Negdje između 9.50 i 10 sati 23. maja 2021. dvojica muškaraca ušla su u kontrolni toranj aerodroma u Minsku. Došli su kako bi prenijeli poruku: na letu Ryanaira 4978 iz Atene za Vilnius, koji će uskoro ući u bjeloruski zračni prostor, nalazi se bomba.
Zbog prijetnje bombom piloti su počeli obavezni sigurnosni protokol i sletjeli Boeingom 737-800 u Minsk. Kada je avion dotaknuo tlo, dvoje putnika - Roman Protasevič i Sofia Sapega - uhapšeni su. Plan za zatvaranje opozicionog bjeloruskog novinara uspio je.
Incident izazvao međunarodni bijes
Ovaj incident izazvao je međunarodni bijes i doveo do evropskih sankcija Bjelorusiji. Predsjednica Evropske komisije Ursula von der Leyen nazvala je događaj "nečuvenim i nezakonitim ponašanjem", a poljski premijer Mateusz Morawiecki opisao ga kao "čin državnog terorizma bez presedana" koji ne može proći nekažnjeno, piše portal Politico i donosi detalje iz istrage koja je uslijedila, a otkriva šta se događalo, minutu po minutu, u kontrolnom tornju bjeloruskog aerodroma.
Međunarodna organizacija civilnog zrakoplovstva (ICAO), agencija UN-a za zrakoplovstvo, u januaru ove godine zaključila je da je prijetnja bombom bila "smišljena laž" te produžila istragu. Među novim nalazima je i svjedočenje kontrolora zračnog prometa iz Minska koji je pilota Ryanaira vodio kroz skretanje do bjeloruske prijestolnice te snimka razgovora s pilotom s njegova telefona. Iz izvještaja u koje je uvid imao Politico proizlazi da su u događaj bili umiješani bjeloruski dužnosnici.
Bjeloruski kontrolor prisjetio se u razgovoru s UN-ovom agencijom da su dvojica muškaraca ušla u kontrolni centar otprilike pola sata nakon što je počeo svoju smjenu. Bila je nedjelja. Jedan od njih je bio Leonid Čuro, glavni direktor Belaeronavigatsije, pružatelja usluga zračne navigacije u zemlji. Drugi je, sumnjao je, radio za bjeloruske obavještajne službe, koje se još zovu KGB.
Pilotu Ryanaira kazali da je bomba u avionu
Dvojica muškaraca prišla su dežurnom nadzorniku koji je obavijestio kontrolora i još jednog kolegu o putničkom avionu Ryanaira koji je iz Ukrajine trebao ući u bjeloruski zračni prostor.
Nadzornik je spomenuo navodnu prijetnju bombom te rekao da bi avion trebalo preusmjeriti, ali je odvratio kontrolora od pokušaja da obavijesti kontrolni centar u Lavovu u susjednoj Ukrajini.
U međuvremenu, gomila e-mailova poslana je u evropske aerodrome, od Sofije do Bukurešta, Atene i Minska. Svaki je nosio istu poruku, navodno od Hamasovih vojnika, i upozorenje na bombu koja će eksplodirati iznad Vilniusa ako se zahtjevi ne ispune. Hamas, teroristička grupa, negirala je kasnije umiješanost.
Kontrolor zračnog prometa, pročitao je u izvještaju Politico, izvadio je telefon kako bi snimio razgovor s pilotom Ryanaira jer se, rekao je, bojao da bi uobičajene poruke kontrole zračnog prometa mogle biti uništene.
Snimka ne bilježi samo njegov razgovor s pilotom već i komentare nadzornika i osumnjičenog pripadnika bjeloruskih sigurnosnih službi koji mu govore što da kaže tokom 39-minutnog razgovora sa avionom.
Transkript, u koji je uvid imao Politico, pokazuje da je kontrolor uvježbavao poruku koju je trebao prenijeti pilotima na letu 4978.
"Imamo informacije od specijalnih službi da imate bombu u avionu. Ta se bomba može aktivirati iznad Vilniusa", rekao je pilotu Ryanaira.
"Recite ‘iz sigurnosnih razloga‘", uputio je nadzornik kontrolora prije nego što je stupio u kontakt s pilotom.
Pilotu je bilo sumnjivo što mu je rekao kontrolor pa je tražio više informacija. "Bomba... prijeteća poruka, odkud ti to? Ko je to javio?"
