Svijet

Prije pet godina ukazivao je na opasnosti nestale podmornice. Dobio je otkaz

otkaz TITAN

Bivši zaposleni OceanGatea, u čijoj je nadležnosti ekspedicija posjete Titaniku podmornicom Titan, prije pet godina imao je nekoliko optužbi na konto sigurnosti turističke podmornice - a zatim je dobio otkaz.

On je isticao da podmornica nije bila sposobna da se spusti na tako ekstremne dubine, međutim, upravo zbog ovih tvdnji, on je otpušten, prenosi New Republic.

Prema sudskim dokumentima, u slučaju iz 2018. godine, zaposleni u OceanGateu, David Lockridge, pilot podmornice, izrazio je zabrinutost za njenu sigurnost. Prema saopštenju za štampu, Lockridge je u to vrijeme bio direktor pomorskih operacija "odgovoran za bezbjednost cijele posade i klijenata“.

Zabrinutost koju je Lockridge izrazio izašla je na vidjelo kao dio slučaja kršenja ugovora koji se odnosi na to da je odbio da izvrši testove ranih modela podmornice sa ljudskom posadom zbog sigurnosnih razloga. Lockridge je otpušten, a onda ga je OceanGate tužio zbog odavanja povjerljivih informacija o podmornici Titan.

Kao odgovor, Lockridge je podnio protutužbu u kojoj je tvrdio da je nezakonito otpušten zbog toga što je bio "uzbunjivač" o kvalitetu i bezbjednosti podmornice.

Lockridge je nakon što je dobio otkaz, u svojoj protutužbi, naveo da "umjesto da se bavi problemima na koje je ukazao, OceanGate je po kratkom postupku prekinuo njegov radni odnos, kako bi ga ušutkao, te time izbjegao rješavanje pitanja sigurnosti i kontrole kvaliteta“.

U protutužbi je rečeno sljedeće:

S obzirom na nedostatke koji preovladavaju u prethodno testiranom modelu i vidljive nedostatke u uzorcima, Lockridge je ponovo naglasio potencijalnu opasnost za putnike Titana jer je podmornica dostigla ekstremne dubine. Stalni ciklus pritiska slabi već postojeće nedostatke što dovodi do velikih rascjepa ugljika. Ispitivanje je bilo ključno za otkrivanje takvih potencijalnih nedostataka kako bi se osigurao bezbjedan put putnika i posade.

Protutužba također opisuje sastanak u kompaniji OceanGate, u Vašingtonu, sa inženjerskim osobljem gdje je "nekoliko osoba izrazilo zabrinutost direktoru inženjeringa“. Izvršni direktor OceanGatea, Stockton Rush, zatražio je od Lockridge da izvrši inspekciju kvaliteta Titana.

U žalbi je rečeno sljedeće:

Tokom nekoliko dana, Lockridge je radio na svom izvještaju i tražio papirologiju od direktora inženjeringa u vezi sa dizajnom okvira za prikaz i rezultatima ispitivanja pritiska na prozoru Titana, zajedno sa drugim ključnim informacijama. Lockridge je naišao na neprijateljstvo i uskraćivanje pristupa neophodnoj dokumentaciji koja je trebala da bude slobodno dostupna kao dio njegovog procesa inspekcije.

Lockridge je u početku usmeno izrazio zabrinutost u vezi sa bezbjednošću i kvalitetom Titana koji se može pripisati izvršnom rukovodstvu OceanGatea, ali su te zabrinutosti ignorisane. Lockridge je "identifikovao brojne probleme koji su predstavljali ozbiljnu zabrinutost za bezbjednost" i ponudio korektivne mjere i preporuke za svaki. Lockridge je bio posebno zabrinut zbog "nedestruktivnih testiranja koja su obavljena na trupu Titana“, ali mu je "u više navrata rečeno da ne može da se uradi skeniranje trupa da bi se provjerilo da li ima raslojavanja, poroznosti i praznina i dovoljnog prijanjanja ljepila zbog debljine trupa.” Također mu je rečeno da ne postoji oprema koja bi mogla da sprovede takav test.

Nakon što je Lockridge izdao izvještaj o inspekciji, zvaničnici OceanGatea sazvali su sastanak 19. januara 2018. sa generalnim direktorom, direktorom ljudskih resursa, direktorom inženjeringa, Lockridgeom i operativnim direktorom.

Po žalbi za otkaz:

Na sastanku je Lockridge otkrio da mu je odbijen pristup informacijama o prozoru za prikaz, od strane Inženjerskog odjeljenja — prozor za prikaz na prednjem dijelu podmornice izgrađen je samo do certifikovanog pritiska od 1.300 metara, iako je OceanGate namjeravao da spusti putnike do dubine od 4.000 metara.

Lockridge je saznao da će proizvođač prozora za prikaz certifikovati isti samo do dubine od 1.300 metara zbog eksperimentalnog dizajna koji je obezbjedio OceanGate, a koji je bio van standarda za prozore pod pritiskom za ljudsku okupaciju („PVHO“). OceanGate je odbio da plati proizvođaču da izgradi prozor za prikaz koji bi zadovoljio potrebnu dubinu od 4.000 metara.

Lockridge je dobio otkaz nakon svega, a sam slučaj između njega i OceanGatea nije dalje napredovao. Nekoliko mjeseci kasnije dvije strane su se nagodile.

Podsjećanja radi, američka obalska straža je u utorak saopštila da je pretraženo 10.000 kvadratnih milja otkako je podmornica Titan nestala u ponedjeljak popodne. Navodi se da je petoro ljudi na brodu, kao i da je podmornica imala mogućnost da bude pod vodom oko 96 sati, od koji je preostalo još oko 30.