VIŠE JE RAZLOGA

Sve manje kupaca električnih automobila, hibridna vozila sve poželjnija

Prema podacima Udruženja evropskih proizvođača automobila (ACEA), prodaja električnih vozila na baterije u Evropskoj uniji nije dobro prošla u prvom kvartalu ove godine. Njihov se udio na tržištu smanjio i u februaru i u martu ove godine u usporedbi s prošlom, dok je udio hibridnih električnih vozila doživio značajan porast. Hibridni automobili tako odnose pobjedu u prvom kvartalu 2024., s obzirom da je njihov udio na evropskom tržištu kontinuirano rastao iz mjeseca u mjesec. Udio plug-in hibrida blago se smanjio samo u martu, dok se udio baterijskih električnih vozila, dakle potpuno električnih automobila smanjio i u februaru i u martu u odnosu na iste mjesece prošle godine. Najveći je pad pritom zabilježen u martu, a velik utjecaj na to imalo je njemačko tržište na kojem se udio ‘električara’ smanjio za čak 28,9% u usporedbi s martom prošle godine.

Treba reći i da je u martu zabilježeno općenito smanjenje registracija novih automobila na tržištu Evropske unije. Ukupan pad iznosio je 5,2 posto u odnosu na mart prošle godine. Usprkos tome, prodaja hibridnih električnih vozila u istom mjesecu je porasla. Udio ovih vozila na tržištu je tako dosegao 29%, dok je u martu prošle godine iznosio 24.4%. Prema tome, smanjenje prodaje ‘električara’ nije moguće pripisati samo općem smanjenju prodaje automobila. Jedan od vjerojatnijih uzroka je izostanak programa subvencioniranja u nekim državama članicama, prvenstveno u Njemačkoj, koja je najveće evropsko tržište automobila. Činjenica je, naime, da se električni automobili bez poticaja slabo prodaju. Vozači nisu spremni izdvojiti znatno više novca za automobil koji usto zahtijeva i temeljitu prilagodbu načina života, ovisno o tome je li vlasnik vozila u mogućnosti svoj auto na struju puniti kod kuće ili na radnom mjestu ili, pak, ovisi o mreži javnih punionica. Nije svejedno ni je li mu to primarni auto u porodici te služi li se njime i za duža putovanja ili ga vozi samo na gradskim rutama. Sve su to bitni faktori koji utječu na odluku o tome koji pogon automobila odabrati.

Povećanje udjela električara na tržištu ide sporo, puno sporije nego što bi htjeli proizvođači, regulatori i eko skupine. Razloga za to je više, a prednjače već spomenute visoke cijene električnih automobila, ali i troškovi koji uz njih dolaze. Ne manje bitna stavka, koja preteže u korist hibridnih modela, jest činjenica da i dalje na mnogim lokacijama, posebno u jeku turističke sezone, postojeća infrastruktura za punjenje električnih automobila nije dovoljna. Vozači hibrida nisu toliko ovisni o punionicama za električna vozila, pa je i to razlog zašto ovaj tip automobila radije biraju. Hibridi pružaju mogućnost kombinirane vožnje, malo na struju, malo na tradicionalno gorivo.