Region

Skandal zbog Kineza: Šefica Evropske komisije ne dolazi na otvorenje Pelješkog mosta?

Pelješki most, najskuplji projekt u Evropi ikad sufinanciran novcem iz fondova Evropske unije, bit će otvoren 26. jula, no na toj svečanosti neće biti niti predsjednica Evropske komisije Ursula von der Leyen niti europska povjerenica za kohezijsku politiku Elisa Ferreira.

Nemaju vremena za dolazak. Imaju druge prethodno dogovorene obveze, rekla je osoba iz Evropske komisije pod uvjetom anonimnosti, prenosi 24sata.hr.

Najskuplji projekt

Mislim da će prisustvovati Dubravka Šuica, dodao je izvor.

Šuica je bila gradonačelnica Dubrovnika od 2001. do 2009., a sad je povjerenica Evropske komisije za demokratiju i demografiju.

Most na poluotoku Pelješcu, kojim se cestovnim obilaženjem Bosne i Hercegovine povezuje južni dio Hrvatske, najskuplji je infrastrukturni projekt otkad je 1986. Evropska komisija počela sufinansirati projekte.

Kohezijskom politikom Evropska komisija putem svojih fondova nastoji smanjiti razvojne nejednakosti između dijelova Evropske unije.

Most je koštao 418 miliona eura, u čemu EU sudjeluje s 85 posto a Hrvatska s 15 posto. Do tada je kao jedan od najskupljih projekata figurirala gradnja podzemne željeznice u portugalskom gradu Portu, za što je iz EU fondova bilo izdvojeno 316 miliona eura.

Hrvatski premijer Andrej Plenković posjetio je Pelješki most 29. jula 2021., kad je postavljen posljednji segment mosta dugog 2,4 kilometra.

Tom prilikom održana je ceremonija uz vatromet, a Plenković, ministar prometa Oleg Butković, predsjednik Sabora Gordan Jandroković, ministar finansija Zlatko Marić i drugi članovi Vlade fotografirali su se s kineskim radnicima.

Oni su držali hrvatsku i kinesku zastavu. Hrvatska vlada tu je fotografiju objavila na Twitter profilu, što je izazvalo negodovanje u Evropskoj komisiji.

"Neprihvatljivo nam je što je istaknuta zastava Kine. Most je financirala EU, pa je ovo vrlo loše za našu komunikacijsku strategiju", kaže druga osoba iz EU komisije.

Kineska kompanija CRBC gradila je most.

Loša slika

Kinezi su dali najbolju ponudu za gradnju, tako da ne vidim problem, kaže visokopozicionirani izvor iz hrvatskog Ministarstva vanjskih poslova.

U odjelu Evropske komisije zaduženom za projekte sufinancirane u Hrvatskoj, Sloveniji i Bugarskoj napominju da je ovime odaslana loša slika s gradilišta.

"Nama je ovo važno jer je Pelješki most najveći projekt koji smo ikad sufinansirali, pa njime nastojimo promovirati kohezijsku politiku općenito", dodaje izvor iz Bruxellesa.

U Bruxellesu se i inače protive utjecaju Kine u zemljama članicama EU. Na samom gradilištu se ne vide znakovi promoviranja Kine.

"Promet spaja i ujedinjuje svijet. Graditelji bez granica", piše ondje na hrvatskom jeziku, iznad čega su i slova na kineskom.

Na pitanje je li objavljivanje fotografije s kineskom zastavom na Vladinom Twitteru razlog zbog kojeg na svečano otvaranje ne dolaze nadležna povjerenica Ferreira i predsjednica Von der Leyen, glasnogovornica Evropske komisije 8. juna je odgovorila da još nisu dobili pozivnicu za sudjelovanje na ceremoniji.

"Bude li pozivnica poslana, Evropska komisija će odlučiti ko će predstavljati instituciju. Pri tome će uzeti u obzir agende predsjednice i povjerenika", napisala je glasnogovornica.

Planirani datumi

Iz Evropske komisije su u martu, tokom Kohezijskog foruma u Bruxellesu, rekli da su iz Hrvatske dobili planirane datume za otvaranje mosta u razdoblju od 19. do 21. jula.

Protokol povjerenice Ferreire te je datume imao upisane u njenu agendu. U hrvatskom Ministarstvu mora, prometa i infrastrukture kažu da ministarstvo i Butković već dugo informiraju javnost kako će Pelješki most, s dijelom pristupnih cesta, biti pušten u promet krajem jula.

"Ministarstvo dosad nije navodilo ni jedan konkretan datum otvaranja mosta, kao ni to da svečanu ceremoniju pripremamo u razdoblju od 19. do 21. srpnja", rekla je glasnogovornica ministarstva.

U ministarstvu dodaju da će most s prvih 25 od ukupno 32 kilometra nove ceste biti pušten u promet krajem jula, a posljednja faza projekta cestovne povezanosti s južnom Dalmacijom bit će završena krajem godine.

Ta posljednja faza uključuje dva tunela i most Ston. Pelješkim mostom bit će povezan hrvatski teritorij, pa putnici neće morati stajati na graničnom prijelazu u BiH kod Neuma, kao što je sad slučaj.