"Poznato je da je Bosna i Hercegovina uvozno orijentisana i da uvozi više od 80 posto hrane. Kao zemlja s nedovoljno razvijenom poljoprivredno-prehrambenom proizvodnjom BiH ne može uticati na smanjenje nabavnih cijena tih uvoznih proizvoda", kazao je u razgovoru za Raport Zlatan Vujanović, federalni ministar trgovine.
Cijenimo sve inicijative i prijedloge
Ministar Vujanović se osvrnuo na i stalna poskupljenja osnovnih životnih namirnica, ali i otkrio da li građani mogu očekivati nove skokove cijena.
Također, osvrnuo se i na rezultate koje je postigao u svom mandatu od 2015. godine. Smatra da je zadatak svih koji obavljaju javne funkcije da imaju kontinuiranu komunikaciju sa građanima, poslovnom i akademskom zajednicom te nevladinim sektorom.
"Trebamo da na adekvatan način pojašnjavamo naše stavove i postupke, kao i da čujemo njihov glas i probleme sa kojima se susreću. Ovo shvatam zaista ozbiljno i odgovorno, pa je rad ministarstva kojim rukovodim potpuno transparentan, a i ja lično nastojim biti na raspolaganju poslovnoj zajednici, medijima i široj javnosti za sva pitanja.
Federalno ministarstvo trgovine ima dobru saradnju sa trgovcima i njihovim strukovnim udruženjima, te uvažava njihove prijedloge i inicijative koje doprinose boljem uređenju i olakšanju poslovanja, što je rezultiralo donošenju novih zakona kao i izmjenama i dopunama važećih zakona i više podzakonskih akata iz nadležnosti Ministarstva. Naime, samo se kroz primjenu propisa mogu uočiti njegova dobra ili loša rješenja, zbog čega Ministarstvo itekako cijeni sve inicijative i prijedloge privrednika koji doprinose boljem uređenju trgovinske djelatnosti", istaknuo je Vujanović.
Nelegalno bavljenje trgovinom
Kazao je kako je u svom dosadašnjem mandatu Ministarstvo u kontinuitetu poduzimalo mjere i aktivnosti kako bi se stvorio pravni okvir za unapređenje uslova za obavljanje trgovačke djelatnosti, regulaciju tržišta, cijena i prometa životnih namirnica i drugih proizvoda i naftnih derivata u cilju zaštite ekonomskih interesa potrošača i suzbijanja sive ekonomije u Federaciji BiH.
"Na prijedlog ministarstva kojim rukovodim, Vlada Federacije BiH je utvrdila, a Parlament Federacije BiH usvojio Zakon o nedopuštenom oglašavanju, Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o unutrašnjoj trgovini, Zakon o posredovanju u prometu nekretnina i Zakon o slobodnim zonama u Federaciji BiH. Svi navedeni zakoni značajno doprinose boljem uređenju poslovnog ambijenta u Federaciji BiH. Moram naglasiti da je Zakonom o nedopuštenom oglašavanju u Federaciji BiH po prvi put uređena zaštita trgovaca od nedopuštenog oglašavanja i postupak zaštite. Oglašavanje u savremenim poslovnim uslovima ima veliki uticaj na funkcionisanje tržišta i uveliko utiče na ekonomske interese trgovaca i potrošača. Kako nedopušteno oglašavanje može da dovede do narušavanja tržišne konkurencije, od velike je važnosti bilo normativno urediti ovu oblast", istaknuo je ministar Vujanović.
Dodao je kako se Zakonom o posredovanju u prometu nekretnina po prvi put u Federaciji BiH zakonski uređuje ta djelatnost.
