili imaju uređaj laički poznat kao 'crna kutija'? Namjena ovog uređaja je olakšavanje istrage saobraćajnih nesreća. Inteligentni sistemi za pomoć pri brzini i pomoć pri ugradnji alkoholnih blokada također će biti potrebni u automobilima od jula ove godne. 'Službeni naziv uređaja je Event Data Recorder, skraćeno EDR', kaže Jan Večerník iz Škodinog tehničkog razvoja.
Kako radi?
Automobili zapravo ne moraju biti opremljeni novim fizičkim uređajem - EDR je samo nova softverska opcija, a upravljačka jedinica zračnog jastuka i njena memorija koriste se za pohranjivanje obaveznih podataka. Podaci se neprekidno zapisuju u memoriju, ali pohranjeni podaci se uvijek iznova prepisuju novim podacima osim ako se ne aktiviraju sigurnosni sistemi automobila (jednostavno rečeno, zračni jastuci).
'U slučaju nesreće, sistem sprema podatke u snimač pet sekundi prije udara i najviše pet sekundi nakon njega', objašnjava Večerník. U tom slučaju podaci se pohranjuju trajno i ne mogu se uređivati, mijenjati ili na bilo koji način brisati. 'Podaci se ne mogu nasilno unijeti u upravljačku jedinicu', ističe Jan Večerník.
Šta EDR pohranjuje u slučaju nesreće?
'Sistem primarno bilježi podatke koji se odnose na sam sudar, kao što su vremena aktiviranja sigurnosnog sistema, status zauzetosti sjedišta, promjene brzine itd. No, pohranjuju se i druge informacije, poput brzine automobila prije sudara, njegovog usporavanja u uzdužnom i bočnom smjeru, stanje papučice gasa i kočnice, ugao volana, informacije o statusu ABS-a i ESP-a te broj okretaja motora,' kaže Jan Večerník.
Ukupno postoji više od hiljadu podataka i vrijednosti koje različite jedinice automobila šalju kontrolnoj jedinici zračnog jastuka.
Podaci nisu dostupni vozačima ili servisnim centrima
Prikupljeni podaci služe samo kao pomoć u rasvjetljavanju saobraćajnih nesreća.
'Niti korisnik automobila niti bilo koji serviser, niti bilo koja druga neovlaštena osoba neće imati pristup podacima', objašnjava Večerník.
'Podatke je moguće očitati samo posebnim alatom s odgovarajućom licencom. U pravilu će policijski službenici ili sudski vještaci biti jedini ovlašteni za pristup podacima', dodaje Jan Večerník.
Podaci pohranjeni u snimaču sigurno se ne koriste za praćenje ponašanja vozača. Ne postoje obveze niti posljedice za vozača kao rezultat pohranjivanja podataka. Istovremeno, ne postoji rizik da netko nakon nesreće pokuša promijeniti podatke kako bi krivicu svalio na vozača koji nije kriv.