Istraga ukrajinske obavještajne službe pokazala je da su iranski dronovi, koje Rusija koristi za napade na Ukrajinu, napravljeni većinom od američkih i evropskih dijelova.
Prema izvješću, koje je vidio The Wall Street Journal, polovicu od ukupno 200 tehničkih komponenti iranskog drona proizvele su kompanije sa sjedištem u SAD-u, a gotovo trećinu japanske kompanije.
Iranski dronovi i zapadne komponente
Do otkrića je došlo nakon što je ukrajinska vojska oborila nekoliko bespilotnih letjelica. Uključujući iransku bespilotnu letjelicu Mohajer-6 koju su ukrajinski agenti hakirali tokom leta i uspjeli učiniti da sleti netaknuta.
Komponente, koje je identificirala ukrajinska vojna obavještajna služba, provjerila je Nezavisna antikorupcijska komisija (NAKO). Neprofitna organizacija sa sjedištem u Kijevu koja je pregledala dron. NAKO je pokazao svoj izvještaj WSJ-u.
Rezultati istrage posebno su zabrinjavajući jer je Iran posljednjih godina pod strogim sankcijama nametnutih zbog nuklearnog programa. Američke sankcije nametnute cijeloj iranskoj ekonomiji djelomično su imale za cilj odsjeći zemlju od međunarodnog financiranja i trgovine potrebne za financiranje i razvoj vojske, uključujući bespilotne letjelice.
Iranski dronovi, japanske, američke i izraelske komponente
Slično tome, zabrane izvoza komponenti koje bi se mogle koristiti za razvoj i proizvodnju modernog oružja, na snazi u SAD-u i Evropi, osmišljene su kako bi se spriječilo Iran, Rusiju i druge zemlje da iskoriste tehničku stručnost Zapada.
Konkretno, servomotori u Mohajer-6, koji operaterima omogućuju manevriranje bespilotnom letjelicom, izradila je japanska kompanija Tonegawa-Seiko, prema dokumentima ukrajinske obavještajne službe i NAKO-ovom izvještaju. Mnoštvo drugih elektroničkih komponenti proizvele su Infineon Technologies AG u njemačkom vlasništvu. Te Microchip Technology sa sjedištem u Arizoni, dva najveća svjetska proizvođača čipova. A teleskopska infracrvena leća visoke rezolucije, koja se koristi u Mohajer-6 za nadzor i ciljanje, izgleda identična modelu izraelske kompanije Ophir Optronics Solutions.
Kako su Iranci nabavili dijelove?
Kompanije su rekle da istražuju nalaze. Ali i upozorile da identificiranje porijekla određene komponente može biti teško, čak i za kompaniju koja ih proizvodi. Na primjer, ukrajinska obavještajna služba sumnjala je da je infracrvenu kameru proizvela Sierra-Olympic Technologies. Kompanija sa sjedištem u Oregonu koja koristi leće Ophir, navodi se u izvještaju. Ali Chris Johnston, osnivač i izvršni direktor Sierra-Olympica, rekao je nakon pregleda fotografija da su neki dijelovi kamere isti. Ali su drugi drugačiji, sugerirajući da ne potječe iz njegove kompanije.
Iranci su mogli nabaviti dijelove zapadnih vojnih aviona oborenih u Iraku i Afganistanu ili od posrednika. "Rupe u zakonima prvenstveno koriste loši akteri koji odbijaju poštivati zakone SAD-a o izvozu", rekao je Johnston. Analitičari također upozoravaju kako je SAD uveo sankcije protiv Irana, ali mnoge druge vlade nisu.
Komponente proizvedene na zapadu naglašavaju poteškoće koje vlasti imaju u pokušaju da zaustave iranske isporuke dronova. Mnogi dijelovi nisu pod kontrolom izvoza. Lako se mogu kupiti preko interneta i poslati u Iran preko drugih zemalja koje privlače manje pozornosti. Takvi su prekrcaji kršenje zakona, ali ih je teško spriječiti. Američko ministarstvo financija sankcioniralo je u utorak nekoliko kompanija i pojedinaca iz Irana, Rusije i Ujedinjenih Arapskih Emirata. Za njih smatraju da su odgovorni za proizvodnju i prijenos iranskih dronova koje Rusija koristi u Ukrajini.
Kako strani dijelovi završavaju u iranskim bespilotnim letjelicama?
"Prioritet je razumijevanje kako strani dijelovi završavaju u iranskim bespilotnim letjelicama", rekao je David Albright, osnivač Instituta za nauku i međunarodnu sigurnost sa sjedištem u Washingtonu. On je prošlog mjeseca objavio vlastitu analizu iranskih bespilotnih letjelica. Izvještaj instituta navodi da osim zapadnih komponenti, postoje i dokazi da bi kineske kompanije mogle opskrbljivati Iran kopijama zapadne robe za proizvodnju borbenih dronova.
Američka savezna agencija odgovorna za provođenje kontrole izvoza, Ured za industriju i sigurnost Ministarstva trgovine, pokrenula je istragu o dijelovima zapadnog porijekla koji su završili u iranskim dronovima.
James Rogers, vanredni profesor ratnih studija na Univerzitetu Južne Danske, smatra da je vrijeme da UN razvije nova pravila za sprječavanje širenja tehnologije bespilotnih letjelica. "Ovo je globalni problem i zahtijeva globalno rješenje", zaključuje Rogers.