Ruska nafta još uvijek pronalazi put do kupaca širom svijeta. Ali čak i oni koji dane provode prateći njeno kretanje, muče se kako bi otkrili ko je tačno prevozi. Kako su zapadne sankcije protiv Rusije eskalirale zbog invazije na Ukrajinu, sve više brodova pridružilo se postojećoj floti tajanstvenih tankera. Ova tajanstvena flota spremna je olakšati ruski izvoz nafte.
Insajderi iz industrije procjenjuju veličinu te flote u "sjeni" na otprilike 600 brodova, ili oko 10% globalnog broja velikih tankera. A brojke nastavljaju rasti
Ko posjeduje i upravlja mnogim od ovih brodova ostaje zagonetka. Kako je trgovanje ruskom naftom postalo složenije tokom prošle godine, mnogi su zapadni brodari povukli svoje usluge. Naletjeli su novi, opskurni igrači, s fiktivnim firmama u Dubaiju ili Hong Kongu u nekim slučajevima. Neki su kupovali brodove od Evropljana, dok su drugi iskoristili stare brodove koji bi inače završili na otpadu.
Opskurni igrači
Flota koja prolazi ispod radara dobila je na važnosti jer Moskva pokušava izbjeći saradnju sa zapadnim brodarima. Naime, kupci u Kini i Indiji istiskuju one u Evropi, kojima je sada zabranjena kupovina ruske nafte. Isporuka udaljenijim kupcima zahtijeva dodatne brodove — i brodovlasnike koji su voljni nositi se s dodatnom složenošću i pravnim rizikom, posebno nakon što su zemlje grupe G7 nametnule ograničenja cijena ruske nafte.
Širenje flote u sjeni naglašava dramatične promjene koje je rat u Ukrajini donio na globalno tržište nafte. U nastojanju da nastavi s poslovanjem, drugi najveći svjetski izvoznik sirove nafte preoblikovao je decenijama stare obrasce trgovanja i podijelio svjetski energetski sistem na dva dijela.
"Postoji flota koja ne posluje s Rusijom. Tu je i flota koja gotovo isključivo posluje s Rusijom", rekao je CNN-u Richard Matthews, voditelj istraživanja u EA Gibsonu, međunarodnom brodskom posredniku. Samo nekoliko brodova, dodao je, radi "pomalo od oboje".
Rekordan nivo
Kako se Evropa odvikla od ruske energije, kupci u Aziji prekinuli su poslove. Kina je povećala uvoz ruske nafte na 1,9 miliona barela dnevno u prosjeku 2022., što je 19% više nego 2021., prema Međunarodnoj agenciji za energiju. Indija je još više povećala kupnju, zabilježivši povećanje od 800% na prosječnih 900.000 barela dnevno.
Ruski izvoz nafte u Kinu i Indiju dosegnuo je rekordan nivo u januaru nakon što je stupila na snagu evropska zabrana ruske nafte, navodi Kpler, firma za podatke i analitiku. Izvoz u Tursku, još jednog velikog kupca, također se nastavio ubrzano. Podsjetimo, zabrana proizvoda rafinirane nafte stupila je na snagu tek u februaru.
Ispunjavanje ovih narudžbi je vrlo zahtjevno, a ruska nacionalna flota nema dovoljno plovila. Tu stupa na scenu "flota u sjeni".
Sivi i tamni brodovi
Matthew Wright, viši analitičar tereta u Kpleru, razvrstava brodove koji prevoze rusku sirovu naftu u dvije kategorije: "sive brodove" i "tamne brodove". Sivi brodovi prodani su od invazije - uglavnom od strane vlasnika u Evropi firmama na Bliskom istoku i u Aziji. Te firme prije nisu bile aktivne na tržištu tankera. ‘‘Tamni brodovi‘‘, s druge strane, veterani su kampanja Irana i Venezuele za izbjegavanje zapadnih sankcija koje su nedavno prešle na prijevoz ruske sirove nafte.
