Američki avion patrolirao je Crnim morem nekoliko sati prije nego što je krstarica Moskva pogođena ukrajinskim projektilima. Boeing P8 Poseidon bio je u krugu oko 160 kilometara od krstarice Moskva, komandnog broda ruske Crnomorske flote, na dan kada je pretrpjela katastrofalnu štetu te na kraju potonula pri tegljenju, prenosi The Times.
Špekulira se da su stotine mornara poginule kada je brod, navodno, pogođen najmanje jednom ukrajinskom protubrodskom raketom Neptun. Ukrajina je tvrdila da je ispalila dva projektila Neptun na ruski ratni brod koji je patrolirao južno od Odese.
Rusija, pak, insistira da je na brodu došlo do požara i eksplozije streljiva te da je to uzrokovalo havariju, a kasnije su objavljene ruske videosnimke koje navodno prikazuju posadu Moskve, no mnogi su zapadni mediji i stručnjaci doveli u pitanje autentičnost snimke, odnosno radi li se doista o pripadnicima posade potonulog broda.
Najsofisticiraniji sistem za lociranje
P8, čija je vrijednost oko 330 miliona funti, najsofisticiraniji je avion za lociranje i lov na podmornice te praćenje ratnih brodova u američkom arsenalu. Može iznad vode ispustiti male plutajuće potrošne sonarne sisteme, koji provode podvodno akustičko istraživanje kako bi detektirao neprijateljska plovila.
Američka je mornarica zapravo, kako prenosi Daily Mail izvještaj The Timesa, koristila taj svoj novi pomorski avion za nadzor da bi pružila ukrajinskim snagama tačne podatke za ciljanje kako bi potopili rusku krstaricu. Prema The Timesu, američki avion P-8 Poseidon pratio je Moskvu nekoliko sati prije nego što je napadnuta te je ukrajinskoj vojsci dostavio njezinu lokaciju.
Ova letjelica komopanije Boeing temelji se na mlaznom avionu Boeing 737-800 koji se naširoko koristi u civilnom vazduhoplovstvu. Međutim, umjesto putnika, Poseidon je prepun najsavremenije opreme za nadzor, koja može pratiti površinska plovila i podmornice na udaljenostima većim od 160 kilometara.
Od početka invazije na Ukrajinu, niz NATO-ovih nadzornih platformi i bespilotnih letjelica nadzire rusko kretanje od poljske obale duž ukrajinske granice sve do Crnog mora.
Prema The Timesu, P-8 je poletio iz Italije i stacionirao se na rumunskoj obali Crnog mora, gdje je nastojao locirati položaj plovila ruske Crnomorske flote. P-8 je, kako navodi Times, napustio američku mornaričku zračnu stanicu Sigonella na Siciliji 13. aprila, nekoliko sati prije napada.
Skriven tri sata
Prije nego što je avion stigao do obale Crnog mora, Poseidon je isključio svoje sisteme pretrage te ga se više nije moglo pratiti na internetu. Avion je bio 'skriven' gotovo tri sata prije nego što ga se ponovno moglo uočiti na internetskoj stranici za praćenje letova FlightRadar24.
Analitičarka podataka aviona Amelia Smith rekla je za The Times kako je na dan napada bilo više američkih aviona koji su pokrivali obalu Crnog mora.
No, američka mornarica odbila je potvrditi jesu li pomogli Ukrajini u napadu pružanjem obavještajnih podataka. "U skladu s našom potporom istočnom krilu NATO-a, provodili smo ograničene zračne patrole uz obalu Rumunije. Ali nećemo govoriti o detaljima operativne prirode", rekao je jedan izvor iz sistema odbrane.
Moskva je bila glavna radarska platforma ruske Crnomorske flote, između ostaloga opremljena i raketama zemlja-zrak protuzračnog sistema S-300. Krstarica je potonula dok su je tegljači pokušavali odvući natrag na Krim na popravak.
Smanjena vjerovatnost amfibijskog napada na Odesu
Neptun je protubrodska raketa koju je nedavno razvila Ukrajina i koja se temelji na ranijem sovjetskom dizajnu. Lanseri su postavljeni na kamione stacionirane u blizini obale, a prema Washingtonskom Centru za strateške i međunarodne studije, projektili mogu pogoditi ciljeve na udaljenosti do 440 kilometara, što bi i Moskvu dovelo u domet, ovisno o tome s koje lokacije su projektili ispaljeni.
Potonuće krstarice Moskva na kojoj je bilo više od 500 članova posade dramatično je smanjilo vjerojatnost amfibijskog napada na Odesu i zadalo udarac ruskim sposobnostima i namjerama u Crnom moru.