Današnji automobil s motorom na unutrašnje sagorijevanje ima oko 2.000 dijelova (električni oko 500). Dodamo li i različite sitnice koje se nalaze u kabini, prtljažniku ili motornom dijelu, broj raznih dijelova se povećava. Samim time neki od tih dijelova može izazvati neželjene te sigurno i neugodne zvukove u kabini tokom vožnje. Možda su to samo odbačene kovanice u pretinac u vratima, može to biti i opruga u sjedalu, ali i posljedica nekog prethodnog sudara za koji vi, kao jedan od vlasnika, ni ne znate.
Torziona čvrstoća vozila spada među bitne stavke kad se razvija novi automobil. Također, i razni dijelovi instrument ploče, a koji međusobno mogu doći u kontakt, potencijalni su izvor škripanja, što naročito može biti iritantno kod vozila koja imaju tvrdu plastiku na kokpitu. Zvuk može biti jako skriven i možda će proći godine dok ga ne otkrijete – na primjer, oplata krova s unutarnje strane obično se sastoji od kartona koji služi spoju metala i tkanine, ali i za zvučnu izolaciju kad po krovu udaraju teške kapi kiše, piše HAK revija.
Stoga, ako začujete čudne i neželjene zvukove, najprije ispraznite sve nepotrebno iz vozila – iz kabine, prtljažnika, motornog prostora. Upravo je motorni prostor šansa za izvorište – u taj dio se vole zavući razne životinje kojima zimi odgovara toplina motora nakon vožnje. Vrlo često će zubima pregristi kakvo crijevo ili kabl i dodirivati plastiku. Još je veća šansa da se nešto zveckavo nalazi u kabini, a tad treba pregledati svaki dio kako bi se otkrio uljez. U prtljažniku inače svi vozimo barem nekoliko nepotrebnih stvari, koje povećavaju i masu te direktno potrošnju goriva. Najskuplji zvuk bi mogao dolaziti iz motora ili dijelova oko njega.
Najprije bi trebalo locirati dio vozila u kojemu se čuju šumovi, a za to ćete morati pronaći neravnu saobraćajnicu na koju se zaputite različitim brzinama vožnje te zatim pustite papučicu gasa. Bilo bi dobro kad bi netko sjedio otraga. Jedan takav primjer može pomoći u otkrivanju da je vozilo bilo u sudaru jer je dobilo udarac u stražnja vrata – dobar savjet bi bio da kad isprobavate rabljeno vozilo, koje biste potencijalno željeli kupiti, povedite još jednu osobu koja će sjesti otraga i slušati zvukove.
Ako je zaista vozilo udareno u stražnji kraj začut će se zvuk vjetra u vožnji. Stoga svakako isključite radio prije kupovine vozila, a ako će vlasnik potencirati uključeni radio tokom probne vožnje, to može biti znak prekrivanja nedostataka vozila.
Uz istrošene razne dijelove ovjesa, karoserije i šasije, zvukove mogu izazvati i istrošeni toplinski izolatori koji su izgubili svoju elastičnost ili se raspali te izazivaju zvuk zbog vjetra koji se nakuplja ispod poklopca motora. Može biti problem i u ventilatoru grijanja smještenom u kabini, odnosno u instrument ploči, a to spada među kvarove koje rijetko koji serviser želi popraviti jer je vađenje, odnosno preklapanje kompletnog kokpita jedan od najkompliciranijih poslova koji na kraju mogu završiti i tako da se nešto zaboravilo napraviti. Zbog toga je takav posao i poprilično skup te traži iskustvo.
Otvaranje oplate s unutrašnje strane vrata spada među jednostavne operacije, možda ćete tamo pronaći dio koji je otpao s mehanizma za podizanje stakala ili od centralnog zaključavanja, ali budite oprezni i prije samostalnog postupka nabavite nove (najčešće plastične) držače, odnosno kopče jer će stare nakon vraćanja sigurno lošije ‘dihtati’. Velika je šansa i da će neka od spojnica puknuti pri skidanju.
