Ne prestaju problemi u svjetskim lancima opskrbe.
Trenutno gotovo 600 brodova čeka na iskrcaj, odnosno ukrcaj robe pred najvećim svjetskim lukama. To je dvostruko više nego početkom godine.
Gotovo stotinu brodova usidreno je ispred kontejnerskih luka u Hong Kongu i Shenzenu zbog čega drastično rastu cijene svih vrsta robe u Evropi i Americi, a što je posljedica ogromnog porasta troškova transporta robe, piše Financial Times.
"Problemi su mnogo dublji od onoga što vidite u lukama"
Najgore je u južnoj Kini gdje je protekle sedmice luke na dva dana zatvorio i tajfun koji je pogodio to područje. Iako su vremenske neprilike česte u globalnom pomorskom prijevozu, u ovom trenutku to je samo dodatan problem s obzirom na post-pandemijsku krizu.
Koliko je pandemija utjecala na globalni pomorski prijevoz govori činjenica da je jedan slučaj zaraze u augustu zatvorio terminal Ningbo, izvan Šangaja na čak dvije sedmice.
"Lanci opskrbe pogođeni su sa svih strana i srušili su se na dosad neviđen nivo", rekao je Simon Heaney, analitičar pomorske konsultantske kuće Drewry.
"Problemi su mnogo dublji od onoga što vidite u lukama", dodao je.
Drastičan skok
Povećana potražnja za potrošačkom robom, poremećaji u redu plovidbe kontejnerskih brodova izazvani pandemijom te nedovoljan broj lučkih radnika i vozača kamiona rezultirali su sve dužim čekanjem na ukrcaj i iskrcaj.
Probleme dodatno produbljuje i to što dio brodova dolazi na odredište kasnije nego što je predviđeno, a što onda remeti poslovanje u cijelom lancu otpreme robe. Poremećaji u lancima opskrbe tako se odražavaju i na ranije spomenute cijene brodskog prijevoza.
Prosječna globalna cijena prijevoza 40-stopnog kontejnera sada je blizu 10.000 dolara, tri puta više nego početkom godine te čak 10 puta više nego prije pandemije, pokazuju podaci Freightosa.
Detlef Trefzger, izvršni direktor Kuehne + Nagela, jedne od najvećih transportnih i logističkih tvrtki na svijetu, očekuje da će zagušenje u pomorskom teretnom prijevozu potrajati najmanje do kineske Nove godine u veljači 2022. godine. Do toga ova kriza može postati još gora, ocjenjuje Trefzger.
Koliko će kriza trajati?
Neki smatraju da bi kriza mogla potrajati i duže nego što se očekivalo, posebno ako vremenske prilike budu nepovoljne i ako se dogodi još koji proboj virusa u kineske luke.
“Ulazimo u zimski period na sjevernoj polutci što će donijeti uobičajene izazove – snijeg, vjetar i zatvaranje lučkih terminala. Ne znamo šta se sve može dogoditi”, kaže Lars Mikael Jensen, direktor globalne oceanske mreže u danskom Maersku, najvećem svjetskom kontejnerskom prijevozniku.
Jensen dodaje da ne može prosuditi je li najgore prošlo. U Europi brodovi dugo čekaju na ukrcaj i iskrcaj ispred luka u Hamburgu i Antwerpenu. S druge strane, plovila relativno brzo dolaze na vez u Rotterdamu i britanskom Felixstoweu, ali to ne znači da te luke nemaju problema.
Broj dana čekanja na iskrcaj u najvećim svjetskim lukama sada stoji ovako: najmanje se čeka u Shenzenu (1 do 2 dana), potom slijedi Šangaj/Ningbo (1 do 3 dana), pa slijede Rotterdam (do šest dana) i Savannah (šest do sedam dana), a najgore je u Los Angelesu/Long Beachu (sedam do 12 dana).
Naime, zbog nedovoljnog broja vozača teretnih vozila i zagušenih riječnih teretnih linija prekrcane su kontejnerima koje nema ko odvesti. Krajem prošle sedmice Felixstowe bila je najzagušenija britanska luka. Maersk je stoga dio tereta za Britaniju preusmjerio u evropske luke odakle može biti prebačen na manje brodove.
Bolja situacija nije ni na američkoj zapadnoj obali. Iako je broj brodova koji čekaju ispred pacifičkih luka pao s rekordnih rujanskih 76 na sadašnjih 57, nedovoljan broj lučkih i transportnih radnika doveo je do 12-dnevnog čekanja. Međutim, američke su luke i trenutno uvjerljivo najneučinkovitije u svijetu.
U odnosu na stanje prije pandemije, iskrcaj brodova u lukama Los Angeles i Long Beach traje tri puta duže. Za poređenje, velike kineske luke koje rade non-stop svih sedam dana u sedmici produžile su vrijeme iskrcaja za samo 20 posto, pokazuju podaci IHS Markita.
Problem u američkim lukama je toliko ozbiljan da je predsjednik Joe Biden zatražio povećanje kapaciteta od željezničkih i cestovnih prijevoznika te luka. Velike kompanije poput Walmarta i UPS-a najavile su da će se dodatno angažirati u bržoj otpremi robe.