Iako se rudarstvo često smatra energetski intenzivnom industrijom, jednostavno rečeno, bez ekstrakcije primarnih sirovina, neće biti prelaska na svijet s nultom emisijom karbona. Da bismo smanjili svoju zavisnost od fosilnih goriva, i elektrifikovali privatni, javni i komercijalni transport, potrebna je ogromna količina takozvanih tranzicijskih metala. Ovaj region i rudarske kompanije poput naše ključni su za ovu tranziciju. Važno je rudariti te metale održivo i sa što manjim emisijama karbona, što nam je cilj, ističe u Sanela Karić, predsjednica Odbora za održivi razvoj Adriatic Metals BH.
Srebro je najvažniji tranzicijski metal koji će se rudariti u rudniku Rupice u Varešu.
„Srebro je tokom posljednjeg desetljeća postalo globalno važno zbog svojih jedinstvenih električnih svojstava. Fotonaponski paneli oslanjaju se na srebro, a infrastruktura za brzo punjenje električnih automobila zavisna je o srebru”, kaže Karić.
Karić ističe i važnost bakra, metala bez kojeg se zelena energija ne može prenositi s vjetroelektrana ili solarnih elektrana do naših kuća i automobila. Karić napominje i da je cink također vitalan, budući da galvanizira čelik kako bi ga zaštitio od oksidacije, hrđanja i koristi se u izgradnji vjetroelektrana i infrastrukture za podršku solarnim farmama. „I automobilska industrija sve više teži "laganim" vozilima - što je vozilo lakše, to manje energije zahtijeva. Bilo da se radi o benzinskim ili dizelskim automobilima ili električnim automobilima, najbolji način da se vozilo učini lakšim jest smanjiti količinu upotrebljenog čelika, ali time se povećava potreba za više cinka kako bi se zaštitili tanji čelični dijelovi od hrđanja – pojašnjava Karić.
Karić podcrtava da će metali proizvedeni u rudniku Adriati Metals d.o.o. Vares u BiH imati niži karbonski otisak u odnosu na druge dijelove svijeta. “Razlog je lokacija. Mi proizvodimo tranzicijske metale bliže evropskim rafinerijama koje će ih prerađivati, a one su pak bliže evropskim proizvođačima koji prave zelenu revoluciju. Proizvođači automobila koji proizvode električna vozila, industrija turbina koja gradi vjetroelektrane - svi oni će koristiti metale koje mi proizvodimo. Činjenica da možemo rudariti te metale održivo u Evropi, smanjujući tako emisiju karbona implementacijom zelene energije u našem energetskom miksu, i potom ih transportirati na relativno kratke udaljenosti do evropskih rafinerija, koje zatim isporučuju rafinirane metale evropskim proizvođačima. Znači da će metali koje na kraju proizvedemo imati neke od najnižih emisija karbona u svijetu - i to je standard prema kojoj bi trebalo mjeriti”, kaže Karić.
I Adriatic Metals je zakoračio u zelenu revoluciju.
„S obzirom na to da većina električne energije u BiH potječe iz uglja, vidimo integraciju proizvodnje zelene energije kao priliku, a ne kao izazov. Izazovi s kojima se Adriatic Metals suočava pri integraciji svojih operacija i proizvodnje zelene energije su u osnovi slični onima s kojima se suočavaju sve industrije. Međutim, za razliku od mnogih drugih industrija, rad u sektoru prirodnih resursa pruža značajan broj prilika za uključivanje tranzicije prema zelenoj energiji u našu strategiju. Adriatic Metals već proizvodi električnu energiju putem solarnih panela postavljenih na krovovima, a što je važnije, razvijamo planove u saradnji s vodećim evropskim investitorom u solarnu energiju i proizvodnju zelene energije za napajanje našeg postrojenja za preradu ruda“, zaključuje Karić.