Stručnjaci otkrili

Singapore Airlines: Da li se turbulencija leta pogoršava – i koje vrste postoje?

Tim Atkinson, konsultant za avijaciju i pilot, rekao je za Sky News da vjeruje da je "prilično jasno" da je let Singapore Airlinesa "naišao na atmosferske turbulencije"

Ozbiljne turbulencije zadesile su ranije danas let Singapore Airlinesa sa londonskog Heathrowa, pri čemu je jedan čovjek poginuo, a mnogi drugi "letjeli u plafon".

Vlasti vjeruju da je 73-godišnji Britanac, koji je imao srčano oboljenje, vjerovatno preminuo od srčanog zastoja, a najmanje 30 osoba je povrijeđeno usljed turbulencija.

Smrtni slučajevi od turbulencija su izuzetno rijetki, a američka Federalna uprava za avijaciju (FAA) saopštila je da je 146 putnika i članova posade ozbiljno povrijeđeno u turbulencijama između 2009. i 2021. godine.

Ali šta je izazvalo incident, koje vrste turbulencija postoje i da li se događaji pogoršavaju? Evo šta su stručnjaci do sada rekli:

Šta pokazuju podaci o letu?

Podaci o letu pokazuju porast visine od oko 275 stopa (84 m) u 14:49 po lokalnom vremenu. Ubrzo nakon toga, avion se vratio na visinu krstarenja od oko 37.000 stopa (11.277 m).

Prema Flightradaru24, "let je naišao na brzu promjenu vertikalne brzine, u skladu s iznenadnim događajem turbulencije".

U 15.03 po lokalnom vremenu, let je promijenio kurs i započeo skretanje za Bangkok.

Otprilike 20 minuta kasnije, oko 15.25, na letu je proglašena hitna situacija - Squawk 7700 - prije nego što je sletio u Bangkok u 15.45.

Šta je moglo izazvati turbulencije?

Tim Atkinson, konsultant za avijaciju i pilot, rekao je za podcast Sky News Daily da vjeruje da je "prilično jasno" da je let Singapore Airlinesa "naišao na atmosferske turbulencije".

Napomenuo je da je područje - nazvano Intertropska zona konvergencije - gdje je Boeing 777 pao 6.000 stopa "poznato među pilotima, a usuđujem se reći i putnicima, po turbulencijama".

"Uprkos velikom oprezu povremeno, pred nama su turbulencije koje se ne mogu identificirati, a nesrećni rezultat susreta je povreda i, vrlo rijetko, smrtni ishod", rekao je.

G. Atkinson je također primjetio da što je avion veći, "treba da bude gora atmosferska perturbacija, poremećaj u glatkoći atmosfere da izazove velike probleme".

Zatim je rekao da je 777 "jedan od najvećih i, usuđujem se reći, najčvršćih letjelica koje lete širom svijeta".

Koje vrste turbulencije postoje?

Producent vremena za Sky News Jo Robinson napominje da postoji nekoliko oblika turbulencije - gdje dolazi do nagle promjene protoka zraka i brzine vjetra.

Turbulencija se često može povezati s olujnim oblacima, koji se obično dobro prognoziraju i prate, što omogućava avionima da lete oko njih.

Turbulencija čistog vazduha (CAT) je mnogo opasnija jer nema vizuelnih znakova, kao što su oblaci.

Ovo nevidljivo vertikalno kretanje zraka obično se događa na i iznad 15.000 stopa i uglavnom je povezano sa mlaznom strujom.

Postoje naznake o tome gdje se CAT može pojaviti, ali generalno se ne može otkriti unaprijed, što znači da letačke posade mogu biti uhvaćene nesvjesne bez vremena da upozore putnike i stave oznake za sigurnosne pojaseve.

Nejasno je kroz koju vrstu turbulencije je prošao let Singapore Airlinesa.

Da li se turbulencija pogoršava?

Već neko vrijeme se razumije da klimatske promjene povećavaju turbulencije tokom letova, a prema izvještajima, trend će se pogoršati.

U junu prošle godine, studija Univerziteta Reading otkrila je da se na tipičnom mjestu u sjevernom Atlantiku - jednoj od najprometnijih ruta na svijetu - ukupno godišnje trajanje jakih turbulencija povećalo za 55% sa 17,7 sati u 1979. na 27,4 sata u 2020. godini.

Umjerena turbulencija je također porasla za 37% sa 70,0 na 96,1 sati, a lagana turbulencija porasla je za 17% sa 466,5 na 546,8 sati.

Profesor Paul Williams, atmosferski naučnik koji je koautor studije, rekao je u to vrijeme: "Moja poruka iz ovoga je da moramo nešto učiniti, inače će letovi postati turbulentniji u budućnosti (kako se globalno zagrijavanje dalje povećava)."

Profesor Paul Roundy, sa Univerziteta Albany, rekao je na X u utorak da povećanje od 55 posto u "veoma rijetkom signalu daje stvarnu, ali malu promjenu apsolutnog rizika".

Napomenuo je da "to nije nešto o čemu bi nasumično odabrani putnici trebali brinuti", prije nego što je dodao: "Avio-putovanje budućnosti neće biti ispunjeno otkinutim krilima sa aviona, niti će imati hiljade mrtvih ili povrijeđenih putnika.

"Uglavnom će izgledati kao danas."