Pred Bosnom i Hercegovinom još je dug i težak put do jače vladavine prava i istinske pravne države u kojoj će svaki građanin biti jednak pred zakonom bez obzira na njegov položaj, utjecaj ili moć koju mu obezbjeđuje politički ili ekonomski status.
Iako smo s pravom, godinama često nezadovoljni obimom i masovnošću akcija i reakcija pravosudnih institucija u našoj zemlji na brojne negativne pojave, godina iza nas ipak će ostati upamćena po dva sudska procesa pred Sudom BiH, od kojih je jedan početkom godine okončan, a drugi je otpočeo u februaru 2024. i još traje.
Zajednički interesi pobjeđuju različitosti
U prvom slučaju riječ je o pravosnažnoj presudi objavljenoj krajem januara 2024. godine protiv Fadila Novalića (SDA) bivšeg premijera FBiH, bivšeg poslanika SDA u Predstavnikom domu Parlamenta FBiH i bivšeg potpredsjednika SDA koji je osuđen na četiri godine zatvora.
U drugom slučaju, riječ je o predmetu protiv Milorada Dodika u kojem je glavni pretres počeo u februaru 2024. godine i to nakon višemjesečnih opstrukcija, odgađanja, pritisaka i manipulacija koji su nastavljeni u kontinuitetu tokom čitave 2024. godine, ali Sud BiH je pokazao odlučnost i snagu da ustraje u vođenju ovog procesa i privede ga kraju.
Sama činjenica da je Dodik koji je godinama nasrtao na državne institucije, naročito na Sud BiH, u konačnici morao doći da položi račune pred tim sudom, ogroman je korak naprijed u uspostavi vladavine prava i rušenja mita o njegovoj nedodirljivosti.
Bez obzira na to što su ova dva predmeta po svojoj suštini različita i u jednom je osnov za optužnicu bila zloupotreba položaja i ovlasti za kriminalne javne nabavke, a u drugom je suštinski osnov udar na ustavni poredak BiH, ova dva slučaja itekako imaju mnogo toga zajedničkog.
Prije svega i jedan i drugi mogli bi biti prekretnica u borbi između snage političke moći usmjerene na zaštitu nekažnjivosti bilo kakvog djela ako ga počini funkcioner i dijela pravosuđa u BiH koji nastoji osigurati vladavinu prava i potrebu za pravdom i odgovornošću.
Uticaj na budućnost zemlje
I dok je u slučaju Fadila Novalića i Ustavni sud BiH potvrdio pravosnažnu presudu protiv njega, u predmetu protiv Dodika, epilog se tek očekuje. No, bez obzira na taj ishod, sigurno je da će oba ova događaja ostaviti trajni trag na dalje pravosudne procese u BiH, ali i političku scenu i oblikovati daljnje odnose među ključnim akterima u zemlji.
Jer i osuđujuća presuda Fadilu Novaliću, a i proces protiv Dodika imaju mnogo dublje implikacije od same njihove lične odgovornosti. Ovi događaji već sada su važan korak ka jačanju pravne države, smanjenju korupcije, kao i povećanju povjerenja građana u institucije koje je poljuljano do te mjere da kada se i u najozbiljnoj namjeri protiv političara pokrenu krivični postupci, dočekuju se sa skepticizmom i nevjericom.
Tome je svakako doprinijela decenijama odašiljana i stvarana slika iz pravosuđa da se neki visoki funkcioner može pozvati na odgovornost, ali rijetko koji i sankcionirati.
U kontekstu sveokupne situacije u BiH ovi procesi nisu samo pravni događaji, već istovremeno i politički , ali i simbol snage države.
Jer, u oba ova premeta ne može se zanemariti da je država, u ovom slučaju kroz Tužilaštvo BiH i Sud BiH odlučno suočila dva utjecajna političara s njihovom odgovornošću za njihove postupke.
Politički pritisak na pravosuđe
Pri tome, država se suočila s pritiscima dvije jake političke stranke, ali i vidljivim i nevidljivim centrima moći koji su stavljeni u funkciju odbrane i kreiranje atmosfere i narativa da su i Novalić i Dodik 'žrtve politički montiranih procesa'.
