Politika

Odluka OHR-a o poništavanju zakona koje je usvojila NSRS

Visoki predstavnik Christain Schmidt danas je donio odluku o sprečavanju stupanja na snagu Zakona o neprimjenjivanju odluka Ustavnog suda BiH. Odluku OHR-a objavljujemo u cijelosti:

U vršenju ovlasti datih Visokom predstavniku člankom V Aneksa 10 (Sporazum o civilnoj provedbi mirovnog rješenja) Općeg okvirnog sporazuma za mir u Bosni i Hercegovini, prema kojem je Visoki predstavnik konačna vlast u kazalište u vezi s tumačenjem navedenog Sporazuma o civilnoj provedbi mirovnog rješenja; a posebno uzimajući u obzir članak II. 1. (d) prethodno navedenog Sporazuma, prema odredbama kojeg će Visoki predstavnik “pomagati, kada to ocijeni neophodnim, u rješavanju svih poteškoća koje se pojave u vezi s civilnom provedbom”;

Podsjećajući na paragraf XI, 2 Zaključaka Konferencije o provedbi mira održane u Bonnu 9. i 10. prosinca 1997., u kojima je Vijeće za provedbu mira pozdravilo namjeru Visokog predstavnika da upotrijebi svoj konačni autoritet u kazalištu u pogledu tumačenja Sporazuma o civilnoj provedbi, Mirovnog rješenja kako bi se olakšalo rješavanje bilo kakvih poteškoća kao što je gore navedeno "donošenjem obvezujućih odluka, kako on to smatra potrebnim" o određenim pitanjima uključujući (prema podstavku (c) istog) "mjere za osiguranje provedbe Mirovnog sporazuma u cijelom Bosna i Hercegovina i njeni entiteti”;

Nadalje podsjećajući da je Vijeće sigurnosti Ujedinjenih naroda opetovano potvrdilo, putem svojih rezolucija usvojenih u skladu s Poglavljem VII Povelje Ujedinjenih naroda, da je uloga visokog predstavnika kao konačnog autoriteta na terenu u vezi s provedbom Aneksa 10 Općeg okvirnog sporazuma za mir uključuje “ovlasti za donošenje obvezujućih odluka koje on smatra potrebnim o pitanjima koja je razradilo Vijeće za provedbu mira u Bonnu 9. i 10. decembra 1997.;”

Imajući na umu najnovije saiopćenje Upravnog odbora Vijeća za provedbu mira, koje je ponovilo svoju punu potporu visokom predstavniku u osiguravanju potpunog poštivanja Općeg okvirnog sporazuma za mir iu provođenju njegova mandata prema Aneksu 10 i relevantnim rezolucijama Vijeća sigurnosti UN-a;

Podsjećajući da Vijeće sigurnosti UN-a u Rezoluciji 2549 (2020) „potiče strane, u skladu s Mirovnim sporazumom, da se pridržavaju svoje obveze pune saradnje sa svim institucijama uključenim u provedbu ovog mirovnog rješenja, kako je opisano u Mirovnom sporazumu Sporazum;"

Podsjećajući da je Ustavni sud Bosne i Hercegovine centralna institucija države Bosne i Hercegovine uspostavljena Ustavom Bosne i Hercegovine kao neovisni čuvar Ustava Bosne i Hercegovine koji ima isključivu nadležnost da odlučuje o svim sporovima koji proizlaze iz Ustava Bosne i Hercegovine između entiteta ili između Bosne i Hercegovine i jednog ili više entiteta, odnosno između institucija Bosne i Hercegovine;

Podsjećajući da je prema članku I/2. Ustava Bosna i Hercegovina „demokratska pravna država“, da je članom VI/5. Ustava propisano da su „odluke Ustavnog suda konačne i obvezujući,” te da članak III.3.(b) zahtijeva od entiteta i svih njihovih jedinica da se u potpunosti pridržavaju Ustava Bosne i Hercegovine i odluka njenih institucija;

Naglašavajući da je Ustavni sud Bosne i Hercegovine neovisan od svih drugih organa vlasti u Bosni i Hercegovini i da su svi ti organi dužni poštivati njegovu neovisnost;

Podsjećajući da je pravosuđe kamen temeljac vladavine prava te da njegova neovisnost, profesionalnost i autoritet zahtijevaju da ono bude slobodno od vanjskih pritisaka i političkih utjecaja, te da je takav zahtjev sastavni dio temeljnog demokratskog načela diobe vlasti ;

Naglašavajući da neprovođenje sudskih odluka općenito, a posebno odluka Ustavnog suda Bosne i Hercegovine izravno podriva ustavni poredak, vladavinu prava i podjelu vlasti;

Duboko zabrinuti što javni dužnosnici i tijela javne vlasti ne samo da namjerno ne poštuju odluke Ustavnog suda Bosne i Hercegovine, već pozivaju i pokušavaju obvezati odgovorne osobe da to učine;

Konstatirajući u tom pogledu ozbiljne napade na Ustavni sud Bosne i Hercegovine od strane vlasti Republike Srpske, nastojeći onesposobiti Ustavni sud Bosne i Hercegovine kao jednu od najviših institucija u zemlji;

Podsjećajući da ovakvi napadi na Ustavni sud Bosne i Hercegovine kao jednu od najviših institucija Bosne i Hercegovine, te pokušaji nezakonitog mijenjanja ustavnog poretka Bosne i Hercegovine ina, predstavljaju ozbiljno kršenje Općeg okvirnog sporazuma za mir te mira i stabilnosti u zemlji i regiji te slijedom toga zaslužuju odgovarajući odgovor;

