Nekoliko građevina koje su osvanule u 2024. zasigurno je stručnjake i laike ostavila bez daha. Kako napreduju tehnologije, neprestano traju natjecanja u tome kako će arhitektura i građevina nadmašiti svoja dosadašnja dostignuća. Ipak, od cijelog svijeta vjerojatno je najviše ‘takmičenja’ u postavljanju novih rekorda u novogradnji pokrenula Saudijska Arabija.
U protekloj godini vidjeli smo najave uistinu nevjerovatnih projekata, od ‘The Linea’ i ‘Neoma’ koji su, doduše, u međuvremenu zapeli, sve do mega kockastog nebodera u pustinji koji će kopirati sveti kamen u Meki, ali ne i njegovu namjenu. No, u gradu Rijadu izniklo je još jedno ‘čudo’ arhitekture, doduše, ne toliko nevjerovatan kao spomenuti projekti, ali svakako i dalje vrijedan spomena. Riječ je o metrou koji je krenuo početkom decembra 2024. zbog čega ga vrijedi istaknuti kao građevinu koje će zasigurno postaviti nove granice u graditeljstvu i estetici u ovoj godini.
Najduži metro bez vozača
Saudijska Arabija dosad se već nametnula kao mjesto u kojemu ekstravagancija nema granica. Ondje se postojeći trendovi pobijaju sa svakim novim projektom, tako da se težnja ka ekstremima morala preslikati i na javni prijevoz. Rijad Metro je sistem brzog prijevoza kojim se služi u glavnom gradu Saudijske Arabije, a kakav još niste vidjeli.
Osim što je riječ o najdužem metrou bez vozača na svijetu, sistem se sastoji od ukupno šest linija koje povezuju 85 postaja ukupnom dužinom trase od 176 kilometara. Očekivano za projekt ovakvih gabarita, ovaj metro već ima i svoju stranicu na Wikipediji.
Ondje se može pronaći kako je riječ o drugom sistemu metroa u Saudijskoj Arabiji, nakon Al Mashaaer Al Mugaddassah Metroa u Meki. Četvrti je na Arapskom poluotoku, šesti u arapskom svijetu i 15 na Bliskom istoku. Pritom je izgrađen za nevjerovatnu cifru od 22,5 milijarde dolara.
Iako je ovaj prilična novost svijetu, na licu mjesta prvi koraci za izgradnju arapskog metroa pokrenuti su još od 2013., kada su za njegovu gradnju odabrana tri najveća globalna konzorcija. Za radove se očekivalo da će početi u 2014. i potrajati najviše četiri godine. Neviđeno slavlje uoči početka kopanja održano je 4. aprila 2014. godine.
No, četiri godine kasnije, princ Faisal bin Bandar izjavio je da je završeno tek 68 posto projekta. Zatim se iste godine po ovom pitanju oglasio i ministar ekonomije Mohammad Al Tuwaijri, komentirajući kako će prvi vozovi provoziti 2019., dok rad u punoj snazi nije očekivan prije 2021.
Linije od Plave do Ljubičaste
Na kraju je kralj Salaman službeno otvorio prve linije pred kraj prošle godine, 27. novembra 2024.. Za novi metro koji je dobio linije broj 1,4 i 6 s 1. decembrom 2024. godine očekuje se da će nakon otvorenja preostalih linija ponuditi gradu dnevni kapacitet prijevoza oko 3,6 miliona putnika dnevno.
Ovaj projekt uistinu je nevjerovatan, a za osmišljavanje građevina zaslužni su svjetski uvaženi tvorci Zaha Hadid Architects i njemačka firma Gerber Architekten, uz brojne druge renomirane arhitekte. Zajedno su osmislili djelo koje i javnom prijevozu daje estetiku boja.
"Metro mreža u Rijadu započela je prevoziti putnike u nedjelju 1. decembra 2024. godine puštanjem u promet Plave, Žute i Ljubičaste linije (Linije 1,4 i 6), za koje se očekuje da će značajno olakšati saobraćajne čepove, skratiti putovanja i općenito povećati kvalitetu života u rastućem gradu", rekli su o projektu iz Zaha Hadid Architects.
Sjena kontroverze
No, unatoč sjaju koji očekivano karakterizira nevjerovatno djelo infrastrukture koje osim što je praktično izgleda kao svemirski brod, nije baš sve bilo toliko blještavo koliko se čini. Naime, izgradnju su popratile prilično ozbiljne optužbe o korupciji.
Da se nije radilo o sitnici pokazuje i to što je u 2017. princ Turki bin Abdullah Al Saud bio uhapšen u okviru velike čistke koja je na području vladala od 2017. do 2019. godine. Uhapšen je jer se na njega kao vladajućeg sumnjalo da je dodijelio ugovore o izvođenju vlastitim firmama. Na kraju je u augustu 2023. godine bio osuđen na 17 godina u zatvoru.