STIL COQUETTE

Za sve je ‘kriva‘ Sydney Sweeney: Sve više žena širom svijeta oblače se u čipku i korzete

Mašne, biseri, čipka, korzeti, naglašeno ženstvena estetika ponovno su u modi. Stil ‘coquette‘, koji budi asocijacije na film Sofije Coppole "Marie Antoinette" (2006.), trenutno je izrazito zastupljen, piše BBC, kako u modnom izričaju novih muzičkih zvijezda poput Sabrine Carpenter ili Chappell Roan, tako i holivudskih imena poput Sarah Jessice Parker i Sydney Sweeney.

‘Coquette‘ se prema oksfordskom rječniku engleskog jezika referira na "ženu koja se poigrava s privrženosti muškaraca" ili pak "ženu koja se odaje flertu i koketiranju", no influencerica i stilistica Maree Ellard smatra da se taj pokret emancipirao od svog doslovnog značenja te pozicionirao u prostor ponovnog prigrljivanja ženstvenosti. To je osobito istinito, smatra, za generaciju Z.

Hiperseksualizirane žene

"Mislim da ljudi koji nisu svjesni stila ‘coquette‘ misle da on podrazumijeva nošenje zavodljive, promiskuitetne i hiperseksualizirane odjeće s ciljem privlačenja pažnje. No, ako ste dio te zajednice ili je razumijete, shvaćate da je to izrazito ženstven, gotovo nostalgičan pogled na djevojaštvo i mladost, vrijeme prije no što stvari postanu složene", smatra Ellard.

Dodaje i kako "živimo u političkoj klimi u kojoj se puno promišlja o seksualizaciji ženskih tijela" te nastavlja:

"Mislim da je upravo zato ovo popularno u generaciji Z. Oni se tako suprotstavljaju i poručuju: ‘ne odijevam se za tebe, odijevam se za sebe. No, to što se odijevam za sebe ne znači da ću nužno pokriti svaki dio svoga tijela‘".

Dok kritičari ovoga stila ‘coqutte‘ kritiziraju zbog nedostatka inkluzivnosti te asocijacija na infantilizaciju i submisivnost, njegovi su zagovaratelji mišljenja da on predstavlja pobjedu nad ‘muškim pogledom‘ (eng. male gaze).

No, kako upozorava Meredith Jones, profesorica na rodnim i kulturološkim studijima (Brunel University u Londonu), "mnogi modni trendovi koji se izdvajaju kao nešto pomalo ‘drugačije‘ obično isključuju pretila tijela, dlakavija tijela, tijela crnaca, nebinarna tijela. Oni se uglavnom naslanjaju na šablonu vitkog, cisrodno ženskog i bjelačkog. Kao da vam takvo tijelo daje pravo da se igrate s čim god poželite…"

Kontroverzne mašne

Dakle, ako vitka osamnaestogodišnja bjelkinja nosi trake i mašne, to će biti blago kontroverzno, no ne i previše. No, ukazuje Jones, "ako pretila crnkinja njene dobi učini isto, morat će davati objašnjenja ljudima koji smatraju da je to neprihvatljivo".

Na tom je tragu i iskustvo dviju TikTokerica; Addy Harajuku, koja se iz vremena kada je kao zbunjena i nesigurna tinejdžerica hronično konzumirala mračnu stranu Tumblra sjeća da je sadržaj koji je ljude motivirao na gubitak težine slučajno bio upravo delikatan, pastelnih boja te sedefast te Blair, koja je uvjerena da bi "kada bi pokušala postati dijelom te zajednice, umjesto da je promatra izdaleka, postala njihov ‘fatspo‘ (negativni primjer pretile osobe kojom se ljudi s poremećajima u prehrani inspiriraju na mršavljenje)". Kako navodi, djevojke na temama vezanima za poremećaje u prehrani na Twitteru i Tumblru bile su gotovo isključivo ‘coquette‘ djevojke. Osim toga, kolekcije s većim brojevima u tome su stilu vrlo limitirane, napominje.

Stil ‘coquette‘ nastao je upravo na Tumblru, pojašnjava Ellard te dodaje: "Tamo ste imali ‘coquette‘ s mašnama, volanima, sve ‘girly‘, romantizirano djevojaštvo kao uvod u razdoblje odraslosti i sva složenost koja ga prati. S druge strane tu je glorifikacija dobnih razlika, korištenje seksualnosti kao moći te, nažalost, glorifikacija filma i Nabokovljeve knjige ‘Lolita‘ (1955.), što je poprilično uznemirujuće".