Puni Gas

Pogledajte koju je cijenu postigao jedan od samo 500 Yugo Cabrioleta s prijeđenih 592 kilometra


Nedvojbeno, Yugo je uz Zastavu 750 "Fiću" i Zastavu 101 "Stojadina" jedan od onih "domaćih" automobila koji se pojavio na početku 1980-ih, koji je bio izdržljiv i robustan i koji je pružao priuštivu mobilnost vozačima bivše države.

I dugo nakon toga Yugo je ostao na cestama te ih se još može sresti. U proizvodnji se zadržao od 1980. sve do 2008. godine, a proizvedeno je ukupno 794.428 primjeraka.

Iako je bio daleko od pouzdanog i kvalitetnog automobila, stekao je kultni status među vozačima s ovih prostora. Ali i šire, posebno u Sjedinjenim Državama gdje je zahvaljujući "poslu stoljeća" završilo čak 141.511 primjeraka od 256.691 ukupno izvezenih.

Međutim s vremenom je prošao put od izvoznog čuda do potpunog kraha, iako najavljivan kao jugoslavenski, pa i američki posao stoljeća, jer je u Americi 1985. godine s cijenom od 3.990 dolara bio daleko najjeftiniji novi auto koji se mogao kupiti.

No iako žestoko "popljuvan", postao je dijelom pop kulture odigravši role u filmovima poput "Ko je ubio Monu?", "Vrana" ili crtanom filmu "Auti 2", a sjećamo se i scene iz filma "Umri muški 3" gdje upravo u Yugu Samuel L. Jackson i Bruce Willis hvataju kriminalce. Yugo je postao i predmetom umjetničkih instalacija na izložbi “Yugo Next” s temom “Uzmi Yugo i pretvori ga u nešto korisno”, što je na neki način govorilo što Amerikanci misle o njemu.

Međutim, vremena se mijenjaju pa je nedavno u New York Timesu izašla velika priča o vlasnicima Yuga u Americi koji tvrde kako je riječ o legendi koju ne bi mijenjali ni za što te da nikad nije bio toliko loš, koliko je imao lošu reputaciju. U tom duhu, za oko nam je zapeo primjerak Yuga koji se upravo putem cijenjene američke aukcijske kuće Barrett-Jackson na dražbi u Houstonu prodao za 12.100 dolara!

Zaista lijepa postignuta cijena, no nije riječ o običnom Yugu. Prodana je vrlo rijetka originalna verzija GVC kabriolet iz 1990. godine s prijeđenih tek 370 milja ili 592 kilometara. u periodu 1990. i 1991. proizvedeno je samo 500 Cabrio primjeraka od kojih je tek 75 završilo u Sjedinjenim Državama.

Tony Ciminera iz Zastavine divizije Yugo America došao je na ideju izrade najjeftinijeg kabrioleta na tržištu te se obratio inženjeru Peteru Muscatu iz radionice ASC/McLaren da ga osmisli, a koji je već imao iskustva sa specijalnim otvorenim izvedbama Forda Mustanga "Fox body" pod nazivom Mercury Capri ASC McLaren.

U Crvenoj Zastavi projekt je prihvaćen te je izrađeno 500 primjeraka Yugo kabrioleta s četiri sjedala s elektro-hidrauličnim platnenim krovom, stražnjim prozorima koji se uvlače u karoseriju, grijanim stražnjim staklom, preklopivom stražnjom klupom i drugačije oblikovanim plastičnim poklopcem prtljažnika.

Ispod poklopca se našao 1,3-litreni benzinac od 67 KS iz modela GV, a masa je iznosila 900 kilograma. Tako je na Američko tržište stigao najjeftiniji kabriolet koji je stajao 4435 dolara, dakle 445 više od standardne verzije iz 1985. godine.

Nema sumnje, novi vlasnik praktički navožene jugoslavenske vremenske kapsule s mekanim krovom kupio je, posebno iz današnje perspektive, doista rijedak i poseban automobil…