Politika

Ulazimo u finiš kampanje: Gradovi preplavljeni bilbordima, štandovima, ide se od vrata do vrata, na pijace, utakmice…

Predizborna kampanja uoči Općih izbora 2022. u toku je u Bosni i Hercegovini, a na ulicama gradova širom zemlje od prvog dana izborne kampanje postavljeni su plakati i bilbordi s kandidatima i političkim porukama.

Na ulicama Sarajeva, glavnog grada Bosne i Hercegovine, moguće je vidjeti plakate svih veličina s porukama "Izetbegović za predsjednika", SDP-ove bilborde sa sloganom "Da svane dan", predizborni plakati Demokratske fronte pod sloganom "Za građansku državu", Naroda i pravde - "I zemlja i ljudi - država" i "Povjerenje", Naše stranke s porukom "Naša zemlja"…

U Banjoj Luci političari na gotovo svim bilbordima

Banja Luka / Foto: AA
Banja Luka / Foto: AA
Banja Luka / Foto: AA

U završnoj sedmici predizborne kampanje u Banjoj Luci se na većini bilborda mogu vidjeti samo političari, a centar grada vrvi od stranačkih aktivista koji pokušavaju pridobiti birače.

Tridesetodnevna izborna kampanja za opšte izbore u Bosni i Hercegovini počela je 2. septembra i traje do 1. oktobra u sedam sati ujutro, kada počinje izborna šutnja koja će trajati do zatvaranja biračkih mjesta 2. oktobra u 19 sati. Političke stranke iskoristile su ovaj period da na sve načine dopru do birača pa osim što su zakupile gotovo sve bilborde u gradu, u centru, na Trgu Krajine postavljeni su štandovi na kojima aktivisti dijele letke i informišu građane o kandidatima svojih stranaka.

Ranije je iz CIK-a BiH saopćeno da Općim izborima u Bosni i Hercegovini 2. oktobra učestvuje 145 političkih subjekata, od čega 90 političkih stranaka, 17 nezavisnih kandidata i 38 koalicija. Na glasačkom listiću naći će se 137 političkih subjekata.

Pravo glasa na izborima imat će nešto više od 3,3 miliona birača, a biračka mjesta biće otvorena 2. oktobra od sedam do 19 sati.

Predizborna kampanja u Tuzli nikad tiša

Tuzla / Foto: AA
Tuzla / Foto: AA
Tuzla / Foto: AA
Tuzla / Foto: AA

Predizborna kampanja u Tuzli protiče u relaksiranoj atmosferi, a politički istupi sa ulica i trgova preneseni su u online prostor.

Na ulicama je u poređenju s ranijim izbornim kampanjama mnogo manji broj promotivnih materijala, pogotovo plakata i letaka, a rijetki su slučajevi da stranački aktivisti postavljaju štandove i promovišu programe svoje političke opcije.

U posljednjih sedam dana najavljeni su centralni predizborni skupovi najmasovnijih političkih stranaka u TK i za tu namjenu već je zakupljena dvorana Mejdan.

Stranke koje nemaju izdašan budžet svoje predizborne aktivnosti baziraju na obilasku mjesnih zajednica i razgovoru s građanima. Odlika ovogodišnje predizborne kampanje u TK i Tuzlanskom kantonu je da nema pretjeranih optužbi između stranaka i kandidata. Razlog je jednostavan. U TK su svi politički subjekti, manje-više, bili u koalicionim odnosima.

U Mostaru plakati zabranjeni

Mostar/ Foto: AA
Mostar/ Foto: AA
Mostar/ Foto: AA
Mostar/ Foto: AA

Kampanja je u jeku i u Mostaru. S obzirom da je ušla u sam finiš, u gradu na Neretvi svake večeri održavaju se predizborni skupovi politićkih stranaka i koalicija (s izuzetkom manjih stranaka), a fotografije i videozapisi s istih preplavili su sve društvene mreže.

I grad je od prvog dana kampanje u znaku predstojećih izbora pa i na mostarskim ulicama svjedočimo bilbordima kao i u ostatku zemlje. Razlika je ovog puta činjenica da je Grad Mostar s ciljem očuvanja čistoće, zabranio lijepljenje plakata na zidovima i ostalim površinama u Mostaru.

"Analizirajući političku komunikaciju koja nam se servira preko komunikacijskih kanala, slobodno mogu kazati da su rijetki politički akteri koji su pomjerili granice kreativnosti i koji djeluju ubjedljivo. U vizuelnim kampanjama najvažniji segment je emocionalno djelovati na svijest birača i osigurati željeno ponašanje. Mnogo je besmislenih slogana koji ne oslikavaju problematiku društva i s kojima se teško emotivno identificirati i upamtiti ih", kazala je za AA Semina Ajvaz, šefica Odsjeka za komunikologiju na Univerzitetu "Džemal Bijedić" u Mostaru.

Komunikacija se s društvenih mreža, za razliku od lokalnih izbora, koji su bili u pandemiji, preselila na teren.

Dominantni kandidati za Predsjedništvo BiH

Evidentno je da političke opcije koje imaju višedecenijsku vlast imaju mnogo bolju organizaciju na terenu i znaju kako se prikupljaju glasovi.

"U Mostaru se u ovoj kampanji koriste svi poznati oblici političkog oglašavanja, s tim da je mnogo manje plakata koji su postavljeni na mjesta koja nisu predviđena za plakatiranje radi zabrane koja je na snazi. Svakodnevno imamo štandove na kojima politički subjekti ostvaruju dvosmjernu komunikaciju sa biračima, koristi se tehnika od vrata do vrata, posjećuju se veliki već postojeći skupovi poput pijaca i utakmica", kazala je Ajvaz.

Ona je primijetila mnogo novih lica na listama, posebno onih koji nemaju predstavu o ozbiljnosti učešća u predizbornoj kampanji, nego smatraju da će na osnovu lijepe fotografije i modernog vizuala birači svoje povjerenje pokloniti baš njima.

"Može se primjetiti da u ovom izborima pozicija mnogo aktivnije koristi online kanale komunikacije, gdje svoj rad na terenu prezentira putem društvenih mreža. S druge strane opozicija, koja je dominantno do sada koristila društvene mreže, ne koristi kapacitet društvenih mreža u onoj mjeri u kojoj smo očekivali", dodala je Ajvaz.

I u Mostaru su najdominantniji su plakati kandidata za Predsjedništvo Bosne i Hercegovine.