"Dosadašnji izostanak zakonske regulative je najvažniji razlog zbog kojeg se u ovoj oblasti javlјao niz problema kojima su najviše bili pogođeni registrovani poslovni subjekti koji se bave ovom djelatnošću, kao i građani i pravna lica koja koriste usluge posredovanja. Zakonsko uređenje djelatnosti posredovanja u prometu nekretnina zasigurno doprinosi jačanju konkurentnosti poslovnih subjekata u ovoj oblasti, smanjenju sive ekonomije, podizanju nivoa stručnosti, profesionalizma i etičkog ponašanja tih poslovnih subjekata, a čime će se i kvaliteta usluge i zaštita prava korisnika usluga podići na viši nivo.
Zakonom o izmjenama i dopunama Zakona o unutrašnjoj trgovini, između ostalog, stvorene su zakonske pretpostavke za registraciju i legalizaciju rada pod povoljnim uslovima velikog broj lica koja su radila bez ikakvog odobrenja na tržnicama i izvan tržnica na javnim površinama. Po stupanju na snagu ovog zakona, veliki broj lica, prije svega onih kojima je prodaja na tržnici jedini izvor prihoda, legalizovali su svoj rad i na taj način riješili i svoj radno-pravni status", pojašnjava ministar.
Vujanović naglašava da su ove izmjene i dopune Zakona su po prvi put omogućile pojedincima, žargonski zvani 'nakupci' ili šverceri', da svoje nelegalno bavljenje trgovinom uvedu u zakonske okvire i registruju se kao trgovci pojedinci, što nije bilo uređeno ni u bivšoj zajedničkoj državi.
"Pored zakona koje sam naveo, Ministarstvo je donijelo više podzakonskih akata iz oblasti trgovine kojim su smanjene administrativne procedure i omogućeno elektronsko vođenje trgovačkih knjiga i poslovne dokumentacije, što je rezultiralo smanjenjem troškova poslovanja trgovaca i ukidanjem takse za ovjeru trgovačkih knjiga, koja je u biti bila parafiskalni namet. Naravno da će Ministarstvo i u narednom periodu nastaviti rad na unapređenju zakonske regulative koja ne smije biti ograničavajući faktor za razvoj trgovine i koja mora pratiti tržišne tokove", kazao je Vujanović.
Smanjenje nabavnih cijena
Vujanović je prokomentirao i šta se može očekivati kada su u pitanju poskupljenja.
"Svjedoci smo turbulentnih dešavanja na tržištu vezano za cijene osnovnih životnih namirnica i energenata, koje su uzrokovane pandemijom, ratom u Ukrajini i poremećenim odnosima ponude i potražnje. Jako je teško davati procjenu kretanja cijena iz razloga što je problem povećanja cijena u dominantnoj mjeri uzrokovan vanjskim faktorom. Poznato je da je Bosna i Hercegovina uvozno orijentisana i da uvozi preko 80 posto hrane. Kao zemlja s nedovoljno razvijenom poljoprivredno-prehrambenom proizvodnjom BiH ne može uticati na smanjenje nabavnih cijena tih uvoznih proizvoda. Pored navedenog, bitno je istaći da BiH 100% uvozi energente (naftne derivate i prirodni gas)", pojasnio je Vujanović.
Vlada FBiH je tokom pandemije donijela Odluku o propisivanju mjere neposredne kontrole cijena za pojedine osnovne životne namirnice i druge proizvode utvrđivanjem maksimalne marže.
"Želim istaći da je Zakonom o kontroli cijena propisano da privredna društva, druga pravna i fizička lica slobodno formiraju cijene proizvoda i usluga prema uvjetima tržišta, osim za proizvode za koje je posebnim propisom utvrđen drugačiji način formiranja cijena.
Zakonom je propisano da svaki organ, u okviru svojih nadležnosti, može propisati mjere neposredne kontrole cijena koje se zasnivaju na ekonomskim kriterijima i propisuju se izuzetno, ukoliko nastupe ili mogu nastupiti veći poremećaji na tržištu i kretanju cijena, a kao mjere koje se mogu propisati: određivanje najvišeg nivoa cijena, zadržavanje cijena na određenom nivou (zatečene cijene), davanje saglasnosti na cijene odnosno tarife, utvrđivanje marži u trgovini (kalkulativne cijene) i obavještavanje o promjeni cijena i marži za proizvode i usluge (evidencija cijena).
