Pomoćnica ministra u Federalnom ministarstvu obrazovanja i nauke Nadija Bandić smatra da je od početka nastave u novoj 2020/2021. školskoj godini u Federaciji BiH, uprkos nekad protivrječnim stavovima roditelja i obrazovnih vlasti, iskazan visok nivo kolektivne odgovornosti, a obrazovni sistem je dokazao da mora biti adaptiran, fleksibilan, spreman da se oslobodi tradicionalnih formi učenja i poučavanja.
Kako je najavila u razgovoru za Fenu očekuje se da će se sukcesivno sva djeca vratiti u školske klupe, ako ne dođe do značajnog pogoršanja epidemiološke situacije.
„Ovo je zasigurno ključni trenutak, u globalnoj krizi učenja. Trebamo rekonceptualizirati okolnosti u kojima će svako dijete steći vještine koje su mu potrebne za životne izazove te omogućiti da svako dijete, uključujući i najmarginaliziranije, ima jednake mogućnosti da ostvari puni potencijal“, naglasila je.
Podsjeća da je, od prvog septembra kad je nastavni proces započeo u KS, svih deset kantona velikim dijelom vratilo učenike u školske klupe. U punom kapacitetu, uz poštivanje epidemioloških mjera posebno propisane udaljenosti između učenika (tamo gdje je to bilo moguće, u skladu sa prostornim kapacitetima škola) do podijeljenosti učenika u grupe, po kombiniranom modelu nastave.
„Očekuje se također da se učenici drugog i trećeg razreda srednje škole u Kantonu Sarajevo vrate u školske klupe od 12. oktobra, po modelu koji će biti fleksibilan i prilagođen specifičnostima svake odgojno-obrazovne ustanove. Prijedlog je da se, naizmjenično, jednu sedmicu u školi realizira nastavni proces, a drugu da učenici dobiju nastavne sadržaje putem platforme“, pojasnila je.
Kako je kazala, roditelji i dalje imaju mogućnost da se izjasne ako ne žele da im djeca pohađaju redovan nastavni proces i ako smatraju da je najbolja opcija za njihovo dijete isključivo online nastavni model dostave nastavnog materijala i organiziranje konsultativne nastave sa predmetnim nastavnicima.
Kako Bandić naglašava, tim aktivnostima približavamo se zahtjevima međunarodnih organizacija kao što je UNICEF koji konstantno poziva škole da budu među prvim javnim prostorima koji će biti otvoreni. Na osnovu njihovih analiza, škole nisu glavni pokretači epidemije u državama i ne postoje poznati dokazi o korelaciji između stope prijenosa bolesti i otvorenih ili zatvorenih škola.
„Dokazi o negativnim učincima zatvaranja škola su ogromni, uz dugoročne implikacije po učenje, sigurnost, zdravlje i dobrobit djece. Ako ne damo prioritet ponovnom otvaranju škola u punom kapacitetu, vidjet ćemo poništavanje svega što je postignuto u obrazovanju. Najbolji interesi djece moraju biti u središtu odlučivanja o tome kad će se škole u potpunosti otvoriti, za svu djecu“, istaknula je.
Kako Bandić kaže Federalno ministarstvo obrazovanja i nauke koordiniralo je, u periodu od kad je nastava počela u FBiH, procesom prikupljanja podataka s kantonalnog nivoa o neophodnim higijenskim potrepštinama koje su nabavljene u saradnji s UNICEF-om Bosne i Hercegovine.
Uspostavljena je jača sprega između obrazovanja i zdravstva, kantonalna ministarstva obrazovanja sačinila su kvalitetne setove neophodnih materijala u kojima su definirani svi segmenti odgojno-obrazovnog rada.
Federalno ministarstvo obrazovanja i nauke, u skladu sa koordinirajućom ulogom koju ima u oblasti obrazovanja, objedinilo je sve najbolje modele za početak nastave i proslijedilo ih kantonalnim ministarstvima obrazovanja da bi sve bilo što ujednačenije na nivou Federacije BiH.
Urađeni su i planovi za krizno djelovanje na nivou odgojno-obrazovnih ustanova i formirani operativni timovi za njihovu provedbu.
Epidemiološke preporuke koje su propisali nadležni zavodi za javno zdravstvo ispoštovane su, kako je kazala, u velikoj mjeri. Najviše otpora roditelja izazvale su preporuke koje se odnose na nošenje zaštitnih maski.
„Poslije perioda prilagođavanja i pojašnjenja zdravstvenih stručnjaka situacija je mirnija, sve se polako vraća u redovne tokove“, kaže Bandić.
Dodaje da kantonalna ministarstva obrazovanja i nauke prate situaciju u školama, imaju jasne hodograme djelovanja u slučaju da se pojavi zaraza virusom Covid-19. Zavodi za javno zdravstvo su u kontinuiranoj saradnji s odgojno-obrazovnim ustanovama, pomažu im u provedbi propisanih zdravstveno-epidemioloških mjera.
Nastava u novoj 2020/2021. školskoj godini u Federaciji Bosne i Hercegovine odvija se, u svih deset kantona na jedan od modela nastavno-obrazovnog procesa, u skladu s mogućnostima, resursima i potrebama svakog od kantona. Prvog septembra nastava je počela samo u Kantonu Sarajevo, a sedmog septembra pridružilo se još sedam kantona. U ZDK nastava je počela osmog septembra, a u USK četranestog septembra.