Hiro Takahaši zna u čemu je problem. Penzionisani profesor ekonomije objavio je početkom godine novu knjigu Automobili se mijenjaju – Volkswagenova (VW) strategija upravljanja. Osamdesetogodišnji Japanac proveo je nekoliko sedmica istražujući u Wolfsburgu, sjedištu VW koncerna, za svoju novu knjigu.
Takahaši je zaključio da su kineski električni automobili prije svega razlog krize u VW-u, a ne nužno i vlastite greške u upravljanju. On je u intervjuu za ARD-ov studio u Tokiju rekao da Volkswagen uopće ne vidi na koljenima, piše Deutsche Welle.
Toyota ponovno prodaje više od deset miliona automobila
Pa ipak, vrijedi pogledati trenutne poslovne brojke dvaju najvećih svjetskih proizvođača automobila. Dok Volkswagen raspravlja o zatvaranju tvornica, Toyota obara rekord za rekordom. Ove godine vjerovatno će ponovno prodati više od deset miliona vozila.
Hibridni automobili ovog koncerna oduvijek su bili posebno traženi, dakle kombinacija elektromotora i motora s unutarnjim sagorijevanjem. Četrdeset posto svih prodanih vozila su hibridi. Čisto električni automobili uopće ne igraju ulogu. Toyota je prošle godine prodala tek nešto više od 100.000 automobila na električni pogon.
To je djelimično i zbog toga što u Japanu, na domaćem tržištu, gotovo i nema mogućnosti za punjenje vozila. Njemačka je tu mnogo odmaknula. Iako to ne zvuči baš orijentirano ka budućnosti i posebno moderno, ali upravo to odvraća proizvođače električnih automobila iz Kine, o kojima je govorio stručnjak Takahaši, da u velikoj mjeri ulažu u Japan - bez infrastrukture nema tržišta za marke poput BYD-a (Build Your Dreams) i drugih.
Gotovo da nema političkog pritiska za e-mobilnost u Japanu
Hiro Takahaši ne vjeruje da će se nešto ubrzo promijeniti.
"Politički pritisak za proizvodnju električnih automobila nije naročito velik u Japanu", objašnjava i izvještava o vrlo oprezno formuliranom cilju japanske vlade, prema kojem do 2035. godine svi novoprodani automobili moraju imati električni motor (što znači i hibridi). Zabrana motora s unutrašnjim sagorijevanjem nije u planu, pogotovo zato što bi i hibridna vozila ispunila ovaj cilj. "Upravo se po ovom pitanju japanska politika u vezi s vozilima razlikuje od njemačke", kaže Takahaši.
Vrlo slab yen također ide na ruku Toyoti. Japanski automobili trenutno su mnogo povoljniji od evropskih ili američkih. Toyota je posebno tražena u Sjevernoj Americi, gdje prodaje gotovo trećinu svojih automobila. To je tržište na kojem Volkswagen i dalje ima problema s imidžem nakon dizel-skandala.
Istovremeno, Toyotina ovisnost o kineskom tržištu znatno je manja nego Volkswagenova. Koncern sa sjedištem u Wolfsburgu prodaje oko trećine svih svojih automobila u Kini, prošle godine više od 3,2 miliona. Toyota, s druge strane, prodaje samo jedno od pet proizvedenih vozila na najvećem svjetskom tržištu automobila. Japanski proizvođač je 2023. prodao 1,9 miliona automobila u Kini.
Divljenje njemačkim proizvođačima
Njemačke marke automobila vrlo su popularne u Japanu. Na ulicama Tokija vidite mnogo Mercedesa, BMW-a, Porschea, Audija, pa čak i Volkswagena - ali gotovo nikad u električnoj verziji. Zbog svoje duge historije njemačka automobilska industrija je vrlo cijenjena u Zemlji Izlazećeg Sunca. Japanci gaje veliko divljenje prema njemačkim automobilima, koje, kaže Takahaši, nikad ne mogu nadmašiti jeftini kineski automobili.
Sve u svemu, japanski stručnjak za automobile jako cijeni Volkswagen. Htio bi da i Toyota kopira nešto od VW-a, da proširi svoju poziciju i proizvodi više luksuznih automobila, autobusa i kamiona. I vjeruje da bi prelazak na čistu proizvodnju električnih automobila mogao poslužiti i kao uzor najvećem japanskom proizvođaču automobila.
Posljedice jake konkurencije
On pokušava relativizirati finansijske poteškoće u Wolfsburgu i raspravu o zatvaranju tvornica: "Ako pogledate globalnu autoindustriju, ovo se uvijek događalo. Pogledajte Ford i General Motors, morali su zatvoriti svoje pogone u SAD-u. Nissan je također značajno pao. Ako konkurencija raste, kao što je sada slučaj s električnim automobilima iz Kine, onda to neće ostati bez posljedica", kaže Takahaši.
Razlog zbog kojeg su japanski proizvođači trenutno tako uspješni leži i u njihovoj tradicionalno izuzetno isplativoj proizvodnji. Japanska filozofija života i rada "Kaizen" i dalje je dio DNK kompanija poput Toyote. "Ni dana bez poboljšanja", to je moto. Hiro Takahaši sjeća se da je ova vrsta "Lean managementa" – optimalnog i efikasnog upravljanja – spasila Porsche od bankrota prije nekoliko desetljeća.