IT

Poljski ekstremisti zavladali Facebookom: Potpuno su ovladali algoritmima, a cilj im je samo jedan

Jedan od najzornijih primjera kako su Facebookovi algoritmi oblikovali politički krajolik može se pronaći u Poljskoj, gdje je jedina stranka koja se ne žali na opskurne formule koje biraju sadržaj koji će se prikazati korisnicima ekstremno desna Konfederacija, piše Jutarnji.

Washington Post, koji je razgovarao s brojnim pripadnicima političkih stranaka u Poljskoj, izvještava da stranke čije se poruke najviše oslanjaju na sadržaj koji potiče bijes, gnušanje i podjele u društvu najbolje prolaze na društvenim mrežama.

- Mislim da smo dobri s emotivnim porukama - rekao je za Post šef tima Konfederacije za društvene mreže, Tomasz Grabarczyk. Stranka često objavljuje poruke protiv pandemijskih mjera, protiv migranata i protiv vakcinacije i potom ih završava velikim, crvenim uskličnicima.

Smislenije interakcije

I prije nego što su počeli curiti interni dokumenti iz tvrtke, iz kojih je jasno vidljivo da je društvena mreža Marka Zuckerberga stvarala i produbljivala podjele u društvu, neovisna istraživanja pokazala su da se na društvenim mrežama najbolje i najbrže dijeli sadržaj koji ljude čini bijesnim.

Jedan od dokumenata tvrtke sadrži izvještaj o putu Facebookovih djelatnika u Europsku uniju, gdje su se u travnju 2019. konzultirali s brojnim političkim strankama. Većina im je kazala kako je promjena tvrtkina algoritma za prikazivanje sadržaja, koju je Zuckerberg najavio kao napore da se potaknu "smislenije" interakcije na toj društvenoj mreži, zapravo dramatično promijenila političku scenu, i to nagore.

Posebno je poglavlje izvještaja posvećeno Poljskoj, u kojoj su se političke stranke žalile na "građanski rat" koji se odvija na društvenim mrežama. Stranka Prava i pravde (PiS) i Građanska platforma (PO), dvije najveće stranke u toj državi, optužile su društvene mreže da produbljuju političke podjele u zemlji i rekle da je ta situacija "neodrživa".

Facebookov interni izvještaj nije nimalo skrivao nezadovoljstvo u EU. "U više europskih država glavne vodeće stranke žalile su se na strukturalni poticaj da se upuštaju u napadačku politiku", stajalo je u izvještaju. "Vide jasnu poveznicu između toga i pretjeranog utjecaja radikalnih stranaka na platformi."

Napadačka retorika

Radikalne i ekstremne stranke dobile su velikog saveznika u Facebooku, koji im je omogućio da svoju napadačku retoriku prošire na brojne lokalne glasače, što je dijelom dovelo i do radikalne polarizacije biračkog tijela.

Mnogi su zaposlenici Facebooka tada pozivali na promjene u algoritmima, tvrdeći da su one najbolje za dugoročni rast, a sadržaj koji izaziva bijes uspoređivali su s brzom hranom.

- Možemo ne činiti ništa i nastaviti hraniti naše korisnike brzom hranom, no to će raditi samo neko vrijeme - rekli su autori internog izvještaja. "Mnogi su već shvatili da je brza hrana povezana s pretilošću te da njezina privlačnost na kratki rok nije vrijedna cijene koju će platiti na dugi rok."

Polarizacija

Anna Sikora, voditeljica tima za društvene medije ljevičarske stranke Razem u Poljskoj, požalila se W. Postu da "Facebook želi krv". Njezin tim pokušao je povećati doseg svojih poruka uz pomoć više objava i korištenjem videa, no jedino što bi postiglo željeni učinak je kad bi citirali neku nemuštu izjavu svojih političkih protivnika. "Ako nema krvi, to će vidjeti samo naš društveni mjehurić, neće dosegnuti ni većinu naših glasača."

Glasnogovornica Facebooka Dani Lever tvrdi da tvrtkina društvena mreža nije glavni uzročnik polarizacije društva. - Kad bi to bilo istina, onda bismo vidjeli da polarizacija raste gdje god je Facebook popularan. To se ne događa - rekla je.

- Je li promjena algoritma uzrok podjela na svijetu? Nije. Nastavljamo raditi promjene koje su u skladu s tim ciljem, poput novih testova za smanjivanje političkog sadržaja na Facebooku, utemeljenih na istraživanju i povratnim informacijama - rekla je Lever. Tvrdi da nema logike u tvrdnji da namjerno guraju algoritme koji ljute ljude, jer oglašivači ne žele svoje oglase pokraj štetnog ili ljutog sadržaja.

Unatoč njezinim tvrdnjama, tvrtkino interno istraživanje iz ove godine pokazalo je da ekstremne stranke izazivaju znatno veću emotivnu reakciju na Facebooku od velikih, etabliranih stranaka. Tvrtkini djelatnici rekli su za W. Post kako ne bi htjeli donositi sudove o strankama na temelju njihove ideologije, istaknuvši da su sve stranke koje komuniciraju putem Facebooka legalne.

Iako ne bi trebali izravno ocjenjivati stranke, tvrdi jedan od djelatnika, trebali bi preispitivati kakve se poruke pojačavaju kroz tvrtkine algoritme.

Europski zakonodavci već dulje vrijeme pokušavaju natjerati Facebook i druge društvene mreže da bolje nadziru govor mržnje i dezinformacije na svojim platformama, no riječ je o pitanju koje je teško ugraditi u zakone.

Sljedeći mjesec, tvrtkina zviždačica Frances Haugen svjedočit će i u Bruxellesu, gdje će se ponoviti pozivi za strožu regulaciju platformi. Za njemačku europarlamentarku Alexandru Geese šokantno je da Facebook nikad nije javno otkrio da je kontaktirao političare EU.

Uz mnoge zahtjeve koji će se postaviti pred Facebook, prvi i najveći vjerojatno će biti onaj od kojeg najviše strahuje - javno otkrivanje svojih tajnih algoritama.