Ocjenjujući neimenovanje sudaca Ustavnog suda Bosne i Hercegovine od strane Narodne skupštine Republike Srpske ne kao propust, već kao svjesno vođenu politiku vladajuće koalicije u Republici Srpskoj u cilju podrivanja Ustavnog suda Bosne i Hercegovine;

Podsjećajući da je Ustavni sud Bosne i Hercegovine 19. juna 2023. godine održao izvanrednu sjednicu na kojoj je razmatrao politički pritisak na sutkinju koja dolazi iz Republike Srpske da se povuče iz Ustavnog suda Bosne i Hercegovine, kako bi Sud dalje sabotirao, te priopćenje Suda u kojem je oštro osudio sve političke pritiske i pozvao “sve da se suzdrže od njih”, pritom naglašavajući da: “Niko, niti jedno zakonodavno ili izvršno tijelo, nema ustavne ovlasti 'ukloniti' suca koji je izabran za sudiju Ustavnog suda Bosne i Hercegovine. Sudiji Ustavnog suda može prestati mandat samo na način propisan Ustavom Bosne i Hercegovine”.;

Duboko zabrinuti zbog usvajanja Zakona o neprimjenjivanju odluka Ustavnog suda Bosne i Hercegovine od strane Narodne skupštine Republike Srpske na posebnoj sjednici održanoj 27. juna 2023. godine, čime se pokušava osigurati da odluke koje je donio Ustavni sud BiH Bosne i Hercegovine neće biti primjenjiv i provediv na području Republike Srpske i isključiti iz državne nadležnosti u kaznenim stvarima i Kazneni zakon Bosne i Hercegovine, pružajući političku „zaštitu pojedinaca od mogućeg kaznenog progona zbog neprimjenjivanja. odluka Ustavnog suda Bosne i Hercegovine”;

Uzimajući u obzir da je Narodna skupština Republike Srpske u pokušani zakon unijela odredbu koja ima za cilj rušenje nadležnosti države Bosne i Hercegovine u kaznenim stvarima, nastojeći isključiti određene osobe iz odredaba Kaznenog zakona Bosne i Hercegovine. i Hercegovine i kaznenu odgovornost po tom zakonu;

Podsjećajući da su prema Ustavu Bosne i Hercegovine entiteti i sve njihove podjedinice dužni u potpunosti se pridržavati Ustava BiH i zakonodavstva na državnoj razini te da se entitetskim zakonom ne može mijenjati zakonodavstvo na državnoj razini, ograničavati ga ili na drugi način mijenjati ga i da su tijela državne razine dužna postupati prema zakonima koji reguliraju njihovu nadležnost i rad;

Uvjereni da gore opisano ponašanje ozbiljno potkopava civilnu provedbu Općeg okvirnog sporazuma za mir;

Razmotrivši i imajući na umu sve gore navedeno, Visoki predstavnik ovim izdaje sljedeće:

ODLUKA

Sprječavanje stupanja na snagu Zakona o neprimjenjivanju odluka Ustavnog suda Bosne i Hercegovine

Članak 1

Obustavlja se zakonodavna procedura donošenja Zakona o neprimjenjivanju odluka Ustavnog suda Bosne i Hercegovine koje je Narodna skupština Republike Srpske izglasala na osmoj posebnoj sjednici održanoj 27. juna 2023. godine.

Svi akti i proceduralne radnje usvojeni ili okončani u okviru zakonodavne procedure usvajanja Zakona o neprimjenjivanju odluka Ustavnog suda Bosne i Hercegovine, uključujući i usvajanje glasovanjem Narodne skupštine Republike Srpske na Osmoj posebnoj sjednici održanoj dana 27. juna 2023., ovime se ab initio proglašavaju ništavnim i bez ikakvog pravnog učinka.

Zakon o neprimjenjivanju odluka Ustavnog suda Bosne i Hercegovine koje je Narodna skupština Republike Srpske izglasala na osmoj posebnoj sjednici održanoj 27. juna 2023. godine ne stupa na snagu.

Članak 2

Sva nadležna tijela i službene osobe dužne su prestati sa svim radnjama i radnjama koje bi na bilo koji način omogućile stupanje na snagu i primjenu Zakona iz članka 1. ove Odluke, uključujući proglašenje navedenog Zakona i njegovu objavu u “Službeni glasnik Republike Srpske”.

Članak 3

Svi akti i radnje iz članka 2. ove odluke ili primjena na bilo koji način zakona iz članka 1. ove odluke podliježu odredbama članka 2. Zakona o izmjenama i dopunama Kaznenog zakona Bosne i Hercegovine. i Hercegovine i članka 203.a (Neprovođenje odluka visokog predstavnika) Krivičnog zakona Bosne i Hercegovine te stoga može biti predmet krivičnog gonjenja.

Članak 4

Ova Odluka ima prednost u odnosu na odredbe Ustava Republike Srpske, bilo kojeg zakona, propisa ili akta, bilo postojećeg ili budućeg, koji je u suprotnosti. Ova je Odluka izravno primjenjiva i nije potreban nikakav daljnji akt da bi se osigurao njezin pravni učinak.

Članak 5

Ova Odluka stupa na snagu odmah po objavi na službenim stranicama Ureda visokog predstavnika.

Ova Odluka se objavljuje na službenoj web stranici Ureda visokog predstavnika i bez odlaganja u “Službenom glasniku Bosne i Hercegovine” i “Službenom glasniku Republike Srpske”.