Pilot Ryanaira na kraju odlučio skrenuti prema aerodromu u Minsku
Osumnjičeni službenik KGB-a i nadzornik počeli su kontroloru govoriti što da kaže. Nakon rasprave među trojicom muškaraca u kontrolnom tornju, kontroloru je rečeno da Ryanairu kaže da je prijetnja stigla e-mailom, a da ju je aerodrom proslijedila kontroli leta. Odakle je stigao e-mail, nije jasno. U izvještaju ICAO-a stoji da je e-mail Minsku poslan tek kada je avion počeo slijetati.
Pilot Ryanaira tražio je više informacija o mailu prije nego što je upitao kako bi trebao preusmjeriti avion.
Nastala je nova rasprava o tome kako da kontrolni toranj odgovori. "Šta da kažem?" upitao je kontrolor dvojicu muškaraca.
Na kraju je pilot upitao: "Moram vas pitati još nešto. Koja je šifra prijetnje... zelena, žuta, jantar ili crvena?"
Neidentificirani muškarac kaže: "Pa neka bude crveno, ono crveno."
Dok je pilot Ryanaira vagao svoj sljedeći potez, transkript pokazuje rast nervoze u kontrolnom centru jer se avion spremao preći granicu Bjelorusije i ući u zračni prostor Litve.
Osumnjičeni agent službe sigurnosti na to komentira: "Da. Još nije odlučio, ima još par minuta do izlaska iz naše zračne zone ... blizu je državne granice. Moguće da (posada Ryanaira) namjerno gubi vrijeme, ko zna."
Pilot je na kraju odlučio poslati poziv upomoć i skrenuti prema zračnoj luci Minsk.
Kad su sletjeli, postalo je jasno da to nije normalno preusmjeravanje leta.
Pet putnika je nestalo
Ryanair je nazvao vlasti u Minsku 12 puta u dva sata prije i nakon slijetanja aviona kako bi došao do informacija o prijetnji, a zatražena je i kopija e-maila (koja nije dostavljena).
Na kraju su bjeloruske vlasti dopustile posadi i putnicima da se vrate u svoj avion i nastave let. Međutim, kada je prije polijetanja kabinsko osoblje pregledalo popis putnika, ustanovilo je da ih je pet nestalo. Zemaljsko osoblje aerodroma u Minsku posadi Ryanaira nije dalo nikakvo objašnjenje i avion je poletio bez pet putnika. Među njima su bili bjeloruski novinar Protasevič i njegova ruska djevojka.
U izvještaju se ne identificira preostalo troje putnika. Navodi se samo da su među njih pet troje bili bjeloruski državljani, jedna osoba je bila ruskog državljanstva, a jedna grčkog.
Šef Ryanaira Michael O‘Leary odmah je izjavio da vjeruje da je riječ o agentima bjeloruskog KGB-a koji su se za novinarom ukrcali u avion.
Politico piše da tokom istrage ICAO nije dobio veliku pomoć od bjeloruskih vlasti.
Istražitelji su dobili vrlo malo snimaka putnika koji silaze s leta ili u aerodromu. Bjeloruske vlasti objasnile su to izjavom da je to zato što se videoarhiva čuva samo 30 dana.
Ali videosnimke koje su snimili putnici pokazuju čovjeka koji je bio prisutan na rampi dok su se putnici iskrcavali. Kontrolor zračnog prometa identificirao ga je kao osumnjičenog oficira KGB-a.
Izvještaj proslijeđen na razmatranje UN-u
Drugi transkript, uključen u izvještaj ICAO-a do kojeg je došao Politico, odnosi se na razgovor između zamjenika glavnog direktora Belaeronavigatsija, dežurnog nadzornika i kontrolora, sedam dana nakon prisilnog slijetanja. Zamjenik dvojicu zaposlenika potiče da "prilagode" svoje izvještaje o incidentu.
ICAO je na kraju utvrdio da je bjelorusko preusmjeravanje aviona bio "čin nezakonitog uplitanja", da je bila riječ o svjesnoj laži i da je je time bila ugrožena sigurnost leta Ryanaira.
Bjeloruski dužnosnici odbacili su izvještaj. Dužnosnici iz Bjelorusije i Rusije također su izrazili sumnju u autentičnost i istinitost iskaza kontrolora leta.
Agencija je, piše Politico, proslijedila izvještaj na razmatranje UN-u. Nekoliko zemalja, uključujući Sjedinjene Države, Poljsku, Litvu, Latviju i Bjelorusiju, pokrenulo je vlastite istrage.
Protasevič je u iščekivanju suđenja stavljen u kućni pritvor. Njegova trenutačna situacija nije poznata. U januaru je u neobičnom intervjuu za provladine medije rekao da više nije u kućnom pritvoru.
Sapega, osuđena na šest godina zatvora, zatražila je pomilovanje u pismu krajem juna, pozivajući bjeloruske vlasti na blagost.