retrospektiva Marlona Branda

Otkazano prikazivanje kultnog filma: ‘Scena silovanja snimljena je bez pristanka glumice‘

Prestižna Francuska kinematografija (Cinema of France) otkazala je projekciju filma „Posljednji tango u Parizu“ nakon protesta grupe koja se bori za prava žena potaknutih zloglasnom scenom silovanja koja je snimljena bez znanja i pristanka glavne glumice Marije Schneider piše The Guardian.

„Mi smo kino, a ne tvrđava. Ne možemo riskirati kada je u pitanju sigurnost našeg osoblja i same publike. Nasilni pojedinci počeli su nam prijetiti, a održavanje ove projekcije predstavljalo je direktan rizik, pa smo od nje morali ipak odustati“, rekao je Frédéric Bonnaud, direktor Cinémathèque, filmskog arhiva i kina koje djelomično financira država.

„Posljednji tango u Parizu“, koji je 1972. dovršio redatelj Bernardo Bertolucci, trebao je biti prikazan u nedjelju navečer u sklopu retrospektive filmova Marlona Branda. Film govori o odnosu američkog udovca u Parizu kojeg glumi Brando i mnogo mlađe žene koju glumi Schneider.

Sama sporna scena silovanja bila je simulirana, ali je glumica, kojoj je tada bilo svega 19 godina, nakon snimanja izjavila kako se osjećala „napadnutom“ jer je scenu morala snimiti bez prethodne najave i upozorenja. Njezine su optužbe prvi put iznesene 1970-ih, ali su uglavnom ignorirane.

“Malo sam se osjećala kao da sam uistinu bila silovana ne samo od strane Branda već i od strane Bertoluccija“, izjavila je glumica 2011., četiri godine prije nego što je preminula.

Nadodala je kako joj je taj film uništio život i odveo ju u svijet droge. Bertolucci je kasnije odgovorio na optužbe tvrdeći kako scena nije bila improvizirana na sam dan snimanja, ali je i priznao kako glumica o njoj nije bila prethodno obaviještena. Za scenu joj nije rekao kako bi iz nje izmamio iskrenu i prirodnu reakciju, a kasnije je nadodao kako mu je žao, ali se ne kaje zbog te svoje odluke.

Judith Godrèche, glumica i vodeća osoba francuskog pokreta #MeToo, kritizirala je odluku Cinémathèque da prikaže film bez da publika zna cijelu priču iza njegovog snimanje.

„Vrijeme je da se probudite, draga Cinémathèque, i vratite ljudskost devetnaestogodišnjoj glumici tako da se vi ponesete ljudski“, objavila je na svom Instagram profilu.

Kritičari su se također osvrnuli i na specifično vrijeme kada se ovaj film trebao ponovno prikazati. Naime pri kraju je suđenje reditelju Christopheu Ruggiji koji je optužen za seksualno zlostavljanje i „grooming“, uspostavu povjerenja i posebnog odnosa najčešće između djeteta i odrasle osobe u svrhu seksualnog iskorištavanja, glumice Adèle Haenel za vrijeme i nakon snimanja njegovog filma Les Diables (Vragovi) iz 2002. godine. Glumica je tada imala svega 12 godina, a Ruggi je optužbe odbacio tvrdeći da su one čista laž.

Da je do projekcije spornog filma ipak došlo ona bi se održala i pred kraj suđenja za masovno silovanje u Mazanu za kojeg se presude očekuju krajem ove sedmice. Dominique Pelicot mogao bi biti osuđen na kaznu od dvadeset godina zatvora jer je drogirao svoju suprugu Gisèle i dozvolio strancima da ju siluju, a u suđenje je još uključeno i pedeset muškaraca.

Dobivši priliku da se posljednji put obrati sudu u ponedjeljak, Dominique Pelicot, koji je priznao desetljeće dugo zlostavljanje svoje supruge, rekao je: “Želim istaknuti hrabrost svoje bivše supruge… kajem se zbog onoga što sam učinio.”