Ne smije se ni zaboraviti da su uprkos suprotstavljenim političkim stavovima SDA i SNSD-a, Dodik i njegov SNSD bili najglasniji kritičari iz RS pravosnažne presude Novaliću i da su bili uključeni u pokušaj njegov pomilovanja i prije odlaska u zatvor, što govori o istovjetnoj opredijeljenosti i zajedničkim stavovima SDA i SNSD-a o daljem zagovaranju nekažnjivosti krivičnih djela ukoliko ih počine političari.
Ovo je samo jedan od dokaza kakvi su izazovi pred pravosudnim institucijama kada se 'usude' pozvati na odgovornost funkcionere.
Posebno je važna istrajnost državnih pravosudnih institucija u postupku protiv Dodika, jer njegova odgovornost zbog dugogodišnjih nasrtaja na ustavni poredak BiH do sadašnje optužnice i procesa, godinama nije bila stavljana pod ozbiljan upitnik, a kamoli procesuirana.
Kada se bh. pravosuđe konačno odvažilo na taj korak, to je već polučio rezultat i ima već značajan utjecaj na percepciju o nedodirljivosti političkih lidera u Bosni i Hercegovini, jer je poslao dugo očekivanu poruku da ako jedan moćnik poput Dodika može biti pozvan na odgovornost zbog svojih postupaka, mogu i svi drugi.
Snaga države
Jednako snažna poruka poslana je i presudom Novaliću, čemu je prethodio dvogodišnji sudski proces tokom kojeg je demonstrirana istinska snaga države koja se ogleda u tome, da ako tužitelji odrade profesionalni posao, zakonito prikupe i obezbijede dokaze o nečijoj krivici, a Sud ih objektivno sagleda, onda vas od kazne ne mogu spasiti ni najplaćeniji ni najbolji advokati, jer dokazi i argumenti su najveći adut u borbi protiv svakog krivičnog djela.
Možda u ovom trenutku za onaj dio javnosti koji je podlegao spinovima, lažima i iskrivljenim narativima mobilizirane armije pristalica Novalićeve i Dodikove politike koji od njih žele napraviti 'mučenike' i 'žrtve montiranih procesa', još ne dopire značaj pokretanja postupka protiv Dodika i presuda protiv Novalića.
Međutim, ovi sudski procesi pred Sudom BiH jesu pomjerili granicu nedodirljivosti koju su funkcioneri godinama branili isključivo u svom interesu.
Jer, mnogi su počeli shvatiti da je pravda, iako spora i nesavršena, moguća, a utjecajni političari više nisu zaštićene figure kojima je sve dozvoljeno.
Međunarodne implikacije
Oba ova procesa koja su obilježila 2024. godinu u pravosuđu u BiH imaju i međunarodne političke implikacije, posebno u kontekstu odnosa BiH s Evropskom unijom i drugim međunarodnim faktorima.
EU je jasna u svom stavu da političari koji opstruiraju reforme, krše vladavinu prava i koruptivnim djelovanjem destabiliziraju zemlju ne mogu za BiH ostvariti napredak u integracijama i država se mora institucionalno i po zakonu obračunat s takvima.
Presudom protiv Novalića i pokretanjem postupka protiv Dodika BiH je nakon godina tolerisanja visoke korupcije i podrivanja ustavnog poretka konačno poslala poruku da je spremna obračunati se s takvim pojavama.
Iako ni Novalić koji i iz zatvora pokušava utjecati na procese u BiH, a ni Dodik ne odaju sliku političara koji će se i u budućnosti odreći barem nastojanja i pokušaja da učestvuju u kreiranju politika i naših života , svakako da predmeti protiv njih i reakcije koje su izazvali ukazuju na potrebu za dubljim reformama, posebno u pravosudnom sistemu, kako bi BiH krenula prema jačanju vladavine prava i demokratskih institucija.
Naravno, veoma je važno da u ovakvim slučajevima 'knjiga ne spadne na dva slova'. Građani BiH znaju da je još mnogo onih koji bi se trebali naći pred licem pravde i zato pravosuđe mora raditi brže i efikasnije.
BiH je potreban talas promjena,a ne pojedinačni slučajevi, jer građani ove zemlje istinske su i jedine žrtve toga što je BiH godinama u okovima političke korupcije, i oni zaslužuju da ih se konačno oslobodi.
Vidjet ćemo uskoro da li i nedavno hapšenje Nenada Nešića, ministra sigurnosti BiH označava početak takvog talasa.