Cijena bakra - koji se koristi u svemu, od računarskih čipova i tostera do sistema napajanja i klima uređaja - pala je za gotovo trećinu od marta. Ulagači prodaju zbog straha da će globalna recesija smanjiti potražnju za metalom koji je sinonim za rast i ekspanziju.
Ne biste to znali ako pogledate današnje tržište, ali neki od najvećih rudara i trgovaca metalima upozoravaju da će se za samo nekoliko godina pojaviti golemi manjak najkritičnijeg metala na svijetu — onog koji bi mogao sam zaustaviti globalni rast, potaknuti inflaciju povećanjem troškova proizvodnje i izbaciti globalne klimatske ciljeve s kursa. Nedavni pad i nedovoljna ulaganja koja iz toga proizlaze samo prijete pogoršanjem situacije.
Zalihe bakra blizu historijski najniže razine
“Osvrnut ćemo se na 2022. i pomisliti 'Ups',” rekao je John LaForge, voditelj strategije stvarne imovine u Wells Fargu. “Tržište samo odražava trenutačnu zabrinutost. Ali ako stvarno razmišljate o budućnosti, možete vidjeti da se svijet jasno mijenja. Bit će elektrificiran i trebat će puno bakra.”
Zalihe koje prate trgovačke berze blizu su historijski najniže razine. A najnovija volatilnost cijena znači da bi nova proizvodnja rudnika — za koju se već predviđa da će se početi smanjivati 2024. — mogla postati još manja u bliskoj budućnosti. Prije samo nekoliko dana, rudarski div Newmont Corp. odložio je planove za 2 milijarde dolara vrijedan projekt zlata i bakra u Peruu. Freeport-McMoRan Inc., najveći svjetski opskrbljivač bakrom, upozorio je da su cijene sada "nedovoljne" da podrže nova ulaganja.
Stručnjaci za robu već mjesecima, ako ne i godinama, upozoravaju na potencijalnu krizu bakra. A najnoviji pad tržišta pogoršat će buduće probleme s opskrbom - nudeći lažni osjećaj sigurnosti, gušeći novčani tok i usporavajući ulaganja. Potrebno je najmanje 10 godina da se novi rudnik razvije i pokrene, što znači da će odluke koje proizvođači danas donose pomoći u određivanju zaliha za najmanje jedno desetljeće.
"Značajna ulaganja u bakar zahtijevaju dobru cijenu, ili barem dobru percipiranu dugoročnu cijenu bakra", rekao je glavni izvršni direktor Rio Tinto Grupe Jakob Stausholm u intervjuu ove sedmice u New Yorku.
Zašto je bakar važan?
Bakar je neophodan za moderni život. U prosječnom automobilu ima oko 30 kilograma, a više od 181 kilograma nalazi se u prosječnoj porodičnoj kući.
Metal, koji se smatra mjerilom za provođenje električne energije, također je ključan za zeleniji svijet. Dok je velik dio pozornosti bio usmjeren na litij — ključnu komponentu današnjih baterija — energetsku tranziciju pokretat će razne sirovine, uključujući nikal, kobalt i čelik. Kada je riječ o bakru, milioni metara bakrenih žica bit će ključni za jačanje svjetskih energetskih mreža, a tone za tonama bit će potrebne za izgradnju vjetroelektrana i solarnih farmi. Električna vozila koriste više od dva puta više bakra nego automobili na benzin, prema Copper Allianceu.
Koliki će biti nedostatak?
Kako svijet postaje električan, ciljevi neto nulte emisije udvostručit će potražnju za metalom na 50 miliona metričkih tona godišnje do 2035. godine, prema studiji S&P Global koju je financirala industrija. Iako je ta prognoza u velikoj mjeri hipotetska s obzirom na to da se bakar ne može konzumirati ako nije dostupan, druge analize također ukazuju na potencijal za porast. BloombergNEF procjenjuje da će potražnja porasti za više od 50% od 2022. do 2040. godine, piše Bloomberg.