Kako je problem povećanja cijena u dominantnoj mjeri uzrokovan vanjskim faktorom u nizu informacija ovo Ministarstvo je isticalo važnost da visine marži osnovnih životnih namirnica, kao što su ulje, šećer, sol, maslac, margarin, pileće meso i dr. u trgovini budu na ekonomski opravdanom nivou, što u biti znači da trgovačke marže trebaju da osiguraju pozitivno poslovanje trgovaca, ali nikako sticanje ekstra profita i njihovog bogaćenja.
Vezano za navedeno, u mom mandatu Vlada FBiH je na prijedlog ovog Ministarstva donijela 17 odluka o mjerama neposredne kontrole cijena i usvojila preko 25 informacija sa prijedlogom zaključaka, koje su se odnosile na cijene životnih namirnica i energenata", pojašnjava on.
Kontrola cijena nafte i naftnih derivata
Kazao je kako je trenutno na snazi Odluka o propisivanju mjere neposredne kontrole cijena utvrđivanjem maksimalne visine marži za pojedine osnovne životne namirnice i druge proizvode, kojom je propisano da su pravna i fizička lica, koja se bave proizvodnjom, trgovinom na veliko i trgovinom na malo, obavezna utvrditi i primjenjivati marže tako da iste ne prelaze visinu marži tih proizvoda u procentualnom iznosu na dan 31.12.2020. godine.
"Naglašavam da su se marže na dan 31.12.2020. godine za proizvode iz kantonalne nadležnosti (brašno, hljeb i pecivo od brašna žitarica, pasterizirano, homogenizirano i sterilno mlijeko) kretale u rasponu kako su to propisale vlade kantona na preporuku Vlade Federacije BiH i na prijedlog Federalnog ministarstva trgovine. Datum 31.12.2020. godine određen je kao datum koji je prethodio trećem valu i značajnom pogoršanju epidemiološke situacije u Federaciji BiH. Lista osnovnih životnih namirnica i drugih proizvoda koja je sastavni dio Odluke sadrži 17 grupa proizvoda i široko obuhvaća pojedine osnovne životne namirnice i druge proizvode koji su najbitniji za zaštitu životnog standarda i ekonomskih interesa građana u Federaciji BiH. U većim trgovačkim lancima ova Lista obuhvaća preko pet stotina artikala.
Što se tiče kontrole cijene nafte i naftnih derivata, na snazi je Odluku o propisivanju mjera neposredne kontrole cijena utvrđivanjem maksimalne visine marži za naftne derivate, kojom je privrednim društvima koja obavljaju trgovinu na veliko naftnim derivatima, propisana maksimalna visina marži u apsolutnom iznosu od 0,06 KM/litru derivata, a privrednim društvima koja obavljaju djelatnost trgovine na malo naftnim derivatima, propisana je maksimalna visina marži u apsolutnom iznosu od 0,25 KM/litru derivata.
Na tematskoj sjednici Vlade Federacije od 28.02.2022. godine, na prijedlog Federalnog ministarstva trgovine, usvojen je Zaključak, kojim je zadužena Federalna uprava za inspekcijske poslove (FUZIP) da prioritetno vrši kontrolu nad formiranjem cijena i marži shodno ovim odlukama.
U toku marta 2022. godine je, prema sublimiranim rezultatima FUZIP i svih deset kantonalnih inspekcija, izvršeno 1.155 inspekcijskih nadzora u okviru kojih su konstatovane nepravilnosti za koje će biti izdato 430 prekršajnih naloga s finansijskim teretom od 352.800,00 KM. Subjektima kod kojih su uočena blaga odstupanja izdato je 137 rješenja o otklanjanju nedostataka", kazao je Vujanović.
