Vijesti

Evropa se suočava s velikim problemima u zračnom saobraćaju. Primorac: U BiH kvalitet i sigurnost nisu ugroženi

Primorac

Iako su svjetski mediji početkom ovog mjeseca objavili kako se širom Evrope tokom ljeta može očekivati haos u zračnom prometu, uz kašnjenja i odlaganja letova, situacija u Bosni i Hercegovini nije zabrinjavajuća. Direktor Agencije za pružanje usluga u zračnoj plovidbi (BHANSA), Davorin Primorac kaže da iako se susrećemo s rekordnim brojevima letova ni u jednom trenutku nije došlo do odstupanja u nivou kvalitete i sigurnosti zračnog prometa u BiH.

Evropska organizacija za sigurnost zračnog prometa Eurocontrol izdala je upozorenje na početku špica ljetne sezone, a kao ključne razloge navode nedostatak kontrolora letenja, pojačane vojne aktivnosti koje su smanjile količinu raspoloživog zračnog prostora za 20 posto te moguće štrajkove.

Primorac naglašava da je Eurocontrol krajem prošle godine izradio scenarije oporavka zračnog prometa od pandemije COVID 19 na razini Evrope, a koji su zavisili od mnogo faktora, između ostalih, inflaciju, povjerenje putnika, rat u Ukrajini, cijene karata itd. Napravljena su tri scenarija: high, base i low i predstavljeni u postocima letova od 2019. godine. Prema High scenariju, 2023. se trebala približiti i skoro izjednačiti sa 2019. godinom, dok su base i low predviđali skromniji oporavak.

U prvoj polovini 2023. godine promet na nivou Evrope je u skladu s prognozom base scenarija Eurocontrol, gdje je u januaru zabilježeno 86% prometa od 2019., februaru 87%, martu 88%, aprilu 90%, maju i junu 92%.

"Iako se promet u Evropi i dalje nije vratio na prepandemijski nivo, ovo ljeto osjetimo značajna kašnjenja uzrokovana manjkom kontrolora zračnog prometa, ratom u Ukrajini koji je utjecao na dostupnost zračnog prostora, štrajkovima kako kontrolora zračnog prometa, tako i zemaljskog osoblja, odnosno osoblja na zračnim lukama. Zračni promet u BiH se već prošle godine vratio na prepandemijski nivo. U prvoj polovini ove godine smo imali značajan porast broja letova iznad BiH u odnosu na rekordnu 2019 godinu, čak 17% više letova nego u prvoj polovini 2019. godine", ističe Primorac.

Tako u januaru ove godine BHANSA bilježi 14% prometa više od 2019., februaru 17%, martu 25%, aprilu 24%, maju i junu 13%, dok se u julu očekuje oko 11% više letova nego u 2019. godini.

Manjak kontrolora zračnog prometa nije zaobišao ni BHANSA-u. U prethodnom periodu određeni broj zaposlenika su otišli u Katar, na značajno plaćenije poslove. Pored toga, ranije je počela i ljetna sezona, tako da je već u aprilu BHANSA zabilježila broj letova koji je odgovarao maju 2019. godine. Već u maju je bilo prosječno oko 1350, a u junu oko 1500 letova dnevno u prostoru nadležnosti Centra oblasne kontrole letenja (BHACC), uzimajući u obzir da se distribucija prometa značajno razlikuje radnim danima i vikendom. Do prve polovine jula ove godine u najprometnijem danu je zabilježeno blizu 1800 letova kroz prostor nadležnosti BHACC, dok je u najprometnijem satu (peak hour) zabilježeno preko 120 letova, a što je ujedno ključni parametar opterećenja na BHACC i istovremeno pokazatelj sposobnosti BHANSA-e da odgovori najvišim izazovima.

"Usprkos značajnom porastu prometa, kašnjenja koja je generirao BHACC su na približnoj razini prošle godine i većinom su uzrokovana lošim vremenskim uvjetima. U nastavku ljetne sezone očekujemo slične scenarije, osim u slučaju značajnog pogoršanja vremenskih prilika. Treba imati u vidu da vremenske prilike odnosno stalne promjene vremena, kojima posebno svjedočimo ove godine, imaju ogroman učinak na broj aviona koji može proći određenim djelom zračnog prostora. U našem slučaju BHANSA području odgovornosti", naglašava Primorac.

Iako se, kaže, susrećemo s rekordnim brojevima letova, ni u jednom trenutku nije došlo do odstupanja u nivou kvalitete i sigurnosti usluga BHANSA-e, zahvaljujući prvenstveno visoko kompetentnom osoblju, te kontinuiranom ulaganju u obuku, unapređenju operativno – tehničkih rješenja te praćenju aktualnih trendova u razvoju usluga civilne avijacije.

"U narednom periodu također planiramo značajna ulaganja u razvoj sistema i usluga, koji će nam omogućiti povećanje kapaciteta kontrole letenja, kao odgovor na značajan trend porasta prometa iznad BiH. U planu je i uspostava školskog centra za kompletnu obuku kontrolora zračnog prometa, kako bi dugoročno riješili problem nedostatka osoblja", ističe Primorac.