Čini se da okršaj između američkih high tech kompanija i evropskih regulatora ide korak dalje. Meta Platforms – kompanija koja u svojem portfelju drži Facebook, Instagram i WhatsUp – najavila je da će povući i Facebook i Instagram iz Evrope ako više neće moći povlačiti podatke korisnika u Sjedinjene Američke Države.
U toku su, naime, pregovori Sjedinjenih Država s EU regulatorima o novim pravilima transfera podataka preko Atlantika.
Nužni pregovori
Meta je sada upozorila kako se više ne može oslanjati na nove ili postojeće dogovore između EU i SAD o „standardnim ugovornim klauzulama“ za prijenos podataka te stoga neće biti u mogućnosti „ponuditi niz najznačajnijih proizvoda i usluga, uključujući Facebook i Instagram u Evropi“.
I u prethodnom godišnjem izvješću Meta je upozorila kako neće moći poslovati u dijelovima EU, ako se neće moći osloniti na „standardne ugovorne klauzule“, ali tada još nije imenovala Facebook i Instagram.
Iz Evropske komisije poručuju kako će se pregovori o transferu podataka sa SAD intenzivirati, ali isto tako upozoravaju kako „treba vremena zbog kompleksnosti problema o kojima se raspravlja te kako bi se postigao balans između privatnosti i nacionalne sigurnosti“.
Glasnogovornik EK poručio je kako namjeravaju postaviti pravila potpuno u skladu s odlukama europskih sudova.
Do sada je Facebook prijetio povlačenjem svojih proizvoda i usluga iz Australije, ali zbog toga jer su se opirali zahtjevima medijskih nakladnika za kompenzaciju prenošenja njihovog sadržaja.
Odnosi EU i njezinih institucija s high tech globalnim kompanijama postaju vrlo kompleksni; prijepori i rasprave vode se na više razina.
Transfer podataka
Tako je, primjerice, hrvatska zastupnica u EU parlamentu nedavno slavila "veliku pobjedu" zbog toga jer je, kako je objasnila, „…tijesnom većinom od jedva tridesetak glasova prošla zabrana uzimanja podataka građana u svrhu oglašavanja na internetu. Oglasi nas više neće pratiti te će nam biti osiguran kvalitetan pristup internetskoj stranici čak i ako ne prihvatimo takozvane kolačiće.“
Treba znati kako o transferu podataka i prihodima od oglašavanja ne ovise samo Facebook i Google, nego i deseci tisuća manjih kompanija, i u SAD i u EU. Ovog prvog je svjesna i Borzan koja je prilikom proslave glasačke pobjede u EU parlamentu izjavila:
„Čak 98,5 posto prihoda Facebooka/Meta i 83,3 posto prihoda Googlea se ostvaruje oglašavanjem. Korisnici vrlo često nisu ni svjesni da gledaju u oglas, a ne u obični sadržaj, niti kako su web stranice došle do njihovih podataka na osnovi kojih im se pojavljuje oglas!
Tijesnom većinom smo proširili zabranu takvog oglašavanja s maloljetnika na sve građane, unatoč snažnom lobiranju internetskih divova. Da nas neko tako prati na ulici bilo bi ilegalno, pa samim time treba biti ilegalno i na internetu“.