Do sada je vrijedilo nepisano pravilo da cijene novih modela televizora ili laptopa padaju nekoliko mjeseci nakon što se pojave na tržištu. Dakle, ko želi štedjeti mora čekati. No zbog korone to pravilo više ne vrijedi, piše Deutsche Welle.
Rad od kuće umjesto odlaska u ured, kupovina preko interneta umjesto šetnje po trgovinama, online komunikacija s prijateljima umjesto susreta u kafiću. Koronakriza je u Njemačkoj promijenila mnoge navike. A i kod cijena u trgovini na malo iznenada vrijede druga pravila, pokazala su brojna istraživanja tržišta.
Eva Stüber iz Instituta za istraživanja trgovine (IFH) u Kölnu kaže da je za formiranje cijena mnogih proizvoda poput laptopa ili bicikla odjednom manje važna konkurentnost nego dostupnost na tržištu. "Iznenada više ne vrijede stara pravila – recimo, da cijene novih elektroničkih uređaja nakon nekoliko mjeseci počinju padati", objašnjava ona.
Umjesto pojeftinjenja - poskupljenje
Te njezine procjene potvrđuju i dvije nove studije. Istraživanje potrošačkog portala Testberichte.de provedeno u razdoblju između maja 2019. i februaru 2021., tokom kojeg je analizirano kretanje cijena u više od 1.000 kategorija proizvoda, pokazalo je da je koronakriza dovela do znatnog poskupljenja čitavog niza proizvoda. Tako se cijena web-kamera od maja prošle godine skoro udvostručila. Na to je najprije utjecala slaba ponuda zbog prvog lockdowna u Kini, potom povećana potražnja zbog sve većeg broja ljudi u Njemačkoj koji su počeli raditi od kuće, a onda i logistički problemi.
Prema studiji portala Testberichte.de u doba korone ne samo da više nije vrijedilo pravilo o padu cijena novih modela televizora, laptopa ili printera par mjeseci nakon pojave na tržištu. Naprotiv, ko je očekivao da će profitirati od odgađanja kupovine mogao je doživjeti neugodno iznenađenje. Na primjer, kompjuteri su u prosjeku poskupjeli za 79 posto, a printeri za 19 posto.
No i neke druge kategorije proizvoda su zabilježile poskupljenja zbog promijenjenog načina života u doba korone. Recimo, kuhinjski uređaji (rast cijena od prosječno 25.4 posto), mašine za posuđe (20 posto) i sprave za vježbanje (18 posto). Poskupjeli su i termometri za mjerenje tjelesne temperature i aparati za šišanje.
Normalizacija na vidiku
Do sličnog je zaključka došao i potrošački forum mydealz koji je u razdoblju od 15. februara prošle godine do 15. februara ove godine usporedio cijene 550 slučajno izabranih proizvoda. Više od polovice proizvoda je poskupjelo.
"Pandemija korone je izbacila tržišta iz ravnoteže", kaže osnivač te firme Fabian Spielberger. Poskupjeli su ne samo televizori i printeri, nego i pribori za jelo, posuđe i čaše kao i filmovi i videoigre.
Videoigre postale su još traženije u doba korone
On dodaje da je korona izazvala svojevrsnu lančanu reakciju logističkim problemima, poteškoćama u opskrbi i iznenada povećanom potražnjom. Za Evu Stüber je jasno: "Pandemija je djelomice stavila izvan snage strategiju profiliranja u tržišnoj utakmici prije svega preko cijene. Trenutačno pobjeđuje onaj ko ima dobru logistiku i stvarno može isporučiti proizvod – pa i po punoj cijeni."
No Fabian Spielberger vidi svjetlo na kraju tunela i kaže da je kod pojedinih kategorija proizvoda već vidljiva svojevrsna normalizacija. Tako su cijene web kamera ponovo znatno pale, mada još uvijek nisu na razini prije izbijanja koronakrize.
"Potražnja se polako smanjuje, pa to smiruje i cijene", kaže Spielberger. On ističe da se popravilo i stanje što se tiče logistike i izražava uvjerenje da će se cijene uskoro stabilizirati.