Problemi sa kvačilom mogu biti vrlo opasni, pa zato evo nekoliko primjera šta sve može da se desi i kako to da prepoznate.
Propadanje papučice kvačila može biti izazvano nastupanjem neispravnosti na prenosnim elementima između papučice kvačila i potisne ploče, objašnjava tehnički savjetnik Marin Morava za list Revijahak.
Najčešće bi kod starijih vozila pucala sajla kvačila, a kod novijih vozila bi procurila hidraulika na sekundarnom cilindru, rekao je on, dodajući da određeni modeli vozila mogu da imaju i tipske već poznate probleme na ovom dijelu mehanizma, od pucanja plastičnih zupčanika ili polugica ispod papučice kvačila do puštanja hidrauličkih vodova od primarnog do sekundarnog cilindra, i niza sličnih problema.
Gubitak prenosa obrtnog momenta na točkove je čest problem (poznato kao proklizavanje lamele). Prepoznatljivo je u vožnji da prilikom potrebe za ubrzavanjem vozilo ne može naglo da ubrza, a rad motora je popraćen povišenom bukom i naglim podizanjem broja obrtaja motora bez značajnijeg ubrzanja vozila.
Proklizavanje lamele kod otpuštene papučice kvačila nije redovna funkcija, pa zagrijavanjem dolazi do smanjenja stepena efikasnosti kvačila i korisni rad motora prelazi u nepoželjno zagrijevanje kvačila koje ga može pregrijati do potpunog otkazivanja i gubitka pogona na točkovima.
Uz pregrijavanje vozač može da primijeti bijeli dim iz motornog prostora i specifičan miris sličan elektronici koja je pregorjela zbog neispravnosti.
Promijenite stil
Kod opisanog problema pregrijavanja preporuka je da stanete i ohladite kvačilo od 30 do 45 minuta, ali i da promijenite stil vožnje koji neće uzrokovati naglo podizanje obrtaja motora korišćenjem vrha papučice pedale gasa (nemojte duboko pritiskati papučicu gasa), i na uzbrdicama korišćenje nižih stepeni prenosa. Naravno, ova metoda može pomoći ako je u početnoj fazi uočen efekat proklizavanja kvačila, dok još nije došlo do dima i jakih mirisa paljevine.
Ako uočimo da kvačilo počinje da podrhtava prilikom kretanja ili dolazi do izmjene neobičnog zvuka prilikom pritiskanja i otpuštanja papučice, ne treba zanemariti problem jer je to najčešće najava da nešto nije u redu i preporuka je da se konsultujete sa servisom oko novonastale situacije, jer u suprotnom može nastupiti neispravnost.
To se najčešće događa na putovanjima, kad se kvačilo duže koristi i dobro zagrije ili se vozilo optereti prtljagom i drugim teretima koji redovno nisu prisutni u gradskoj vožnji jer je vozač najčešće sam u vozilu.
Nažalost, kada je u pitanju kvačilo, pomoć na putu rijetko može da izvede brzo rješenje kako biste nastavili dalje putovanje.
U idealnim uslovima popravka kvačila traje od jednog do pet radnih dana, pa je preporuka da se odazovete na prve znakove neispravnog rada kvačila kako biste osigurali popravku u onom vremenskom periodu kad nam vozilo nije toliko neophodno.