Kada se „Grupa B“ iznenada raspala tokom 1986. godine, ekipa iza Lancijinog trkaćeg programa unutar svjetskog prvenstva u Rallyju je skupa s onom Audijevom, Fordovom, Peugeotovom i s još nekolicinom drugih ostala je zbunjena. I odjednom se iz nemile borbe za dominaciju pod hitno trebalo pronaći nekoliko novih horizonata. Ili barem jedan. Ali pravi.
Jer Lancia u svijetu utrkivanja općenito slovi kao jedan od onih proizvođača automobila kojima je u krvi pobjeđivati, pa je taj dio priče oko svakodnevne egzistencije za ovu italijansku firmu itekako nedostajao.
To je pogotovo vidljivo u svijetu Rallyja gdje se ta ista Lancia borila s gigantima poput Peugeota, Audija, Toyote i Renaulta te usprkos (često) manjem budžetu i malčice ruralnim tehnološkim rješenjima svejedno uspijevala konkurenciji zagorčavati život.
Novi su se horizonti pronašli praktički istog momenta. I to je svijetu zorno pokazano početkom 1987. godine, kada je Lancia Delta HF 4WD svratila po manje-više rutinsku pobjedu na svom prvom nastupu unutar tadašnje „Grupe A“. A onda je te iste godine uslijedila dominacija zbog koje je Lancia na kraju sezone ispala uvjerljivim pobjednikom u konkurenciji konstruktora. I ta je pobjeda na kraju godine donijela i 42% bolju prodaju cestovnih primjeraka ovog modela, što je za Lanciju označilo početak jedne nove ere.
Stoga je već za 1988. godinu izmišljena „Integrale“ verzija Delte, a onda je godinu dana kasnije stigla i 16-ventilska izvedenica „Integralke“ koja je već od prvog pojavljivanja konkurenciji uzela mjeru.
…i tako je konstantna evolucija ovog modela trajala do 1993. godine, kada se Lancia kompletno povukla u penziju iz svjetskog prvenstva u Rallyju te paralelno s tim penzionisanjem u anale historije auto-utrka odnijela i Deltu HF Integrale.
Uglavnom, od 1987. do 1992. godine Lancia Delta pobjeđuje na Rally-natjecanjima unutar svjetskog prvenstva čak 46 puta i osvaja 6 titula prvaka u konkurenciji konstruktora.
Time se Delta HF Integrale pridružuje bolidima poput Fulvije, Stratosa, Rally 037 i Delti S4, što pak u kompletu broji 11 naslova svjetskog prvaka u Rallyju. A to nije uspjelo nikome do današnjih dana.
I ne samo to, već čak i u današnje vrijeme mnogi noviji prvaci na četiri točka nisu u stanju skinuti Deltu s trona najuspješnijeg Rally-automobila svih vremena, a niti Lanciju kao najuspješnijeg konstruktora ikad.
Mnogi su poput Subarua, Toyote, Citroëna i Volkswagena probavali tokom godina. Neki su se čak i približili na metar-dva. Ali nikome nije uspjelo do kraja zasjeniti Deltu i nametnuti se kao „Kraljica Rallyja“ kao što je Delta u tom pohodu uspjela.
Neki će reći „Ma većina toga je sreća“. I ti će neki dijelom biti u pravu. Jer Lancia Delta u svom je premijernom nastupu zasjenila konkurenciju većinom samo zato što je ta ista konkurencija malčice spavala, pa prave konkurencije zapravo nije ni bilo.
Ali nakon tog inicijalnog sretnog sklopa okolnosti za Deltu sreća više nije bila toliki faktor, već su evolucija ideje i poslovična italijanska ludost i strast ovaj automobil iz godine u godinu dovodile do samog vrha i statusa koji Lancia Delta HF Integrale i dan-danas uživa.
I zbog svega toga Lancia Delta HF Integrale zauvijek slovi kao jedan od onih automobila bez kojih svijet utrkivanja na prljavim i prašnjavim stazama svjetskog prvenstva u Rallyju nikada ne bi bio to što jest da ove uglate „kraljice“ obučene u Martini Racing boje kojim slučajem nije bilo, piše automobili.hr