U međuvremenu, rast ponude rudnika dosegnut će vrhunac oko 2024., s nedostatkom novih projekata u toku i budući da postojeći izvori presušuju. To je postavljanje scenarija prema kojem bi svijet mogao vidjeti historijski deficit od čak 10 miliona tona 2035. godine, prema istraživanju S&P Global. Goldman Sachs Group Inc. procjenjuje da rudari trebaju potrošiti oko 150 milijardi dolara u sljedećem desetljeću kako bi riješili deficit od 8 miliona tona, prema izvješću objavljenom ovog mjeseca. BloombergNEF predviđa da bi jaz do 2040. godine mogao dosegnuti 14 miliona tona, što bi se moralo popuniti recikliranjem metala.
Da bismo stavili u perspektivu koliko bi ta nestašica bila velika, uzmite u obzir da je 2021. globalni deficit iznosio 441 000 tona, što je ekvivalentno manje od 2% potražnje za rafiniranim metalom, prema International Copper Study Group. To je bilo dovoljno da cijene skoče oko 25% te godine. Trenutačne najgore projekcije S&P Globala pokazuju da će manjak 2035. godine biti jednak otprilike 20% potrošnje.
Šta to znači za cijene?
"Postat će ekstremno", rekao je Mike Jones, koji je proveo više od tri desetljeća u metalnoj industriji, a sada je izvršni direktor Los Andes Coppera, kompanije za istraživanje i razvoj rudarstva.
Kuda idu cijene?
Goldman Sachs predviđa da će se referentna cijena na Londonskoj berzi metala gotovo udvostručiti na godišnji prosjek od 15.000 dolara po toni 2025. godine. U srijedu je bakar iznosio 7.690 dolara po toni na LME.
"Svi znakovi opskrbe upućuju na prilično tegoban put ako proizvođači ne počnu graditi rudnike", rekao je Piotr Kulas, viši analitičar za bazne metale u CRU Group, istraživačkoj kompaniji.
Naravno, sve te prognoze mega potražnje temelje se na ideji da će vlade nastaviti gurati naprijed s ciljevima nulte neto potrošnje koji su očajnički potrebni za borbu protiv klimatskih promjena. Ali politički krajolik bi se mogao promijeniti, a to bi značilo sasvim drugačiji scenarij za upotrebu metala (i sudbinu planeta).
A postoji i uobičajena poslovica na robnim tržištima koja bi mogla doći u obzir: visoke cijene su lijek za visoke cijene. Dok je bakar pao u odnosu na rekord iz marta, još uvijek se trguje oko 15% iznad svog 10-godišnjeg prosjeka. Ako cijene nastave rasti, to će na kraju potaknuti industrije čiste energije da osmisle načine za smanjenje potrošnje metala ili čak traže alternative, prema Kenu Hoffmanu, suvoditelju istraživačke grupe za materijale za EV baterije u McKinsey & Co.
Opskrba otpadom može pomoći u popunjavanju praznina u proizvodnji rudnika, posebno kako cijene rastu, što će "potaknuti pojavu više recikliranih metala na tržištu", rekao je Sung Choi, analitičar u BloombergNEF-u. S&P Global ukazuje na činjenicu da što se više bakra koristi u energetskoj tranziciji, to će također otvoriti više "mogućnosti za recikliranje", kao što je slučaj kada se električna vozila odbace. Reciklirana proizvodnja će predstavljati oko 22% ukupnog tržišta rafiniranog bakra do 2035., u odnosu na oko 16% u 2021., procjenjuje S&P Global.
Trenutačna globalna ekonomska nevolja također naglašava zašto je glavni ekonomist BHP grupe, najvećeg svjetskog rudara, upravo ovog mjeseca rekao da bakar ima "neravan" put pred sobom zbog zabrinutosti oko potražnje. Citigroup Inc. predviđa pad bakra u nadolazećim mjesecima zbog recesije, posebno potaknute Evropom. Banka ima prognozu za 6.600 dolara u prvom kvartalu 2023.
