više štete nego koristi

Psihološka studija pokazala: Šta se desi vašem mozgu kada 8 minuta gledate TikTok?

Gotovo polovina mladih ljudi u Australiji nezadovoljna je izgledom svog tijela.

Društveni mediji samo su pogoršali probleme s izgledom tijela za mlade ljude, navodeći ih da se uspoređuju s drugima i teže često nedostižnim – i nezdravim – standardima ljepote.

TikTok, koji ljudima omogućuje stvaranje i gledanje kratkih videa, prikupio je više od milijardu korisnika. Platformom spremno kruži štetan sadržaj, uključujući videozapise koji glamuriziraju neurednu prehranu i izrazito mršava tijela.

S obzirom na to da su većina korisnika TikToka mladi, htjeli smo istražiti kako takav sadržaj utječe na sliku tijela mladih žena. Naša nova studija otkrila je da je gledanje samo osam minuta TikTok sadržaja usmjerenog na dijete, mršavljenje i tjelovježbu imalo trenutni negativan učinak na zadovoljstvo slikom tijela, piše Science Alert.

Imidž tijela i standardi ljepote

Regrutirali smo 273 korisnice TikTok-a u dobi od 18 do 28 godina koje se identificiraju kao žene i nasumično ih rasporedili u dvije grupe. Osobe s prošlom ili trenutnom dijagnozom poremećaja prehrane bile su isključene iz studije.

Sudionicima u eksperimentalnoj skupini prikazana je 7-8 minuta kompilacija sadržaja "pro-anoreksije" i "fitspiration" preuzeta izravno s TikToka. Ovi videoisječci prikazuju mlade žene koje ograničavaju unos hrane i daju savjete za vježbanje i dijete, kao što je opis njihovog čišćenja sokovima za mršavljenje.

Sudionici u kontrolnoj skupini gledali su 7-8 minutnu kompilaciju TikTok videa s "neutralnim" sadržajem poput videa prirode, kuhanja i životinja.

Pomoću niza upitnika mjerili smo razine zadovoljstva slikom tijela i stavove prema standardima ljepote prije i nakon što su sudionici gledali TikTok sadržaj.

Obje skupine prijavile su smanjenje zadovoljstva slikom tijela od prije do nakon gledanja videa. Ali oni koji su bili izloženi sadržajima koji promovišu anoreksiju imali su najveći pad u zadovoljstvu slikom tijela. Također su doživjeli porast internalizacije standarda ljepote.

Internalizacija se događa kada netko prihvati vanjske standarde ljepote i identificira se s njima. Izloženost štetnom sadržaju društvenih medija ne rezultira uvijek štetom – slika tijela vjerojatno će patiti kada se taj sadržaj internalizira.

Prije video eksperimenta, postavili smo sudionicima neka općenita pitanja o njihovoj upotrebi TikToka. Također smo mjerili preokupaciju "zdravom" prehranom i simptome poremećene prehrane.

Otkrili smo da su sudionici koji su koristili TikTok više od dva sata dnevno prijavili više poremećaja ponašanja u ishrani nego rjeđi korisnici. Međutim, ta razlika nije bila statistički značajna. To znači da razlika između skupina nije dosegla prag potreban da bismo zaključili da nije vjerovatno da je nastala slučajnošću.

Na ljestvici koja se koristi za ocjenjivanje simptoma poremećaja prehrane, sudionici koji su prijavili visoke (2-3 sata dnevno) i ekstremne (više od 3 sata dnevno) stope TikToka koriste prosječne rezultate neposredno ispod granične vrijednosti za klinički značajne simptome poremećaja prehrane .

Ovo sugeriše da više od dva sata dnevno izlaganje TikTok sadržaju može biti povezano s neurednom prehranom, ali potrebna su daljnja istraživanja kako bi se to istražilo.

Štetan sadržaj je široko rasprostranjen

Sadržaj koji smo pokazali sudionicima u eksperimentalnoj skupini široko se širi na TikToku, ne samo unutar "pro-ana" zajednica. Trendovi "čiste" prehrane, detoksikacije i prehrane s ograničenim sastojcima vuk su u janjećoj koži poremećene prehrane, dopuštajući da se kultura prehrane promijeni u "wellness" i "brigu o sebi".

Ovaj sadržaj, uz fitspiraciju, često nagrađuje i gamificira pretjeranu tjelovježbu i neurednu prehranu.

Wellness influenceri na društvenim mrežama igraju važnu ulogu u normalizaciji sadržaja poremećaja prehrane i fitspiracije.

Ali hashtagovi kao što su #GymTok i #FoodTok omogućuju svakom korisniku TikTok-a stvaranje i konzumiranje sadržaja o svojim i tuđim dnevnim rutinama prehrane, transformacijama mršavljenja i rutinama vježbanja.

Štoviše, svakodnevni korisnici mogu kružiti opasnim videozapisima povezanima s prehranom bez reakcije koju bi slavne osobe ili poznati utjecajni ljudi mogli dobiti zbog dijeljenja društveno neodgovornog sadržaja.

Naša studija promatrala je samo kratkoročne posljedice izloženosti ovoj vrsti sadržaja na TikToku. Potrebna su longitudinalna istraživanja kako bismo vidjeli traju li negativni učinci koje smo uočili tokom vremena.