Od ukupnog broja, federalni tržišno, turističko-ugostiteljski inspektori izvršili su 153 inspekcijska nadzora u kojima su utvrđene 82 nepravilnosti, što podrazumijeva izdavanje 159 prekršajnih naloga s finansijskim teretom od 148.850,00 KM. U svrhu praćenja i održavanja stanja u skladu s mjerama propisanim odlukama Vlade FBiH, inspektori FUZIP izvršili su i 94 kontrolna nadzora.
"Najveći broj inspekcijskih nadzora izvršili su inspektori Kantonalne uprave za inspekcijske poslove Kantona Sarajevo (290) i Ministarstva privrede Srednjobosanskog kantona (273).
Federalno ministarstvo trgovine ima javno dostupnu mobilnu aplikaciju pod nazivom FMT FBiH oil info za pružanje informacija o cijenama goriva na svim benzinskim pumpama u Federaciji Bosne i Hercegovine.
Korištenjem mobilne aplikacije FMT FBiH oil info građani imaju sveobuhvatnu i pravovremenu informaciju o trenutnim cijenama na benzinskim pumpama u Federaciji Bosne i Hercegovine, kojih trenutno ima 709, kao i relevantnu informaciju za kupovinu po najnižim cijenama u ponuđenom aktuelnom rasponu, te tako, na najefikasniji način, mogu ostvariti svoje autonomno pravo izbora pri kupovini i značajno osnažiti svoju ulogu na tržištu. Time je realizirana ambicija da građani (vozači) svoju ekonomsku (potrošačku) podršku i povjerenje daju najpovoljnijim, i samim tim, socijalno najodgovornijim prometnicima naftnih derivata", pojašnjava ministar.
Kako je kazao ,+mobilnu aplikaciju „FMT FBiH oil info“ trenutno ima više od 115.000 korisnika za Android operativni sistem i više od 10.000 korisnika za iOS operativni sistem, što je, kako je ocijenio, impozantan broj.
"Naime, prema podacima iz Informacionog sistema u Federalnom ministarstvu trgovine za kontrolu prometa na benzinskim pumpama u Federaciji BiH (IS NKPND) dnevna potrošnja naftnih derivata u 2021. godinu iznosila je cca 2,1 milion litara, a broj registrovanih motornih vozila u Federaciji BiH, prema podacima BIHAMK-a, nešto je manji od 700.000, što sa sigurnošću implicira da svaki sedmi vozač ima instaliranu mobilnu aplikaciju FMT FBiH oil info. Prema tome, ako se 2,1 milion litara podijeli sa šest, dođemo do iznosa od 350.000 litara prodanog goriva građanima koji su prije kupovine izvršili uvid u mobilnu aplikaciju. Raspon cijena po općinama i gradovima kreće se od 0,20 KM, 0,30 KM i više po litru naftnog derivata. Kada se taj najniži iznos od 0,20 KM pomnoži sa 350.000 litara, dobije se iznos od 70.000 KM, što predstavlja kumulativnu uštedu za građane FBiH na dnevnoj osnovi. Dnevna ušteda od 70.000 KM pomnožena sa 30, brojem dana u mjesecu, daje nam iznos kumulativne uštede za građane FBiH u tekućem mjesecu aprilu 2022. godine od 2,1 miliona KM.
Zasigurno da je situacija na tržištu i nagli skok cijena naftnih derivata dovoljan razlog za povećan interes građana za korištenje ove mobilne aplikacije „FMT FBiH oil info“, koja u realnom vremenu omogućava pristup svim cijenama goriva na konkretnoj lokaciji. Stoga, možemo zaključiti da je u praksi uvođenje ove mobilne aplikacije pokazalo svoju punu opravdanost u ovim ekonomski veoma zahtjevnim vremenima, te donijelo uštede svima onima koji je koriste", zaključio je Vujanović.