A izgledi za potražnju iz Kine, najvećeg svjetskog potrošača metala, također će biti ključni pokretač.
Ako se kineski sektor nekretnina znatno smanji, "to je strukturno manja potražnja za bakrom", rekla je Timna Tanners, analitičarka u Wolfe Researchu. "Za mene je to samo važan pomak" u odnosu na prognoze potrošnje temeljene na ciljevima neto-nula, rekla je.
Ali čak će i recesija značiti samo "odgodu" potražnje i neće "značajno utjecati" na projekcije potrošnje do 2040. godine, prema prezentaciji BloombergNEF-a od 31. augusta. "To je zato što je velik dio buduće potražnje u porastu 'zakonodavstvo', kroz fokus vlada na ekološke ciljeve, što bakar čini manje ovisnim o široj globalnoj ekonomiji nego što je bio", rekao je LaForge iz Wells Farga.
Osim toga, postoji malo prostora za pomicanje na strani ponude u jednačini. Fizičko tržište bakra već je toliko skučeno da unatoč padu terminskih cijena, premije koje se plaćaju za trenutnu isporuku metala rastu.
Šta koči zalihe?
Samo pogledajte šta se događa u Čileu, legendarnoj rudarskoj naciji koja je dugo bila najveći svjetski dobavljač metala. Prihodi od izvoza bakra padaju zbog problema s proizvodnjom.
U zrelim rudnicima, kvaliteta rude se pogoršava, što znači da proizvodnja ili opada ili se mora obraditi više stijene da bi se proizvela ista količina. A u međuvremenu niz predanih projekata u industriji presušuje. Nova ležišta postaje sve teže i skuplje pronaći i razvijati. U Peruu i Čileu, koji zajedno čine više od trećine globalne proizvodnje, neka ulaganja u rudarstvo su zaustavljena, djelomično zbog regulatorne nesigurnosti jer političari traže veći dio dobiti kako bi riješili ekonomske nejednakosti.
Povišena inflacija također povećava troškove proizvodnje. To znači da je prosječna poticajna cijena, ili vrijednost potrebna da bi rudarstvo bilo privlačno, sada otprilike 30% viša nego što je bila 2018. na oko 9000 dolara po toni, prema Goldman Sachsu.
Globalno, zalihe su već toliko male da proizvođači pokušavaju iscijediti sitne grumenčiće iz otpadnog kamenja. U SAD-u, kompanije nailaze na dopuštanje blokada cesta. U Kongu slaba infrastruktura ograničava potencijal rasta velikih nalazišta.
A tu je i ova velika kontradikcija kada je u pitanju bakar: metal je neophodan za zeleniji svijet, ali njegovo iskopavanje iz zemlje može biti prilično prljav proces. U vrijeme kada svi, od lokalnih zajednica do globalnih upravitelja opskrbnog lanca, pojačano proučavaju ekološka i socijalna pitanja, dobijanje odobrenja za nove projekte postaje puno teže.
Ciklička priroda robnih industrija također znači da su proizvođači suočeni s pritiskom da svoju bilancu održe jakom i nagrade ulagače, umjesto da se agresivno upuste u rast.
"Poticaj za korištenje novčanih tokova za povrat kapitala, a ne za ulaganje u nove rudnike, ključni je faktor koji dovodi do nestašice sirovina koje bi trebale dekarbonizirati svijet", rekli su analitičari Jefferies Group LLC u izvješću ovog mjeseca.
Čak i ako proizvođači promijene brzinu i iznenada počnu ulagati novac u nove projekte, dugo vrijeme za rudnike znači da su izgledi za opskrbu prilično ograničeni za sljedeće desetljeće.
"Kratkoročna situacija pridonosi boljim dugoročnim izgledima jer utječe na razvoj ponude", rekao je u intervjuu Richard Adkerson, izvršni direktor Freeport-McMoRan-a. A u međuvremenu, "svijet postaje sve više naelektriziran kamo god pogledate", rekao je, što neizbježno donosi "novo doba potražnje".