Tehnologija

Nije prvi put da Meta najavljuje gašenje Facebooka i Instagrama. Evo šta stoji u pozadini nove prijetnje

Čini se da okršaj između američkih high tech kompanija i evropskih regulatora ide korak dalje. Meta Platforms – kompanija koja u svojem portfelju drži Facebook, Instagram i WhatsUp – najavila je da će povući i Facebook i Instagram iz Evrope ako više neće moći povlačiti podatke korisnika u Sjedinjene Američke Države.

U toku su, naime, pregovori Sjedinjenih Država s EU regulatorima o novim pravilima transfera podataka preko Atlantika.

Nužni pregovori

Ti pregovori su nužni jer je Evropski sud pravde 2020. srušio dotadašnje propise zbog bojazni kako podaci građana EU više nisu sigurni nakon što se prebace u SAD, prenosi "Jutarnji list".

Meta je sada upozorila kako se više ne može oslanjati na nove ili postojeće dogovore između EU i SAD o „standardnim ugovornim klauzulama“ za prijenos podataka te stoga neće biti u mogućnosti „ponuditi niz najznačajnijih proizvoda i usluga, uključujući Facebook i Instagram u Evropi“.

I u prethodnom godišnjem izvješću Meta je upozorila kako neće moći poslovati u dijelovima EU, ako se neće moći osloniti na „standardne ugovorne klauzule“, ali tada još nije imenovala Facebook i Instagram.

Iz Evropske komisije poručuju kako će se pregovori o transferu podataka sa SAD intenzivirati, ali isto tako upozoravaju kako „treba vremena zbog kompleksnosti problema o kojima se raspravlja te kako bi se postigao balans između privatnosti i nacionalne sigurnosti“.

Glasnogovornik EK poručio je kako namjeravaju postaviti pravila potpuno u skladu s odlukama europskih sudova.

Do sada je Facebook prijetio povlačenjem svojih proizvoda i usluga iz Australije, ali zbog toga jer su se opirali zahtjevima medijskih nakladnika za kompenzaciju prenošenja njihovog sadržaja.

Odnosi EU i njezinih institucija s high tech globalnim kompanijama postaju vrlo kompleksni; prijepori i rasprave vode se na više razina.

Transfer podataka

Tako je, primjerice, hrvatska zastupnica u EU parlamentu nedavno slavila "veliku pobjedu" zbog toga jer je, kako je objasnila, „…tijesnom većinom od jedva tridesetak glasova prošla zabrana uzimanja podataka građana u svrhu oglašavanja na internetu. Oglasi nas više neće pratiti te će nam biti osiguran kvalitetan pristup internetskoj stranici čak i ako ne prihvatimo takozvane kolačiće.“

Treba znati kako o transferu podataka i prihodima od oglašavanja ne ovise samo Facebook i Google, nego i deseci tisuća manjih kompanija, i u SAD i u EU. Ovog prvog je svjesna i Borzan koja je prilikom proslave glasačke pobjede u EU parlamentu izjavila:

„Čak 98,5 posto prihoda Facebooka/Meta i 83,3 posto prihoda Googlea se ostvaruje oglašavanjem. Korisnici vrlo često nisu ni svjesni da gledaju u oglas, a ne u obični sadržaj, niti kako su web stranice došle do njihovih podataka na osnovi kojih im se pojavljuje oglas!

Tijesnom većinom smo proširili zabranu takvog oglašavanja s maloljetnika na sve građane, unatoč snažnom lobiranju internetskih divova. Da nas neko tako prati na ulici bilo bi ilegalno, pa samim time treba biti ilegalno i na internetu“.