Svi znamo da ima ljudi koji i sa relativno malim prihodima uspiju uštedjeti novac, tako da gotovo ništa ne kupuju na kredit, ali i onih koji će i sa iznadprosječnim prihodima stalno biti u dugovima. Način na koji reagiramo na novac i trošimo ga odražava našu osobnost i razumijevanje motiva naših reakcija može biti vrlo korisno da bismo se riješili financijskih problema, tvrde stručnjaci.
"Razumijevanje vaše osobnosti kad je u pitanju novac može pomoći da krenete naprijed zarađujući i zadržavajući više novca nego dosad", kaže savjetnica za lične finansije Emma Maslin iz kompanija Whisperer Money blog.
Koristeći model arhetipova 'svetog novca', koji je razvio Kendall Summerhawk, Emma pomaže klijentima da postanu svjesni kako razmišljaju o novcu i kako se osjećaju bez njega ili s njim, tako da mogu promijeniti svoje nesvjesno ponašanje.
Svaki od arhetipova, objašnjenih u nastavku, ima neke jake strane i izazove s kojima se treba izboriti, a svi posjeduju jedan dominantni tip osobnosti novca, iako mogu imati i elemente drugih.
"Važno je prepoznati izazove i ne dopustiti da prevladaju vaše snage", kaže Emma.
Evo tih osobnosti i najvažnijih karakteristika koje ih obilježavaju:
1. Akumulator
Ovo je čovjek koji ima svog unutarnjeg bankara. Ljudi s ovom osobinom lako štede i žive u granicama svojih mogućnosti, jer im je teško potrošiti novac. Vole vidjeti novac u banci, ali mogu biti zabrinuti ako ga moraju potrošiti.
"Imati novac ovom tipu osobnosti daje osjećaj sigurnosti", objašnjava Emma.
Snaga ovog arhetipa je finansijska odgovornost, ali negativna strana uključuje element opsesije ili prisile oko upravljanja novcem.
2. Alhemičar
Ovaj arhetip govori o stvaranju nečega iz ničega i snažnoj želji za pozitivnim promjenama. Unutarnji idealist imat će odnos s novcem kao i s partnerom: između ljubavi i mržnje. Oni cijene dobro koje novac može učiniti u svijetu, ali zamjeraju to što mu se danas pridaje takva važnost.
"Ljudi koji vode socijalna poduzeća ili rade za sebe često imaju taj dominantni arhetip. Osjećaju 'ovo radim jer volim to što radim, a ne zbog novca'. Ali to može biti i način da sabotiraju sami sebe, jer nam je potreban novac da bismo preživjeli", kaže Emma.
Idealist u čovjeku zaradu smatra lošim motivom za aktivnost, no trebaju imati na umu da je novac potreban.
3. Slavne osobe
Ovi ljudi žive u velikom unutarnjem filmskom kadru jer žele utjecaj i priznanje. Za slavnu osobu novac je alat za postizanje statusa i pažnje pokušavajući impresionirati druge.
"Slavna osoba često će izgledati samouvjereno, ali možda troši iz drugog razloga, jer se želi osjećati voljeno. Njihova bankovna bilansa možda neće odražavati dojam koji ostavljaju i često će biti dužni", kaže Emma.
Snaga ovog arhetipa su liderske osobine, ali izazov je vrednovanje statusa iznad finansijske sigurnosti.
4. Konektor
Konektori cijene odnose više nego novac. Zrače optimizmom i nisu pod stresom zbog svojih finanaija.
"Konektor se ne boji novca, ali ga se može iskoristiti, jer odluke o finansijama može prenijeti na druge ljude", kaže Emma.
Za ovaj arhetip novac nije važan, no to može dovesti do nedostatka njihove finansijske neovisnosti.
5. Maverick
Ovo je unutarnji buntovnik, koji uspijeva u riziku. Maverick može biti uključen u tržište dionica ili imovine i privlači ga kocka.
"Oni se znaju nositi s ekstremnim finansijskim rizikom, ali mogu ući u krug pobjeda-poraza. Igraju igru novca", kaže Emma.
Ovaj arhetip može biti nevjerojatno kreativan u stvaranju novca. Sposobni su obraćati pažnju na brojeve i finansijske detalje. Međutim, skloni su riziku i kockanju te odbacuju bilo kakvu finansijsku sigurnost. Oni jednostavno slijede svoj unutarnji glas.
6. Hranitelj
Ovo je unutarnji sponzor koji je brižan i suosjećajan i stavlja tuđe finansijske potrebe ispred svojih.
"To su ljudi koje svi zovemo kad nam treba pomoć. Ne razmišljaju o posljedicama za sebe i mogu završiti u dugovima ili s malo ušteđevine", kaže Emma.
Ova se osobina često može naći kod žena koje pomažu djeci ili roditeljima i često dolazi s nemogućnošću da se postave granice, zbog čega mogu ugroziti svoju financijsku stabilnost.
7. Romantičar
Ovo je unutarnji hedonist koji uživa u životnim užicima. Kupuju stvari kako bi osjetili zadovoljstvo, osjetilno zadovoljstvo ili zato što im se 'tako sviđa'.
"Ovo je klasični potrošač. Žive za trenutak, nikad ne kažu 'ne' i nisu motivirani za štednju. Često žive izvan svojih mogućnosti i mogu biti jako dužni na sve strane", objašnjava Emma.
Romantičar može biti velikodušan, ali oni imaju tendenciju izbjegavati bilo kakve veze s finansijama.
8. Vladar
Ovo je graditelj unutarnjeg carstva koji želi postići velike stvari i može biti samozaposlen ili poduzetnik.
"Postavljaju jasne i čvrste ciljeve i kad ih postignu, odmah postavljaju sljedeći cilj. Također, skloni su tome da prekomjerno rade", kaže Emma.
Vladara će priroda jednostavno natjerati da ostvari velik utjecaj i značajan prihod, ali postoji opasnost da nećete uzeti vrijeme za uživanje u tome, niti uzeti dovoljno vremena da procijenite vrijednost svog bankovnog bilansa.