“Uključio se i Gerhard Schröder”, rekao je projekt menadžer. A bivši se njemački socijaldemokratski kancelar (1998. - 2005.) ne uključuje u poslove ako oni nisu izuzetno važni. Jer, riječ je o čovjeku koji sjedi u vrhu ruskih energetskih kompanija. Bliski prijatelj Vladimira Putina.
Riječ je o novom skandalu najvećeg svjetskog proizvođača automobila, Volkswagenu (VW), firmi na koju bi se mogla primijeniti negdašnja parola: što je dobro za VW, dobro je i za Njemačku. BusinessInsider.de je objavio da je u posjedu snimka 50 sati razgovora vrha firme o osjetljivoj temi: kako onemogućiti bh. firmu Prevent da preuzme kompanijr Grammer, piše Jutarnji list.
O veličini i važnosti Preventa govori sljedeći podatak: svaki četvrti automobil u Evropi ima neki dio proizveden u Preventovim tvornicama. Osim presvlaka, to može biti i mjenjačka kutija. Grammer pak proizvodi naslone za glavu i središnje konzole. VW, ali i Daimler i BMW su zaključili da bi im Prevent nakon pripojenja Grammera mogao uvjetovati pravila igre. I nije taj strah bez osnove.
Prevent je 2016. godine prekinuo dostavu presvlaka i dijelova za mjenjačku kutiju pa je VW morao prekinuti proizvodnju Golfa i Passata. Sve je bila posljedica odluke uprave VW-a da, nakon što je u javnost izbio skandal s varanjem u mjerenju štetnih tvari u ispušnim plinovima, dio gubitaka prebaci na svoje kooperante. No, Prevent se nije dao preplašiti nego je prekinuo isporuku dijelova koje VW nije dovoljno brzo mogao pronaći drugdje na tržištu. I Prevent je pobijedio, ali u Wolfsburgu, sjedištu VW-a, nisu bili spremni mirno prijeći preko toga da ih neka tamo “bosanska” firma može tako lako ucjenjivati.
Ovo je dio koji je bio do sada poznat. A BusinessInsider.de je sada objavio da je VW-u još 12. juna 2013. izradio “strategiju izlaza Preventa”. Dobavljač autodijelova je trebao biti osujećen, a projekt je nosio naziv “Elefant”. Prema tadašnjim kalkulacijama Volkswagena, isključivanje Preventa je moglo biti završeno do 2020. godine jer se dobavljači ne mogu tako lako zamijeniti zbog dugoročnog planiranja u proizvodnji automobila. No, njihovi razgovori, vođeni 2017. i 2018. godine, sada su izašli u javnost. U VW-u su u šoku, prenosi Deutsche Welle (DW). Koji potvrđuje da je u VW-u krenula potraga za zviždačem. Iz Preventa su za DW rekli kako oni nemaju nikakvih informacija o snimkama.
U VW-u se alarm upalio kad je Prevent kupio 20 posto dionica Grammera. U jednom internom dokumentu VW-a, čiji je faksimil BusinessInsider.de objavio, stoji da bi u priču trebalo uključiti jednog “VW-u prijateljski naklonjenog dioničara Grammera” te uz njegovu pomoć povećanjem kapitala ograničiti Preventov utjecaj.
“To je trenutno u raspravi između nas, Daimlera i BMW-a. I jednog finansijskog investitora koji bi to napravio za nas. Već sam jučer imao prvi nacrt kako bi to izgledalo”, tvrdi jedan menadžer u audiozapisima.
VW sada tvrdi da nije postojala usklađena suradnja s drugim proizvođačima automobila. Koji šute. Dionice u Grammeru na kraju je kupilo kineska firma Ningbo Jifeng, a VW je bio treći po veličini kupac. Jedna menadžerica predlaže da Gerhard Schröder iskoristi svoju bliskost s Putinom kako bi Preventu zaustavili dotok novca u Rusiji. Schröder ne odgovara.
Specijalna jedinica zatim diskutira kako spriječiti Prevent da učestvuje u novim projektima. Skovan je plan da ga isključe iz konkursa za autopresvlake za novi Golf 8. Menadžer pita: “Kako modificirati liste dobavljača da izbacimo Prevent?” I tu nastaje problem: Prevent proizvodi po najnižim cijenama, najpovoljniji je dobavljač.
“Moralo bi se odlučiti da se ne ide po ‘best-bid’ (najbolja ponuda) principu”, tvrdi učesnik razgovora.
Jer skinuti Prevent s liste dobavljača bilo bi “vrlo sumnjivo”. Ali, našli su rješenje i Prevent nije dobio posao na Golfu 8. VW na upit potvrđuje da se diskutiralo o tome “kako se nositi s novim ponudama Preventa”. Navodno je potpuno uobičajeno da, osim cijene, u ocjenu ulaze i kvalitet i posebna garancija isporuke.
Posebno je interesantan sljedeći dio: “Znamo da Prevent zna sve što radimo. Čak i kod tema, gdje je samo šačica ljudi bila upućena, oni su unatoč tome sve znali. Možda je ispod stola nešto zalijepljeno”.
Saradnja s Preventom je završena nakon što je VW u martu 2018. godine raskinuo sve ugovore s grupacijom. Rezultat toga su bile bezbrojne međusobne optužbe.
Prevent je firma iz Bosne i Hercegovine koju kontrolira porodica Hastor. Na svojoj mrežnoj stranici Prevent navodi da je “sve je počelo od zaštitne odjeće”, a 1997. godine proizvedena je prva presvlaka za automobilska sjedala.
Poveznica između Preventa i VW-a je Nijaz Hastor koji je radio je kao menadžer u Tvornici automobila Sarajevo (TAS) koja je izrađivala poznati Golf. Hastor prije rata odlazi u Njemačku i radi u VW-ovoj tvornici u Wolfsburgu.
U BiH se vraća 1995. godine i osniva ASA grupaciju, koja je do 2013. bila uvoznik VW-ovog koncerna. Okrenuo se proizvodnji i danas u 15 pogona u BiH radi više od 6.000 ljudi, a globalno 13.000.