Vijesti

Otvoreni granični prijelaz i most Svilaj. Von der Leyen: BiH i cijeli zapadni Balkan pripadaju EU

Prigodnom svečanosti na graničnom prijelazu Svilaj u četvrtak je u promet pušten most preko rijeke Save, koji je sastavni dio međunarodnog paneuropskog cestovnog koridora 5C - Budimpešta-Beli Manastir-Osijek-Sarajevo-Ploče.

Predsjednica Evropske komisije Ursula von der Leyen, premijer Hrvatske Andrej Plenković i predsjedavajući Vijeća ministara BiH Zoran Tegeltija zajedno su prerezali vrpcu i time označili puštanje mosta u promet.

Von der Leyen je napomenula da su mostovi ti koji povezuju ljude, ali je istaknula da je sada važno graditi i one najvažnije mostove koje je nazvala mostovima pomirenja što je dug prema žrtvama ratova iz prošlosti, kao i budućim generacijama.

Ovaj most povezuje zapadni Balkan i Evropsku uniju, kazala je Von der Leyen, navodeći da je Evropska unija uložila 25 miliona eura u izgradnju mosta, ali ono što je još važnije je simbolika koju most predstavlja.

"Suština ovog projekta je povezivanje između zemalja, naroda i kultura što je veoma značajno za našu zajedničku budućnost. BiH i cijeli zapadni Balkan pripada Evrpskoj uniji te je to u zajedničkom interesu i vjerujem da je to naša sudbina", istaknula je.

Osvrnula se na predstojeći samit zemalja zapadnog Balkana i Evropske unije u Sloveniji gdje će se razgovarati o budućoj viziji EU te joj je želja da čuje BiH bude angažirana u konferenciju o budućnosti ovog regiona te da se čuje glas mladih ljudi u formuliranju budućnosti EU.

"Lideri regiona moraju imati interes građana na prvom mjestu i raditi na reformama koje će donijeti kandidatski status za BiH, a neophodne su izborne i ustavne reforme. Zajednički ćemo raditi na tome kao vaši prijatelji i partneri. To je moguće ostvariti kroz osiguranje jednakosti za sve i poštivanje onoga što je dogovoreno", dodala je Von der Leyen.

Kazala je da ima dobre vijesti iz Brisela jer su Srbija i Kosovo postigli sporazum kojim će se stabilizirati situacija na sjeveru Kosova i omogućiti rad na održivom rješenju.

Napomenula je da je Evropska unija uložila mnogo novca u ekonomski oporavak i to 3,3 milijarde eura za podršku partnerima na zapadnom Balkanu, dok je 380 miliona eura osigurano za BiH.

Kazala je da će ekonomski investicijski plan donijeti nova radna mjesta i integraciju unutar Balkana i sve zemlje je pozvala je da djeluju na uspostavljanju zajedničkog tržišta jer je važno da nema prepreka i poteškoća za slobodan protok ljudi i roba.

(Foto: Hering)

Kako je kazala, sada je važno raditi na izgradnji zajedničke budućnosti i dugotrajnog oporavka jer vjeruje da svi građani u BiH zaslužuju zeleniju i prosperitetniju budućnost.

Most preko rijeke Save je kontaktna tačka cestovne mreže Republike Hrvatske i Bosne i Hercegovine. Dužina mosta iznosi 660 metara, a ukupna širina 29 metara. Za svaki smjer izgrađene su po tri vozne trake.

Zajednička izgradnja mosta realizirana je temeljem sporazuma između Vlade RH i Vijeća ministara Bosne i Hercegovine o izgradnji međudržavnog mosta preko rijeke Save kod Svilaja i priključnih graničnih dionica autoceste na koridoru 5C.

U skladu sa sporazumom, svaka država finansira 50 posto ugovorene vrijednosti radova. Finansiranje hrvatskog dijela mosta osigurano je putem CEF fonda (57,97 posto) i kredita EIB-a. Vrijednost ugovorenih radova za izgradnju mosta iznosi 22,31 milion eura bez PDV-a.

Radovi na izgradnji mosta započeli su u septembru 2016. godine, a planirani rok završetka radova bio je dvije godine.

Hrvatska je svoj dio građevinskih radova završila još prošle godine, ali je kasnila gradnja prijelaza s bosanskohercegovačke strane, a u međuvremenu pojavio se i problem s kategorizacijom prijelaza u BiH.

Konkursi za gradnju toga mosta nekoliko su se puta raspisivali i poništavali, a nakon trećega postupka i milionske odštete koju je BiH morala platiti, jer nakon konkursa nije uvela u posao planiranoga izvođača, firmu Strabag, u konačnici je posao gradnje dodijeljen konzorciju koji su činile kompanije Viadukt i Hering. U međuvremenu je Viadukt otišao u stečaj, pa je cjelokupan posao preuzela firma Hering.