Elon Musk postao je najbogatiji čovek na svijetu, sa privatnim bogatstvom procijenjenim na 185,5 milijardi dolara. Međutim, ništa od toga nije palo sa neba, jer ovaj Južnoafrikanac od studentskih dana dokazuje da ima dovoljno pameti, znanja ali i hrabrosti da mijenja stvari. To je “ono nešto” što mu je omogućilo da koji god biznis da započne, na kraju mu se mnogostruko isplati, pa čak i kada je to prodaja kupaćih gaća.
Elon Musk je inženjer, industrijski dizajner i biznismen. Poslije školovanja se iz Južne Afrike preselio u SAD gdje je započo svoje prve poslove. Prvo je bio jedan od osnivača male softverske kompanije “Zip2”, koja je na kraju prodata za 301 milion dolara.
Da nije reč o početničkoj sreći potvrđuju svi dalji biznis-potezi ovog današnjeg magnata. Tako je osnovao “X.com” – online banku, koja je kasnije lansirala PayPal, da bi je eBay otkupio za 1,5 milijardi dolara.
Zatim, 2002. godine Musk vizionarski osniva Space X – kompaniju za dizajn, razvoj, proizvodnju i usluge svemirskog transporta.
Dvije godine kasnije pridružio se firmi koja proizvodi električne automobile – Tesla Motors. Danas, upravo je ova automobilska kompanija najvrednija na svijetu, a Musk je postao i najbogatiji čovjek na planeti. Prodaja električnih automobila je zabilježila nevjerovatan rast u doba korone i dionice su vrtoglavo skočile. Tesline fabrike, osim u SAD nalaze se u Kini, dok i Evropa uskoro prvi put dobija “Gigafabriku” u Berlinu.
U međuvremenu Musk se bavio solarnom energijom, promovisanjem upotrebe vještačke inteligencije, neuro-tehnologijom, da bi 2016. osnovao “The Boring Company”. Riječ je o građevinskoj firmi koja se bavi izgradnjom tunela optimizovanih za električna vozila. Kako je Musk izjavio, ti tuneli će skratiti vrijeme putovanja sa 30 na samo tri minuta.
Nije ni tu kraj vrlo isplativim vizijama ovog biznismena. Pa, jednom je čak lansirao i kratke, crvene kupaće gaće sa Tesla znakom po cijeni od 70 dolara – prodaja je planula.
Odrekao se fiksne plate u Tesli
Ipak je od svega što radi Musk najpoznatiji upravo kao šef automobilske kompanije Tesla. Prije dvije godine, američki preduzetnik odrekao se fiksne plate i bonusa umjesto toga izabravši da mu primanja budu zasnovana isključivo na performansama kompanije, prenio je RTS.
Svaki put kada bi vrijednost kompanije prešla određenu ciljnu tačku, počevši od 100 milijardi dolara tržišne vrednosti, Mask bi dobijao opciju na akcije (stock option), što mu omogućava da kupi određeni broj deonica kompanije po unapred određenoj cijeni.
Porast vrijednosti akcija znači za Muska dvije stvari – da njegov dotadašnji udio u kompaniji vrijedi više i da stiče mogućnost da stekne dodatne dionice.
“Hm, baš čudno, OK nazad na posao”
Musk je na Twitteru saznao da je izbio na prvo mjesto po bogatstvu. Na tu vijest koju je objavio Klub ljubitelja Tesle, Musk je uzvratio samo sa “Kako čudno”, a zatim “Pa, nazad na posao …”
Kako smo naveli, Južnoafrikanac je profitirao od Teslinih dionica. Od vrijednosti od 90 dolara prije 12 mjeseci, akcije Tesle dostigle su nevjerovatnih 816 dolara. Procijenjena tržišna vrijednost američkog proizvođača električnih automobila sada iznosi više od 750 milijardi dolara. Cijena Tesline dionice čini je vrednijom od Toyote, Volkswagena, Hyundaija, GM-a i Forda zajedno.
Početkom 2020. imao je cijenu od 115 milijardi dolara, a vrtoglavi rast došao je zbog optimističnih vijesti o električnim automobilima. Tesla je nedavno objavio da je proizveo nešto više od 500.000 automobila u 2020. godini, uprkos globalnoj pandemiji.
Uz to, prodaja električnih automobila u Evropi vrtoglavo raste, samo u Velikoj Britaniji porast iznosi 180% na godišnjem nivou. Teslin Model 3 bio je najprodavaniji automobil u ovoj zemlji u decembru, sa nešto manje od 6.000 prodanih automobila.
Tako je 5.798 registracija donelo prednost od više od 1.000 u odnosu na sljedeći najpopularniji automobil, a to je novi VW Golf (4.470), i više od 2.000 u odnosu na Ford Fiestu (3.367).
Novac tek pristiže
Pored svega, Tesla će tek zarađivati jer je početkom 2020. ova kompanija lansirala model “Y”, ulazeći u najbrže rastući segment auto-industrije. Očekuje se da će to biti najprodavaniji Teslin model.
Za evropsko tržište Mask sprema “evropsku teslu” – električni model koji će biti nešto između hatchbecka i crossosovera.
Uz nove modele, Mask uporedo razvija i baterije, ali i nove sisteme autonomne vožnje, pa je Tesla praktično jedan od pionira ove tehnologije. Teslin Autopilot je zbog brojnih unapređenja svakim danom sve skuplji.
Nisu svi sretni zbog uspjeha Tesle
Najviše muke Tesla zadaje evropskim proizvođačima automobila. Tako se, najviše u Njemačkoj redovno bune oko brojnih sistema koje Tesla ravija, a čak su dizali i optužnice da Mask previše brzo želi vozačima da ponudi nebezbjedan Autopilot.
Štaviše, Tesla se suočava i sa poteškoćama pri izgradnje fabrike u Nemačkoj, koja je već nekoliko puta obustavljana.
Takođe, mnogi berzanski analitičari upozoravaju da su akcije „Tesle“ veoma precijenjene. Stručnjaci banke „Morgan Stenli“ ističu da mnogi investitori greše i ignorišu rizike vođenja automobilske kompanije, već tretiraju „Teslu“ kao brzorastuću tehnološku kompaniju, piše RTS.
Iako u mnogim segmentima „Tesla“ i dalje zaostaje za drugim auto-gigantima, Mask kaže da se vrijednost dionica vezuje za budućnost.
„Tesla je apsurdno precijenjena ukoliko gledate prošlost. Vrijednost akcija predstavlja upliv novca prilagođen rizicima u budućnosti“, rekao je Musk još prije više od dvije godine u trenutku kada je vrijednost kompanije bila procijenjena na 37 milijardi dolara.
Ukoliko kompaniji ide dobro (što je evidentno u „Teslinom“ slučaju), Muskovo bogatstvo tek će rasti. Svaki naredni postavljeni cilj koji kompanija dostigne, za njenog izvršnog direktora znači stotine miliona, pa i milijarde dolara.