IT

Zašto trebate uključiti način rada u avionu kada letite

način rada u avionu mobitel

Svi znamo rutinu napamet: "Molimo provjerite jesu li vaša sjedala u uspravnom položaju, stolići s pladnjevima spremljeni, sjenila na prozorima podignuta, prijenosni računari pohranjeni u pretince iznad glave, a elektronički uređaji postavljeni na način rada u avionu."

Prva četiri su razumna, zar ne? Zastori na prozorima moraju biti podignuti kako bismo mogli vidjeti postoji li hitan slučaj, poput požara. Stolice s pladnjevima treba pospremiti, a sjedala uspraviti kako bismo mogli brzo izaći iz reda. Prijenosni računari mogu postati projektili u hitnim slučajevima jer džepovi na naslonu sjedala nisu dovoljno čvrsti da ih zadrže.

I mobilni telefoni moraju biti postavljeni na način letenja kako ne bi mogli uzrokovati hitne slučajeve za avion, zar ne? Pa, ovisi koga pitate, piše CNN.

Tehnologija je napredovala

Avio navigacija i komunikacija oslanjaju se na radio usluge, koje su koordinirane kako bi se smanjile smetnje od 1920-ih.

Digitalna tehnologija koja se trenutno koristi mnogo je naprednija od nekih starijih analognih tehnologija koje smo koristili prije čak 60 godina. Istraživanje je pokazalo da osobni elektronički uređaji mogu emitirati signal unutar istog frekvencijskog pojasa kao i komunikacijski i navigacijski sistemi aviona, stvarajući ono što je poznato kao elektromagnetske smetnje.

Ali 1992. godine, američka Savezna uprava za zrakoplovstvo i Boeing, u neovisnoj studiji, istražili su korištenje elektroničkih uređaja za ometanje aviona i nisu pronašli probleme s računarima ili drugim ličnim elektroničkim uređajima tokom nekritičnih faza leta. (Polijetanja i slijetanja smatraju se kritičnim fazama.)

Američka savezna komisija za komunikacije također je počela stvarati rezervirane frekvencijske pojaseve za različite namjene – kao što su mobilni telefoni i navigacija i komunikacije u zrakoplovima – kako ne bi ometali jedni druge. Vlade diljem svijeta razvile su iste strategije i politike za sprječavanje problema smetnji u zrakoplovstvu. U EU je od 2014. dozvoljeno da elektronički uređaji ostanu uključeni.

2,2 milijarde putnika

Zašto je onda, uz ove globalne standarde na snazi, zrakoplovna industrija nastavila zabranjivati korištenje mobilnih telefona? Jedan od problema leži u nečemu što možda ne očekujete – smetnjama s tla.

Bežične mreže povezane su nizom tornjeva; mreže bi mogle postati preopterećene ako svi putnici koji lete iznad tih zemaljskih mreža koriste svoje telefone. Broj putnika koji su letjeli u 2021. bio je veći od 2,2 milijarde, što je polovima broja putnika u 2019. godini. Bežične firme ovdje bi mogle imati pravo.

Naravno, kada je riječ o mobilnim mrežama, najveća promjena posljednjih godina je prelazak na novi standard. Trenutačne 5G bežične mreže – poželjne zbog veće brzine prijenosa podataka – izazvale su zabrinutost mnogih u zrakoplovnoj industriji.

Radiofrekventni pojas je ograničen, no još uvijek mu pokušavamo dodati nove uređaje. Zrakoplovna industrija ističe da je spektar propusnosti 5G bežične mreže izuzetno blizu spektra propusnosti rezerviranog zrakoplovstva, što može uzrokovati smetnje navigacijskim sistemima u blizini aerodroma koji pomažu pri slijetanju aviona.

Operateri zračnih luka u Australiji i SAD izrazili su zabrinutost za sigurnost zračnog prometa u vezi s uvođenjem 5G, no čini se da je uveden bez takvih problema u Evropskoj uniji. U svakom slučaju, pametno je ograničiti korištenje mobilnih telefona u zrakoplovima dok se problemi oko 5G ne riješe.

Većina zračnih prijevoznika sada pruža korisnicima Wi-Fi usluge koje su ili besplatne ili uz plaćanje. S novim Wi-Fi tehnologijama putnici bi teoretski mogli koristiti svoje mobilne telefone za video pozive s prijateljima ili klijentima tokom leta.

Na nedavnom letu razgovarao sam s kabinskom pratnjom i pitao je za mišljenje o korištenju telefona tokom letova. Za kabinsko osoblje bi bilo neugodno čekati da putnici završe razgovor kako bi ih pitali žele li piće ili nešto pojesti, rekla je. Na putničkom zrakoplovu s 200+ putnika, usluga tijekom leta trajala bi dulje da bi svi telefonirali.

Ometanje leta

Problem s upotrebom telefona tokom leta više društveni doživljaj 200+ ljudi u avionu koji potencijalno svi razgovaraju odjednom. U vrijeme kada je ometajuće ponašanje putnika, uključujući "zračni bijes", sve učestalije, korištenje telefona tokom leta moglo bi biti još jedan okidač koji mijenja cjelokupno iskustvo leta.

Ponašanja koja ometaju poprimaju različite oblike, od nepridržavanja sigurnosnih zahtjeva kao što je nevezivanje sigurnosnih pojaseva, verbalna svađa sa suputnicima i kabinskim osobljem, do fizičkih svađa s putnika i kabinskog osoblja – obično se identificira kao zračni bijes.

Zaključno – korištenje telefona tijekom leta trenutačno ne narušava sposobnost upravljanja avionom. No, kabinsko osoblje bi možda radije željelo da ne kasne u pružanju usluga tokom leta svim putnicima - treba poslužiti mnogo ljudi.

Međutim, 5G tehnologija zadire u radio propusnost zrakoplovnih navigacijskih sistema. Trebat ćemo više istraživanja kako bismo odgovorili na pitanje 5G u vezi s ometanjem navigacije aviona tokom slijetanja. Upamtite da kada govorimo o dvije najkritičnije faze leta, uzlijetanja nisu obvezna – ali su slijetanja obavezna.