Gubitak kreditne kartice opasna je kako u online, tako i u offline svijetu. Osim same činjenice da vas neko može finansijski oštetiti, lako se može dogoditi da vam je online kriminalac ukrao još neke lične podatke, stoga šteta može biti i gora. Dva su načina na koja se netko može dokopati vaših brojeva s kreditne kartice. Ili vam ih je online kriminalac sam ukrao ili ih je kupio na online crnom tržištu.
Dokopa li se neko vaših podataka, sve dok ne blokirate karticu u banci, omogućena mu je online kupovina proizvoda ili usluga, a to su najčešće darovne ili bilo koji drugi oblik prepaid kartica jer je vrlo teško ući u trag takvim transakcijama. Mnogi kibernetički kriminalci kupuju predmete pomoću ukradenih kartica, a zatim ih prodaju po nižoj cijeni za gotovinu.
Šest je najčešćih načina na koje se netko može dokopati vaše kreditne kartice:
Phishing: Jedna od najčešćih metoda je phishing, pri čemu kriminalci šalju e-poštu ili poruke preko drugih platformi pretvarajući se da dolaze od legitimnih firmi te tražeći od korisnika podatke o kreditnoj kartici. Phishing će postati apsolutno najvećom internetskom prijetnjom u 2023.
Skimming: Kriminalci također mogu koristiti skimmere, uređaje postavljene na bankomate i čitače kartica. Uređaj prikuplja podatke o kreditnoj kartici, a da korisnik to uopće ne primijeti.
Krađa zaštićenih ličnih podataka: Zlonamjernici također mogu dobiti pristup informacijama o kreditnoj kartici putem krađe zaštićenih osobnih podataka. Hakeri se infiltriraju u sisteme firmi i kradu lične podatke kao što su brojevi kreditnih kartica.
Online prevare
Privredna banka poslala važno upozorenje: To su lažne poruke, nikako ih ne otvarajte
Ne nasjedajte
Automatizirana skripta: Prevaranti također koriste automatizirane skripte i zlonamjerni softver za krađu osobnih podataka izravno s web stranica i e-trgovina.
PoS zlonamjerni softver: Zlonamjerni softver na prodajnom mjestu (PoS uređajima) je vrsta zlonamjernog softvera dizajniranog za krađu podataka o kreditnoj kartici iz maloprodajnih trgovina i restorana. Ovo je napredan način krađe jer zahtijeva specijalizirano znanje i resurse.
Šta se događa kad neko ukrade vaše brojeve s kreditne kartice
Korak 1: Podaci o kartici su ukradeni
Brojeve s kreditne kartice netko vam je ukrao putem jedne od gore navedenih metoda, poput krađe identiteta, skimminga itd.
Korak 2: Podaci o kartici se testiraju
Nakon što dobiju podatke o kreditnoj kartici zlonamjernici ih testiraju da bi vidjeli jesu li valjani. Kriminalci obično izvode ovaj korak tako što kupe nešto za mali iznos na nekim web stranicama i vide je li im prošla transakcija. Najčešće se radi o iznosima do jednog dolara.
Korak 3: Podaci o kartici koriste se za kupovinu
Nakon ovog koraka kriminalci koriste provjerene podatke o kartici za kupovinu robe ili usluga s različitih web stranica. To im najčešće omogućuje zaradu preprodajom kupljenih artikala za gotovinu.
Korak 4: Novac se prenosi
Konačno, kriminalci koriste metode pranja novca da bi prenijeli svoj nezakonito stečen novac. Također mogu prodavati podatke o ukradenim karticama na online forumima ili ilegalnim internetskim tržištima.
Kako krađa brojeva kreditne kartice utječe na vas
Krađa identiteta: Ako kriminalci dobiju pristup podacima o vašoj kreditnoj kartici, mogu ih iskoristiti i za krađu vašeg identiteta i kupovinu u vaše ime.
Finansijski gubici: Neovlaštene kupnje izvršene vašom kreditnom karticom mogu dovesti do finansijskih gubitaka ako ih brzo ne prijavite.
Krivične prijave: Ovisno o zakonima vaše zemlje, možete se također suočiti s krivičnom prijavom za neovlaštene i nezakonite kupnje izvršene vašom kreditnom karticom.
Kreditni rejting: Biti žrtva krađe kartice također može imati dugoročan negativan učinak na vaš kreditni rejting kod banke koju koristite jer vam može otežati dobivanje zajmova ili drugih vrsta financijske potpore u budućnosti.
Nervoza i uznemirenost: Na kraju, važno je zapamtiti da krađa kartičnih podataka također može izazvati anksioznost. Žrtve se mogu osjećati povrijeđeno i uplašeno jer su njihovi osobni podaci bili izloženi online kriminalcima.
Kako krađa bankovnih podataka utječe na trgovce
Gubitak prihoda: Trgovci mogu pretrpjeti gubitke ako kriminalci koriste ukradene podatke o kreditnoj kartici za neovlaštene kupnje.
Povrat robe i novaca: Kriminalci također mogu od online trgovina tražiti novac natrag podnošenjem zahtjeva za storniranje preko svojih banaka, što može rezultirati daljnjim gubicima za trgovce.
Gubitak povjerenja: Ilegalna kartična aktivnost na njihovoj web stranici ili u trgovini može značiti da će trgovci izgubiti povjerenje kupaca jer će biti manje vjerojatno da će kupovati ako smatraju da njihovi podaci nisu sigurni.
Veći troškovi prijevare: Trgovci bi mogli imati veće troškove prijevare zbog povećanih aktivnosti nadzora i prevencije, kao što je ulaganje u napredna rješenja protiv prijevara, donosi Make use of.
Šta možete učiniti
Nadležne institucije, banke, kartične kuće, policija i slični stalno upozoravaju građane da ne nasjedaju na online prevare. Evo što savjetuju:
koristite online trgovine iz država članica Evropske unije kada je to moguće – veće su šanse da možete riješiti moguće probleme
potrudite se i istražite - provjerite recenzije drugih kupaca prije same kupnje
koristite kartice - imate bolje šanse za povrat novca
plaćajte samo preko sigurnog pružatelja usluge plaćanja
plaćajte samo kada ste spojeni na sigurnu internetsku vezu – izbjegavajte besplatni ili otvoreni javni WiFi
plaćajte samo na sigurnom uređaju - redovno ažurirajte operativni sustav i sigurnosni softver
primili ste oglas kojim ste obaviješteni da ste osvojili nagradu - dobro razmislite, možda osvojite zlonamjerni softver
ako proizvod ne stigne, kontaktirajte s prodavačem - ako ne odgovara, obratite se svojoj banci
čuvajte se oglasa i internetskih stranica koje nude nevjerojatne ponude ili čudotvorne proizvode - ako se nešto čini predobro da bi bilo istinito, nije istinito!
Vjerodostojnost internetske domene putem koje namjeravate obaviti online kupovinu možete provjeriti na ovom linku dok na ovoj poveznici možete doznati više o kampanji EUROPOL-a, usmjerenoj na elektroničke trgovce, pomažući im u boljem prepoznavanju prijevara na njihovim platformama i osnažujući ih da poduzmu korake kako bi zaštitili svoje poslovanje i kupce od napada.