Čekaju novi tender

Šta se krije iza odluke 24 kompanije u BiH da se ne jave na tender za štampanje glasačkih listića?

Čak 24 kompanije su preuzele tendersku dokumentaciju od CIKBiH, ali niko od njih nije izrazio želju da štampa glasačke listiće

Centralna izborna komisija BiH uskoro će raspisati novi tender za dostavljanje ponuda za usluge štampanja i pakovanja glasačkih listića za lokalne izbore raspisane za 6. oktobar, a nakon što je jučer poništen prvobitno raspisani javni oglas na koji se nije javila nijedna kompanija.

Ovo je prvi put da je CIKBiH suočen s tim da im nije dostavljena nijedna ponuda za ove usluge iako su tendersku dokumentaciju preuzeli predstavnici čak 24 kompanije.

Zanimljivo je, kako saznaje Raport, da se nijedna od 24 firme čak nije ni obratila CIK-u BiH s dodatnim pitanjima o eventualnim nejasnoćama ili za dodatna pojašnjenja.

Je li riječ o "režiranoj nezainteresiranosti"

Evidentno je da su svi oni koji su preuzeli dokumentaciju, jednostavno izignorisali poziv CIK-a i nisu poslali svoje ponude.

Ova neuobičajena situacija još je čudnija ako se zna da su se u dosadašnjim izbornim godinama firme borile da dobiju posao štampanja i pakovanja glasačkih listića, a nerijetko je bilo i onih koji su se žalili u žalbenom procesu i rokovima što baš oni nisu odabrani za taj posao.

Ako se ima u vidu da je vrijednost štampanja i pakovanja glasačkih listića procijenjena na 1, 5 milion KM, a mnoge kompanije u BiH, naročito u grafičkoj, odnosno djelatnosti štampanja često se žale ne nedostatak posla, onda je pitanje i ko to i zbog čega odbija da se prijavi na ovako finansijski vrijedan, ali i za državu značajan tender.

Prema nezvaničnim saznanjima Raporta, postoji sumnja da je riječ o dogovorenoj taktici s kojom se CIKBiH pokušava primorati da prihvati veću cijenu usluga štampanja i pakovanja listića koje će firme dostaviti kada bude raspisan novi tender.

Kako saznaje Raport, za sada nisu ugroženi rokovi koje je CIK BiH propisao za provedbu aktivnosti za pripremu izbora, međutim, ukoliko i drugi tender bude pratila „režirana nezainteresiranost“ ili se pojave ponuđači s većim cijenama, to će biti svojevrsna ucjena da Komisija u „cajtnotu“ prihvati uvjete dobavljača, čak i da oni budu nerealni.

Jer, CIKBiH već do polovine augusta mora imati odštampane i upakovane glasačke listiće za birače koji žive van BiH kako bi im mogli biti pravovremeno dostavljeni.

U odnosu na prošle lokalne izbore, cijena skoro uduplana

Inače, na lokalnim izborima 2020. godine posao za nabavku usluga štampanja i pakovanja glasačkih listića, već nakon jedinog raspisanog tendera dodijeljen je ponuđaču „Unioninvestplastika“ dd Sarajevo. Tada su te usluge koštale oko 805 hiljada KM s PDV-om.

Za taj posao tada se natjecala i grupa ponuđača na čelu s kompanijom „Atlantik BB“ doo Banja Luka, koji su za te usluge tražili 1.076.402,81 KM sa PDV-om.

Problema nije bilo ni kod tendera za prošle opće izbore održane 2022. godine kada je posao usluga štampanja i pakovanja glasačkih listića također dobilo preduzeće "Unioninvestplastika" iz Vogošće, a vrijednost ugovora je bila 1,63 miliona KM.

Iz uporednih podataka o cijeni usluga štampanja i pakovanja glasačkih listića za lokalne izbore 2020. godine i predstojeće oktobarske izbore, vidljivo je da cijena skoro udvostručena, što znači da se vodilo računa o rastu troškova, povećanju broja osoba na biračkom spisku , te drugim parametrima koji utiču na koštanje ove usluge, što izbija potencijalni alibi za opravdanje kompanijama zbog čega se nisu javile na ovaj tender.

No, novi tender će ubrzo pokazati jesu li firme koje se bave uslugama štampanja s ciljem povećanja cijene ove usluge namjerno oborile prvi tender i pored brojnih izazova uzrokovanih političkim igrama iz entiteta RS, s kojima se CIKBiH suočio ove godine, doveli Komisiju pred još jedan problem.

Uz sve dosadašnje manipulacije općenito u procesu javnih nabavki , nejavljanje na tender za štampanje glasačkih listića nova je pojava u ovom procesu, za koji se još ne zna kako će se okončati.