Izvještaj o finansijskoj reviziji Zavoda zdravstvenog osiguranja Kantona Sarajevo (ZZO KS) utvrdio je, između ostalog, da je pomenuti zavod nabavio lijekove vrijedne tačno 2.628.287 KM, ali da je pritom zaobišao odbredbe Zakona o javnim nabavama i zaključenih ugovora, čime su onemogućeni transparentnost u poslovanju i najefikasnije korištenje javnih sredstva.
Planom javnih nabavki za 2023. godinu Zavoda zdravstvenog osiguranja Kantona Sarajevo (ZZO KS) nije bila predviđena nabavka ampuliranih lijekova, iako su sredstva za njihovu nabavku predviđena Finansijskim planom za 2023. godinu.
Uz reviziju finansijskih izvještaja Zavoda zdravstvenog osiguranja Kantona Sarajevo za 2023.
godinu izvršili smo i reviziju usklađenosti aktivnosti, finansijskih transakcija i informacija s relevantnim
zakonima i drugim propisima.
"Planom javnih nabavki za 2023. godinu nije predviđena nabavka ampuliranih lijekova, iako su
sredstva za njihovu nabavku predviđena Finansijskim planom za 2023. godinu. Nabavka lijekova
u ukupnoj vrijednosti od 2.628.287 KM izvršena je bez primjene Zakona o javnim nabavama i
zaključenih ugovora, čime nije osigurana transparentnost u poslovanju i najefikasnije korištenje
javnih sredstva", navodi se uizvještaju.
Ugovori s Apotekama Sarajevo i Dinom
U nastavku saznajemo da se troškovi ampuliranih lijekova realiziraju na osnovu zaključenih ugovora o pružanju farmaceutskih usluga sa dvije ugovorne apoteke, a to su JU Apoteke Sarajevo i PZU Apoteka Dina. Ugovorne apoteke isporučuju ampulirane lijekove direktno primarnim zdravstvenim ustanovama, a na osnovu njihovog prethodno odobrenog zahtjeva od Zavoda.
ZZO KS napominje da je Odlukom o listi lijekova Kantona Sarajevo utvrđena obaveza provođenja postupka javne nabavke za ampulirane lijekove za ustanove bolničkog nivoa zdravstvene zaštite, dok za ampulirane lijekove koji se koriste u primarnoj zdravstvenoj zaštiti nije utvrđena obaveza postupka provođenja javne nabavke u pogledu zaštićenih naziva, cijena i dobavljača.
Pritom Zavod zdravstvenog osiguranja KS u obrazloženju ponavlja da je resornom ministarstvu 2019. i 2020. godine dostavio Prijedlog ampuliranih listi lijekova. Pored toga, dostavljena je i dodatna dokumentacija budući da je Zavod u maju 2024. godine radio novo istraživanje tržišta za ampulirane lijekove koji se koriste u primarnoj zdravstvenoj zaštiti, a koji se nalaze na listi lijekova u prilogu 3A.
Dodaj se da odredbama Zakona o lijekovima kantonalni zavodi nisu prepoznati kao organi koji su dužni provoditi javne nabavke lijekova, da Zavod ne nabavlja lijekove za svoje potrebe, te da nije registriran niti je po bilo kojim zakonskim ili podzakonskim aktom ovlašten da vrši nabavku lijekova i/ili njihovo ugovaranje.
Ako bi došlo do toga da se treba provesti procedura javne nabavke za ampulirane lijekove, nabavku bi mogle i trebale provoditi jedino ustanove primarnog nivoa, a Zavod bi plaćao ove lijekove po realiziranom učinku.
Ističe se da se ZZO KS 16. jula 2024. godine obratio donosiocu propisa po osnovu datih nalaza i preporuka Ureda za reviziju FBiH s ciljem dobivanja tumačenja, radi realizacije preporuka.
Dvanaest postupaka nije provedeno
Osim ove nabavke, revizori su utvrdili da ZZO KS nije proveo 12 otvorenih postupaka, čija je procijenjena vrijednost iznosila 11.008.850 KM. Za nepokretanje ovih postupaka dostavljeno je pisano obrazloženje odgovorne osobe u kojem je, između ostalog, navedeno da su svi postupci kasnili početkom prethodne godine zbog privremenog finansiranja, što je uticalo na sve planirane postupke.
Inače, planom javnih nabavki, pokretanje većine ovih postupaka je predviđeno u III i IV kvartalu 2023. godine. Prema datom obrazloženju, postupak nabavke ortopedskih pomagala i medicinskih sredstava, čija je planirana vrijednost iznosila 9.914.000 KM, nije pokrenut i čiji je okvirni datum pokretanja planiran u III kvartalu, zbog inicijativa nekoliko udruženja, koje su upućene Zavodu i resornom ministarstvu, što je rezultiralo izmjenama Uredbe o medicinskim sredstvima u dijelu načina ugovaranja ovih sredstava.
Nakon izmjene i dopune Uredbe o medicinskim sredstvima, predviđena je nabavka medicinskih sredstava koja se serijski proizvode putem javnog poziva, umjesto javne nabavke. Sljedeće nabavke nisu provedene, jer se nisu stekli preduslovi za njihovo pokretanje: nabavka Call centra (CRM) čija procijenjena vrijednost iznosi 350.000 KM, nabavka Sistema upravljanja kvalitetom - DCS (100.000 KM), nabavka Sistema upravljanja nadzorom i kontrolom podataka – DLP (100.000 KM); nabavka Sistema upravljanja privilegijama - PAM (100.000 KM), nabavka Sistema za nadzor baza podataka - DAM (100.000 KM), nabavka usluge pripreme za certifikaciju – Upravljanje IT uslugama (100.000 KM), nabavka usluge certifikacije (20.000 KM), nabavka usluge Implementacije replikacije backupa na sigurnu lokaciju (70.000 KM) i nabavka usluge sanacije i adaptacije poslovnih prostorija Zavoda (67.500 KM).
Nije proveden ni postupak nabavke usluge uvezivanja poslovnica u sistem vatrodojave (27.350 KM), koji je bio uslovljen nabavkom usluge zanavljanja i osposobljavanja sistem vatrodojave u direkciji, koji također nije proveden.
U toku 2023. godine na snazi su bili ugovori zaključeni nakon provedenih postupaka u 2022. godini: ugovor o održavanju PACS sistema zaključen sa dobavljačem Berg d. o. o. Sarajevo, vrijedan 294.000 KM, i ugovor za usluge održavanja EIS/BIS i eOSA sistema zaključen sa konzorcijem Medit d. o. o. Sarajevo i E-Medit d. o. o. Sarajevo vrijedan 940.171 KM.
Postupajući po datoj preporuci Ureda za reviziju u Izvještaju o finansijskoj reviziji Zavoda za 2021. godinu, Zavod je za navedene usluge proveden međunarodni otvoreni postupak.
"Uvidom u ispostavljane fakture, konstatirali smo da je nabavka ovih usluga izvršena u skladu s odredbama zaključenih ugovora", navodi se u revizorskom izvještaju.
Revizori ističu da je jedna od preporuka da se Plan javnih nabavki usaglasi s Finansijskim planom Zavoda i sačinjava na način da obuhvati sve nabavke koje se planiraju provesti u godini na koju se odnosi, kako bi se osiguralo ekonomično trošenje sredstava.
Također, potrebno je Izmjene i dopune Plana javnih nabavki objavljivati u zakonom 10. propisanom roku na portalu javnih nabavki, u skladu sa Zakonom o javnim nabavkama.