"Postoje neki dokazi da su prikrivali svoje aktivnosti isključivanjem svojih AIS transpondera", rekao je Wright o "tamnim" brodovima, misleći na tehnologiju koja pomaže identificirati i locirati plovila.
Dok su zapadne zemlje zabranile većinu uvoza ruske nafte, ne postoje nikakva pravila koja bi sprečavala zapadne brodove da isporučuju kupcima kao što su Kina i Indija ili da pružaju usluge poput osiguranja - sve dok se poštuju ograničenja cijena grupe G7. Brodovi s evropskim vlasnicima činili su 36% ruske trgovine sirovom naftom u januaru, prema Kpleru.
Ali pravni i reputacijski rizici nepoštivanja ograničenja cijena su veliki. U isto vrijeme, Rusija jedva čeka da prekine saradnju sa zapadnim brodarima. To je dovelo do razvoja nove kohorte, čiji je sastav mračniji - a historija šarenija.
Transportni kapacitet
“Tamna flota koja je prevozila venezuelansku i iransku naftu širom svijeta je nešto što smo svi očekivali da će rasti, a tako je i bilo”, rekao je Janiv Shah, viši analitičar u Rystad Energy, konsultantskoj firmi.
Naime, slanje ruske nafte na duža putovanja u Kinu ili Indiju manje je učinkovito od slanja u obližnje zemlje poput Finske. Rusija sada treba četiri puta više transportnih kapaciteta za svoju sirovu naftu nego prije invazije, prema EA Gibsonu.
Kao rezultat toga, procjenjuje se da se 25 do 35 brodova mjesečno prodaje u flotu u sjeni. Neprofitna organizacija Global Witness procjenjuje da je četvrtina prodaje naftnih tankera između kraja februara 2022. i januara ove godine uključivala nepoznate kupce, otprilike dvostruko više nego prethodne godine.
Potražnja bi se mogla povećati u nadolazećim mjesecima ako Kina bude trebala više goriva za svoj privredni oporavak.
Povećani troškovi
Ako se veći postotak globalne flote koristi za rusku sirovu naftu i naftne derivate, to troši kapacitete, povećavajući troškove za sve trgovce naftom.
“Došlo je do golemog porasta neučinkovitosti u načinu na koji funkcionira tržište tankera”, rekao je CNN-u Wright iz Kplera.
Također, postavlja se pitanje o tome ko u konačnici upravlja flotom u sjeni. Neki sumnjaju da dio lažnih firmi koje su se pojavile ima veze s "ruskom državom ili određenim politički povezanim igračima".
Proteklog vikenda Evropska unija uvela je sankcije Sun Ship Managementu, podružnici Sovcomflota, najveće ruske brodarske firme. EU je saopćila da je firma sa sjedištem u Dubaiju, registrirana prije deset godina, "djelovala kao jedna od ključnih firmi za upravljanje i upravljanje pomorskim transportom ruske nafte", te da je "Ruska Federacija krajnji korisnik njezinih poslovnih operacija‘‘.
Službene cijene
Štaviše, stručnjaci kažu da flota u sjeni možda olakšava Rusiji mogućnost izbjegavanja sankcija ili prodaje svoje nafte iznad gornje granice cijene. Također je teže razlučiti po koliko se točno ruski bareli prodaju. Stručnjaci su pronašli dokaze u carinskim podacima da se Urals, referentna vrijednost zemlje, prodaje za mnogo više u ključnim lukama nego što pokazuju službene cijene.
Sigurnost također izaziva veliku zabrinutost. Vjeruje se da skrivena flota ima veliki kontingent brodova starijih od 15 godina, dobi u kojoj bi ih glavne naftne kompanije obično povukle zbog istrošenosti. Sada sve više ovih brodova putuje po morima diljem svijeta.
"Imate sva ta stara plovila koja se vjerojatno ne održavaju prema standardima kakvi bi trebali biti. Vjerovatnost većeg izlijevanja ili nesreće raste iz dana u dan kako ova flota raste", zaključio je Richard Matthews, voditelj istraživanja u EA Gibsonu.