važno za vozače

Sve što trebate znati o balansiranju guma

Rezultat debalansa su radijalno i poprečno udaranje

Nepravilno balansiranje guma može imati mnoge negativne posljedice. Stoga treba znati zbog čega dolazi do neuravnoteženosti točkova i kako ona utječe na rad automobila.

Pravilan odabir felge i gume čini jedan od najvažnijih sigurnosnih sistema svakog automobila. O njihovoj pravilnoj ugođenosti i uravnoteženosti ovise svojstva prianjanja gume na površinu. To ima izravan utjecaj na povjerenje u upravljanje i udobnost u vožnji. Balansiranje se sastoji od ravnomjerne raspodjele mase felge i gume na način tako da se masa točka na osovinu vozila nakon montaže raspodjeli oko središta rotacije.
Čak i minimalne disproporcije težine pojedinih dijelova su vrlo značajne, kada se u obzir uzmu ogromne brzine okretaja i centrifugalne sile koje djeluju na njih.

Kako prepoznati neuravnotežen točak?

Nepravilno balansiran točak najčešće možemo prepoznati tokom vožnje pri velikoj brzini. Već pri 100-120 km/h na volanu se osjete vibracije koje generiraju prednje gume. Suprotno tome, rezultat neuravnoteženosti točkova stražnje osovine mogu biti vibracije karoserije, kao i zanošenje stražnjeg dijela vozila tokom brzog svladavanja oštrih zavoja. Zajednički rezultat neuravnoteženosti neovisno o mjestu nastanka može biti neravnomjerno trošenje gaznog sloja. Obično se manifestira jače pohabanim mjestima kod dijela gume, na kojoj je odstupanje mase veće od težišta. Osim toga, tokom vožnje s neuravnoteženim gumama do vozača može dopirati neravnomjerna buka. Razlog tome je razlika u pritisku guma na podlozi.

Koji su uzroci nepravilno balansiranih guma?

Postoje dva glavna uzroka neodgovarajućeg balansiranja kotača. Prva od njih mogu biti teži ili lakši dijelovi gume, koji izazivaju statičku ili dinamičku neuravnoteženost.Čak i mala odstupanja mase gume u odnosu na njeno središte gravitacije dovode do toga da se kotač ne okreće ravnomjerno i tijekom kretanja će oscilirati gore i dolje. To je tipični primjer statičkog debalansa. Dok se dinamički debalans javlja u trenutku, kada središta okretaja gume i kotača imaju različitu masu. U tom slučaju, kotač funkcionira neprirodno i slično kao u slučaju statičkog debalansa, pomiče se gore i dolje.

Rezultat debalansa su radijalno i poprečno udaranje. Prvo je rezultat neodgovarajućeg žičanog sloja gume na naplatku ili nepravilnog rasporeda ostalih komponenti od kojih je napravljena guma. Tada, kao i u ranijem slučaju, kotač će se u trenutku okretaja pomicati gore i dolje. Često balansiranje gume nije moguće te stoga predstavlja osnovu za zamjenu gume zbog tzv. tvorničke greške. Druga posljedica neregularnosti mase guma čini poprečno udaranje, koje se javlja okretanjem nakrivljenog kotača na bok.

Debalans nastao tokom vožnje


Vožnja po lošim cestama može dovesti do gubitka pravilnog balansa točkova. Najčešći uzrok je nalijetanje na rupu na cesti, šaht ili udarac o rubnik pri velikoj brzini. Ovisno o sili kojom je točak udario o prepreku, može doći do oštećenja amortizera i gume. To najčešće dovodi do promjene središta težišta i mase oko osovine okretaja, što rezultira udaranjem gume i prenošenjem vibracije na volan ili karoseriju tokom vožnje. Stoga se preporučuje provjera uravnoteženosti nakon svakog takvog događaja. To omogućuje izbjegavanje mnogih ozbiljnih posljedica.

Koje su posljedice vožnje na debalansiranim točkovima?

Bez obzira na to jesu li kotači loše balansirani zbog oštećenja u konstrukciji gume ili felge, odnosno nakon sudara s predmetom, posljedice vožnje će biti slične. Osim vibriranja volana i karoserije, sa sigurnošću možemo primijetiti pogoršanu upravljivost automobila tijekom vožnje i kočenja. Takva vožnja ne samo da je opasna, već dovodi do bržeg trošenja elemenata ovjesa i guma. Osim toga, neuravnoteženi točkovi mogu imati manje prianjanje tokom loših atmosferskih uvjeta, što se izravno odnosi na sigurnost. Naravno, mali debalans ne sprečava kotač od upravljivosti, no razlika ne smije biti veća od 5 g po kotaču.

Kada balansirati točak?

Balansiranje se preporučuje svaki put kada se guma skida s felge – najčešće tokom sezonske zamjene gume. O balansiranju brigu mora voditi sam vozač, koji ima dva kompleta felgi sa zimskim i ljetnim gumama. Točkovi tokom vožnje mogu izgubiti pravilan balans zbog oštećenja felgi ili istrošenosti gaznog sloja. Postoji mogućnost da njihova ponovna montaža nakon sezone neće jamčiti odgovarajuće sigurnosne parametre u vožnji. Iz tog razloga provjera stanja uravnoteženosti točkova se preporučuje tokom eksploatacije svakih 10-15.000 prijeđenih kilometara. Zahvaljujući balansiranju osigrat ćete najbolja svojstva trakcije i zaštit ćete ovjes i gume od ubrzanog trošenja.