Svake godine hiljade kupaca kupuju vozila sa skrivenim nedostacima i vraćenom kilometražom, često nesvjesni da preplaćuju za automobil u lošem stanju.
Firma carVertical, specijalizirana za podatke o vozilima, provela je svoje godišnje istraživanje transparentnosti tržišta kako bi procijenila koje su zemlje najrizičnije za kupnju polovnog vozila.
Prema podacina CarVerticala za zemlje u regionu, Hrvatska je na 15. mjestu u indeksu od 25 zemalja. Slovenija je zauzela 10. mjesto, Mađarska – 17, a Srbija – 19. mjesto. U Hrvatskoj se smanjio broj automobila s vraćenim kilometrima, ali se s druge strane s automobila skida sve veća kilometraža.
Istraživanje firme carVertical provedeno između oktobra 2023. i septembra 2024. pokazalo je da je u Hrvatskoj 2,5% automobila s vraćenom kilometražom, s prosječnom korekcijom od 75.300 kilometara. Takav iznos lako može udvostručiti kilometražu automobila starog samo nekoliko godina. Budući da cijena automobila izravno ovisi o njegovoj kilometraži, vozači koji kupuju ova vozila znatno preplaćuju.
Prošle godine automobilima u Hrvatskoj u prosjeku je lažirana kilometraža za 70.439 kilometara.
Više od polovice ih je sudjelovalo u prometnim nesrećama
Značajna je i statistika za oštećene automobile. Više od polovice (55%) svih vozila pregledanih na carVertical platformi u Hrvatskoj sudjelovalo je u prometnim nesrećama, s prosječnom vrijednošću oštećenja od 3.207 eura.
Vozači koji kupuju uvezena vozila suočavaju se s najvećim rizikom kupnje automobila s krivotvorenom kilometražom ili prošlim oštećenjima. Prema Matasu Buzelisu, stručnjaku za automobile i voditelju komunikacija u firmi carVertical, kod uvezenih automobila postoji do 4 puta veća vjerojatnost da će imati vraćene kilometre.
Čak 65,2% svih polovnih automobila u Hrvatskoj uvezeno je iz drugih zemalja, stoga bi kupci trebali biti posebno oprezni pri kupnji uvezenih vozila. Prosječna starost kupljenih vozila u Hrvatskoj je 8,1 godina, što ukazuje na to da su automobili u Hrvatskoj uglavnom mlađi u usporedbi s onima u drugim istočnoevropskim zemljama.
Koja su tržišta najtransparentnija?
Kao i prethodnih godina, Ujedinjeno Kraljevstvo bilo je najtransparentnije tržište polovnih automobila među svim zemljama koje su sudjelovale u istraživanju. Samo 2,1% automobila imalo je vraćenu kilometražu, a 17,8% vozila bilo je oštećeno. Za razliku od kontinentalne Evrope, Ujedinjeno Kraljevstvo pretežno koristi automobile s volanom na desnoj strani, koji cirkuliraju zemljom cijeli životni vijek, a samo 2% pregledanih vozila je uvezeno.
U prvih pet najtransparentnijih zemalja još su Italija, Švicarska, Njemačka i Švedska.
“Kupci automobila u Zapadnoj Evropi i Skandinaviji rjeđe se suočavaju s prevarama s kilometražom ili skrivenim nedostacima. Stroži zakoni osiguravaju da kupci mogu imati više povjerenja u historiju i kvalitetu vozila“, kaže Buzelis.
Među drugim evropskim zemljama jedino se Slovenija uspjela probiti među prvih 10, zauzevši 10. mjesto. Najmanje transparentne zemlje uključene u istraživanje bile su Ukrajina, Latvija, Litva, Rumunija i Estonija. Ta su tržišta također bila najniže rangirana prošle godine. Visok udio automobila s vraćenom kilometražom i oštećenjima, zastarjeli vozni park i visoke stope uvoza doprinose tome da se ova tržišta smatraju izuzetno netransparentnim i rizičnim.
“Situacija na istočnoevropskom tržištu polovnih automobila ostaje nepromijenjena. Budući da je samo nekoliko prevaranata kažnjeno zbog krivotvorenja kilometraže ili skrivanja nedostataka, ova štetna praksa vjerojatno će se održati još dugo. Štaviše, udio dizelskih automobila koji putuju sa zapada na istok je značajan, što znači da bi dugoročno dostupnost dizelskih vozila mogla biti ugrožena“, objašnjava Buzelis.
Najveći broj prevara s kilometražom među evropskim zemljama zabilježen je u Latviji (11,1%) i Ukrajini (9,6%). Najveći udio oštećenih automobila pronađen je u Poljskoj (62,1%) i Slovačkoj (60,5%).