Možda bi vozilo trebala provozati neka druga osoba, drugi član porodice ili prijatelj, dakle neko ko koji nije vozač tog vozila pa će samim time osoba biti i manje opterećena te će lakše uočiti neželjeni zvuk. Sljedeća stvar koju treba učiniti je prstima pritisnuti apsolutno sve dijelove u kabini kako biste locirali barem smjer otkud dolaze zvukovi (naprijed, natrag, sa strane). Pritisnite sve plastike, gume, tkanine i opruge te provjerite dolazi li zvuk od nečega. Ako nešto nije fiksirano odmah ćete uočiti.
Vjerovatno ste vidjeli video s vozačem Golfa dvojke kako mu u vožnji smeta nekakav iritantan zvuk u vožnji, ali koliko se god trudio ne može otkriti otkud izluđujuća smetnja dolazi – na kraju se ispostavilo da škripi naušnica na uhu suvozačice. Dakle, krenite strpljivo i centimetar po centimetar pregledajte dodirom što bi moglo izazvati cvrčke u kabini. Tako ćete i suziti mjesta s kojih bi neugodan zvuk mogao dopirati. Ako u vozilu imate glasan stereo zvuk on sigurno utječe na komponente u vozilu, a ne samo prebrzi prelazak preko rupa i ležećih policajaca. Vibracije snažnog audio sistema će kroz vrijeme učiniti sigurno neki problem u kabini, a to može biti daleko od očiju.
Možda će se morati izvaditi apsolutno sve iz kabine te početi polako vraćati nazad, uz fiksiranje svakog dijela kabine. U jednom vozilu nam je škripala kopča sigurnosnog pojasa, u drugom je problem bio s mirisom postavljenim na ventilacijski otvor jer je nakon nekog vremena, zbog opterećenja kućištem mirisa, elastična pregrada iz ventilacije popustila i napukla. Problem može biti i unutrašnji retrovizor pa ćete možda morati i u vožnji pritisnuti pojedine dijelove u kabini kako biste otkrili što škripi. Zamolite nekoga drugoga da vozi, dok vi po kabini pregledavate sve tačke, na neravnoj cesti.
Ako ste isprobali sve prethodno navedeno, ispraznili sve iz vozila, pa i svoje džepove dok se vozite, neobična buka može biti upozorenje i kako s vozilom nešto nije u redu. Zanemarite li u prvi mah male zvukove, kasnije se to može pretvoriti u veći problem. Na primjer, zvuk struganja na kočnicama ne samo što će trošiti diskove i kočione pločice, nego utječe i na kočenje jer pregrijane neće imati dobar učinak. Možda se samo maleni kamenčić zaglavio uz kočioni disk. Naravno, kamenčići su redovni gosti svih guma na točkovima. Ako prilikom prelaska preko uspornika, odnosno ležećih policajaca čujete zveckanje to može značiti problem s ovjesom ili nešto iz ispušne cijevi, odnosno problem s držačima ‘auspuha’.
Najčešće što vlasnici starijih vozila čuju tokom vožnje su ležajevi točkova, ali to je zvuk koji je konstantan. Problem može biti i iz zupčanika, prijenosa ili istrošene spojke, a često se čuje i pogonski remen. Probajte uočiti u kojem se trenutku pojavljuju čudni zvukovi – odmah pri startu motora, pri malim brzinama vožnje, dok kočite, dok skrećete, na autocesti iznad 120 km/h… Olakšat će vam to potragu za izvorom zvuka, a pomoći će i stručnjaku kojemu ćete na kraju prepustiti rješenje problema.
Ako začujete zvukove nakon što ugasite motor, to nije ništa neuobičajeno jer je to najčešće samo zvuk hlađenja motora. Pri vožnji unazad također se mogu čuti neobični zvukovi jer se kočione pločice postavljaju u položaj za drugi smjer vožnje. Primjera ima koliko i dijelova u vozilu te svaki od njih potencijalno može biti izvor neželjenih zvukova.