Svijet

Zakon o plaćanju medijskog sadržaja naišao na prve probleme, odobrena stranica s lažnim profilima

Australijski zakon koji prisiljava platforme poput Googlea i Facebooka da plaćaju lokalnim izdavačima za vijesti naišao je na prvu kušnju u kojoj je internetska stranica za koju se smatra da koristi lažne novinarske profile, dobila regulatorno odobrenje biti na popisu kompanija kojima će se plaćati za sadržaj.

Australian Communications and Media Authority (ACMA), regulator zadužen za provedbu zakona, prošlog je mjeseca dodao gotovo nepoznatu stranicu bez fizičke adrese naziva News Cop u javni registar tvrtki koje mogu pregovarati o plaćanju sadržaja s matičnim kompanijama Facebooka i Googlea.

Potez ACMA-e potiče pitanja o tome kako će se zakon provoditi, smatra nekoliko pravnih stručnjaka. Naime, stranica News Cop objavljuje prepisane novinske sadržaje od drugih davatelja vijesti, nema fizičku adresu osim poštanskog pretinca, a registrirana je kao tvrtka 21. februara 2021., tri dana prije donošenja zakona. To je jedina medijska kuća u registru koja nema poslovne evidencije do prije 2021. godine.

Adam Cox, naveden u registru ACMA-e kao kontakt News Copa, odbio je odgovarati na pitanja o navodnim lažnim profilima novinara. U e-mailovima i razgovorima s Reutersom rekao je da News Cop nema financijsku korist od toga što je u ACMA registru i da tvrtka zarađuje od donacija čitatelja.

Profesor ekonomije na Sveučilištu New South Wales Richard Holden smatra da je uključivanje News Copa u registar potkopalo namjeru zakona da podrži novinarstvo od javnog interesa te pokazalo da se to pravilo lako krši.

Glasnogovornik ACMA-e rekao je da je regulator, otkako je odobrio News Cop, komunicirao s kompanijom i raspitivao se "o registriranom medijskom poslovanju i proizvodnji medijskog sadržaja".

Uključivanje u registar ne jamči da će News Cop primati uplate od Facebooka i Googlea. Ministarstvo financija prvo mora odraditi nekoliko koraka u kojima se odlučuje koliko tvrtke moraju platiti za sadržaj.

Predstavnici Facebooka i Googlea su odbili komentirati slučaj. Obje te tvrtke su se protivile zakonu i zaprijetile povlačenjem poslovanja iz Australije, ali su od toga odustale.

News Cop nije povezan s News Corpom Ruperta Murdocha, koji je osigurao poslove s Facebookom i Googleom prije nego što je australski režim licenciranja postao zakon.

Utjecaj zakona pomno se prati na globalnoj razini. Francuska i Kanada, između ostalih, razmatraju slične režime u kojima velike tehnološke kompanije plaćaju pružateljima vijesti za sadržaj.