analiza

Žuljević: Vlada FBiH se godinu oslanjala na volju poslodavaca. Ali slobodna volja i savjest nisu pobijedili logiku profita

Zastupnik u Predstavničkom domu FBiH Aner Žuljević (SDP) objavio je pojašnjenje i naredne korake Vlade FBiH kada je u pitanju povećanje minimalne plaće na 1.000 KM.

Ova odluka Vlade izazvala je burne reakcije poslodavaca, dok su sindikati radnika zadovoljni i sretni.

Glavne kritike prema Vladi idu u pravcu da se radi o dodatnom opterećivanju privrednog sektora jer nisu smanjeni porezi na plaće, ali i da je navodno sve uređano u tajnosti.

Žuljević to demantira.

"Prošla 2024. godina je bila godina rekordnog duga koji je trebalo vratiti, te je bila nemoguća za provođenje fiskalnih reformi. Zato je iskorištena da se pripreme stvari, te krenu sa realizacijom u 2025. Godini.

Naravno ni ta rekordno dužna 2024. godina nije bila godina u kojoj je vlada pustila same sebi radnike i poslodavce, nego je iskomunicirala uredbe od preko milijardu maraka potencijalno neoporezive pomoći, koju su poslodavci iskoristili po savjesti", naveo je Žuljević.

On dalje ističe kako izrazita finansijska ovisnost socijalne politike od budžeta FBiH traži oprez i odgovornost kada je u pitanju red koraka u provođenju planiranih reformi u 2025. godinu kao godini preokreta u kojoj mijenjamo paradigmu odnosa kapitala i prihoda budžeta u korist plaćanja rada, te konkurentnijeg poslovnog okruzenja.

"Ogromna je LAŽ kako se ništa nije znalo i da je sve iznenada, pitanje je samo da li je neko želio čuti ono sto se već godinu dana javno i transparentno govori kao ključni ciljevi vlade, a to je fiskalna reforma i pomoć radnicima i penzionerima.

Idemo redom kroz planirane korake reformi koji dokazuju da je kompletan proces od 2024. godine planiran sistematično i jasno na način da se pomogne radnicima, poslodavcima, te ojačaju javne finansije kroz fiskalizaciju kako bi rezultat direktno osjetili i penzioneri, istakao je Žuljević pa naveo naredne korake:

1.UREDBE O POMOĆI RADNICIMA NEOPOREZIVIM NAKNADAMA (2024. godina)

Godinu dana se Vlada oslonila na savjest poslodavaca u modelu isplate tražene pomoći radnicima i u potpunosti implementirala njihov prijedlog zakona kroz dvije uredbe, s tim da se odrekla i 10% poreza na dohodak na sve sto se isplati radnicima.

Na žalost, čast izuzecima, slobodna volja i savjest nisu pobijedili logiku maksimalizacije profita, sto se vidi u izvještaju da je pomoć iz druge uredbe skromno isplaćena u iznosu od 92 miliona KM, ali je dobit porasla u milijardama.

2.UREDBA - MINIMALNA PLATA 1000 KM

Tačno je da je vlada razmatrala različite mjere, jer je to logično za misleća bića, ali je uvijek ispred sebe imala samo jedan cilj - minalna plata od 1000 KM. Stvar je vrlo jednostavna, postojećih 619 KM nije vise ni preživljavanje, nego tiho umiranje, dok je jasno da potrošačka korpa probija iznos od 3000 KM.

Na kraju svi su se u ovoj državi uskladili sa inflacijom, pa na kraju to iskoristili i da 'maržu' sakriju pod inflaciju, samo minimalna cijena rada nije usklađena.

3.MJERE BUDŽETSKE PODRŠKE TOKOM 2025. Godine

Vlada FBiH je od početka svog mandata svjesna da su nam fiskalne strukturne reforme preduslov za ekonomski i društveni preokret.

Trendovi koje smo naslijedili u gubitku radne snage, laži o ostavljenom novcu koji niko nije zatekao, tehnike kreativnog računovodstva koje su lažirale prihode da bi pokrili brutalne gubitke vrlo brzo su došle na naplatu onima koji ne žele da varaju i lazu vlastiti narod, pa taman to značilo i kraj političke karijere.

Zakon o radu prethodne vlade je otjerao pola miliona radnika iz naše zemlje, a formula usklađivanja iz Zakon o PIO (kombinacija inflacije i rasta BDP) zaledila penzionere u dugoročno siromaštvo.

Priča kako u Vladi nema analiza je brutalno netačna, a vrijeme pred nama će jasno demantirati.

UREDBA o minimalnoj plati nije solo mjera, nego dio paketa subvencija koji ce u 2025. godinu biti vidljive kroz budžet kako bi osigurale dostojanstvenu minimalnu platu uz podršku poslodavcima.

4.ONLINE FISKALIZACIJA

Godinu dana se unutar Vlade FBiH radilo na pripremi novog zakona koji je usvojen u nacrtu, traje javna rasprava i očekuje nas usvajanje prijedloga kao preduslova za uspostavljanje novog sistema savremenije, transparentnije, jednostavnije i efikasnije fiskalizacije.

Ne izmišljamo ništa, nego prenosimo najbolje svjetske prakse u izgradnji sistema.

Ne treba državi ni marka viška od onog što joj pripada, tako da je jasno da nam treba novi pouzdaniji i pošteniji sistem. U aktuelnom 'ispari' preko milijardu maraka javnih prihoda, koje građani uredno plate.

5.SMANJIVANJE DOPRINOSA

Zakon o izmjenama zakona o doprinosima sa nižim stopama je spreman da ide u parlamentarnu proceduru, odmah po implementaciji novog modela fiskalizacije kako smo i najavili.

6.SUBVENCIJE IZVOZNIKA I NOVA POLITIKA PROGRESIVNOG OPOREZIVANJA DOBITI I DIVIDENDE

Analize su završene i ukazuju na potrebu promjene politike oporezivanja dobiti kroz izmjenu zakona, gdje se trebaju vratiti stimulativne mjere za izvoznike koje je prethodna vlada ukinula, uz progresivno oporezivanje dobiti i dividende.

Na kraju, ovdje se radi o planu mjera za 2025 godinu, te je nevjerovatna drama kad se treba nekoliko mjeseci pomoći radniku u ovoj zemlji da živi dostojanstvenije nego godinu ranije.

Taj isti radnik je ugrađen u svaku marku od milijardi evidentirane dobiti.

Sve usaglašene dobrovoljne mjere solidarnosti u neoporezivim naknadama u 2024. godini nisu dale kvalitetan rezultat, a insistiranje poslodavaca na usvajanju zakona o zapošljavanju stranaca je jasno gdje vodi, nakon sto su sa bivšom federalnom vladom kroz društveno opasnu minimalnu platu od 406 KM i ugovore na mjesec dana po novom zakonu o radu, razdvojili porodice i otjerali naše radnike širom svijeta.

Možemo li imati društveni konsenzus da u 2025. godini realizujemo preostalih 5 koraka i napravimo preokret za novi početak koji će između ostalog značiti spajanje porodica i povratak kući naše radne snage da je ne moramo uvoziti?