korisno za znati

Ovo su najčešći problemi koje možete imati sa kvačilom na automobilu

Problemi sa kvačilom mogu biti vrlo opasni, pa zato evo nekoliko primjera šta sve može da se desi i kako to da prepoznate.

Propadanje papučice kvačila može biti izazvano nastupanjem neispravnosti na prenosnim elementima između papučice kvačila i potisne ploče, objašnjava tehnički savjetnik Marin Morava za list Revijahak.

Najčešće bi kod starijih vozila pucala sajla kvačila, a kod novijih vozila bi procurila hidraulika na sekundarnom cilindru, rekao je on, dodajući da određeni modeli vozila mogu da imaju i tipske već poznate probleme na ovom dijelu mehanizma, od pucanja plastičnih zupčanika ili polugica ispod papučice kvačila do puštanja hidrauličkih vodova od primarnog do sekundarnog cilindra, i niza sličnih problema.

Gubitak prenosa obrtnog momenta na točkove je čest problem (poznato kao proklizavanje lamele). Prepoznatljivo je u vožnji da prilikom potrebe za ubrzavanjem vozilo ne može naglo da ubrza, a rad motora je popraćen povišenom bukom i naglim podizanjem broja obrtaja motora bez značajnijeg ubrzanja vozila.

Proklizavanje lamele kod otpuštene papučice kvačila nije redovna funkcija, pa zagrijavanjem dolazi do smanjenja stepena efikasnosti kvačila i korisni rad motora prelazi u nepoželjno zagrijevanje kvačila koje ga može pregrijati do potpunog otkazivanja i gubitka pogona na točkovima.

Uz pregrijavanje vozač može da primijeti bijeli dim iz motornog prostora i specifičan miris sličan elektronici koja je pregorjela zbog neispravnosti.

Promijenite stil

Kod opisanog problema pregrijavanja preporuka je da stanete i ohladite kvačilo od 30 do 45 minuta, ali i da promijenite stil vožnje koji neće uzrokovati naglo podizanje obrtaja motora korišćenjem vrha papučice pedale gasa (nemojte duboko pritiskati papučicu gasa), i na uzbrdicama korišćenje nižih stepeni prenosa. Naravno, ova metoda može pomoći ako je u početnoj fazi uočen efekat proklizavanja kvačila, dok još nije došlo do dima i jakih mirisa paljevine.

Ako uočimo da kvačilo počinje da podrhtava prilikom kretanja ili dolazi do izmjene neobičnog zvuka prilikom pritiskanja i otpuštanja papučice, ne treba zanemariti problem jer je to najčešće najava da nešto nije u redu i preporuka je da se konsultujete sa servisom oko novonastale situacije, jer u suprotnom može nastupiti neispravnost.

To se najčešće događa na putovanjima, kad se kvačilo duže koristi i dobro zagrije ili se vozilo optereti prtljagom i drugim teretima koji redovno nisu prisutni u gradskoj vožnji jer je vozač najčešće sam u vozilu.

Nažalost, kada je u pitanju kvačilo, pomoć na putu rijetko može da izvede brzo rješenje kako biste nastavili dalje putovanje.

U idealnim uslovima popravka kvačila traje od jednog do pet radnih dana, pa je preporuka da se odazovete na prve znakove neispravnog rada kvačila kako biste osigurali popravku u onom vremenskom periodu kad nam vozilo nije toliko neophodno.